لاله افتخاری در رابطه با اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ اظهار داشت: برگزاری مناظره نشان دهنده قوام نظام جمهوری اسلامی و اعتماد به مردم است و ما در این فضا کاملا مردم‌سالاری دینی را مشاهده می‌کنیم.
 
این فعال سیاسی اصولگرا با انتقاد از عمکرد اسحاق جهانگیری در اولین مناظره تصریح کرد: متأسفانه معاون اول رئیس جمهور در این مناظره تنها عملکرد دولت را گزارش داد که اگر تا آخر در عرصه انتخابات بماند، مسئله‌ای نیست اما اگر قرار باشد به نفع روحانی کنار رود اینگونه رفتار در مناظره درست نیست چون مناظره، نشست خبری دولت نیست.
 
وی با بیان اینکه دیگر نامزدها به هیج وجه رویه جهانگیری را دنبال نکردند، تصریح کرد: برای مثال حجت‌الاسلام رئیسی در این مناظره عملکردش در آستان قدس رضوی یا قوه قضاییه را ارائه نداد و دیگر نامزدها هم اینچنین بودند و فقط در جاهایی که عقل اقتضا می‌کرد، به عملکرد خود اشاره می‌کردند.
 
افتخاری با بیان اینکه متأسفانه برخی گزارش‌های ارائه شده از سوی نامزد‌ها دقیق نبود، گفت: یکی از نامزدها در این مناظره بیان کرد که دولت برای وام ۱۰ میلیونی ازدواج جوانان اقدام کرده است در حالی که ما در مجلس بودیم و به خوبی می‌دانیم دولت به صورت رسمی و علنی، مخالفتش با این وام را مطرح کرد، ولی نماینده‌ها آن را قانون کردند و امروز دولت به مصوبات نمایندگان افتخار می‌کند.
 
وی با ابراز رضایت از رفتار نامزدهای اصولگرا در اولین مناظره گفت: رفتار نامزدهای اصولگرا کاملا متین بود و اگر در جایی هم برخی از نامزدهای اصولگرا رفتار تندی داشتند، در جواب رفتار تند طرف مقابل بود.
 
این نامزد اصولگرا با بیان اینکه این سوال برای مردم مطرح است که چرا به نامزدی که مورد حمله و اهانت قرار گرفت فرصت مناسب داده نشد، خاطر نشان کرد: جالب است طرف مقابل حتی دو دقیقه بیشتر فرصت داشت که امیدواریم کمیته مربوطه کاملا عادلانه و با دقت زمان را میان نامزد‌ها توزیع کند.