وزارت مهاجرت تاجیکستان امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تعداد زیادی از مهاجران کاری ممنوع الورود این کشور، پس از رایزنی‌های صورت گرفته سرانجام اجازه سفر به قلمرو روسیه را به دست آوردند.

در این گزارش آمده است: تهیه لیست مهاجران کاری تاجیک طی یک ماه ادامه داشت که در نتیجه آن 102 هزار نفر که به دلایل نقض قوانین ورود و خروج روسیه از این کشور اخراج شده بودند، مورد عفو قرار گرفتند.

وزارت مهاجرت و اشتغال در بخش دیگری از گزارش خود با مثبت ارزیابی کردن نتایج مذاکرات مقامات دو کشور در این خصوص گفت: ادامه روند رایزنی در خصوص عفو کامل تمامی مهاجران کاری در دستور کار قرار گرفته است اما این امکان نیز وجود دارد که پذیرفته نشود.

کارشناسان بر این باورند عفو تمامی 200 هزار مهاجر کاری در زمان باقیمانده امری مشکل است و جلب موافقت روسیه بسیار سخت خواهد بود.

در حال حاضر بیش از 90 هزار مهاجر کاری دیگر تاجیک که بنابر نقض قوانین مختلف از محدوده روسیه برای چند سال اخراج شده‌اند، همچنان بلاتکلفند.

این تصمیم روسیه در حالیست که چندی پیش «ایگور شوالف» معاون نخست وزیر روسیه در مصاحبه با خبرنگاران در تاجیکستان گفت: مهاجران کاری تاجیک که قانون‌شکنی‌های جدی مرتکب نشدند، عفو می‌شوند.