'مولود چاوش اوغلو' که برای شرکت در بیست و دومین اجلاس شورای وزیران سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) به پاکستان سفر کرده است، روز چهارشنبه در حاشیه این اجلاس و ساعاتی قبل از ملاقات دکتر 'حسن روحانی' و 'رجب طیب اردوغان' روسای جمهوری ایران و ترکیه در اسلام آباد، با وجود تراکم برنامه های کاری، با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد برای دقایقی به گفت و گو نشست.
وی در بخشی از گفت و گوی خود به کودتای نافرجام 25 تیر امسال در کشورش اشاره کرد و گفت: محمدجواد ظریف همتای ایرانی ام را برادر خود می دانم و هیچ وقت 'شب کودتا' را فراموش نمی کنم که ظریف تا صبح همراه ما بیدار بود و آن شب تا صبح چهار بار با من تماس گرفت و ما همیشه قدردان این توجه ارزشمند خواهیم بود.
چاوش اوغلو مولود افزود: معتقدم ایران و ترکیه درخصوص طیف وسیعی از موضوع های مختلف، تفاهم و اشتراک نظر دارند. با وجود این، دو کشور برای تقویت بیشتر روابط دوستانه خود، نیازمند تماس و گفت وگوهای بیشتر درخصوص موضوع های مختلف برای جلوگیری از ایجاد فضای سوءتفاهم هستند.

** روحانی و اردوغان هیچ فرصتی را برای ملاقات و گفت و گو از دست نمی دهند 
چاوش اوغلو در خصوص ملاقات دوجانبه ای که قرار است امروز و تا ساعاتی دیگر بین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای وی در حاشیه اجلاس سران اکو در اسلام آباد برگزار شود، گفت: روحانی و اردوغان هرگز هیچ فرصتی را برای ملاقات یکدیگر از دست نمی دهند و از هر فرصت مناسب و هر مناسبت ممکن برای تجدید ملاقات و انجام گفت و گو استفاده می کنند و این نشان می دهد که روابط دو کشور تا چه حد دوستانه و به هم نزدیک است.

** روحانی و اردوغان درباره سوریه و عراق گفت و گو می کنند
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین در خصوص مسئله سوریه گفت: ترکیه و ایران هر دو اشتراک نظر دارند که آتش بس در سوریه امری ضروری است، بحران سوریه باید از طریق راه های سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود و کمک های انسانه دوستانه به سوریه باید بدون تبعیض انجام شود.
'بنابراین، مسائل مربوط به تحولات سوریه، عراق و برخی دیگر مسائل منطقه ای طبیعتا در ملاقات امروز روحانی و اردوغان مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.'
وزیر امور خارجه ترکیه در بخشی دیگر از این گفت و گو اظهار داشت: اشتراکات فراوان میان ایران و ترکیه و مردم دو کشور وجود دارد و تعامل میان مردم ایران و ترکیه نیز در گسترش روابط برادرانه دو کشور در حوزه های مختلف بسیار موثر است.
وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دارای مکانیسم شورای گفت و گوهای راهبردی در سطح عالی برای انجام گفت و گوهای منظم در خصوص روابط و موضوع های دوجانبه از جمله تجارت، حمل و نقل، انرژی، سرمایه گذاری و فعالیت های بانکی هستند، گفت: با این وجود، هر دو کشور باید تلاش های خود را برای ارتقای میزان همکاری های دوجانبه افزایش دهند.

** مثلث قدرتمند ایران - ترکیه - پاکستان
مولود چاوش اوغلو درباره توانمندی های ایران، ترکیه و پاکستان به عنوان سه کشور بینانگذار سازمان همکاری های منطقه ای(اکو) برای تقویت همکاری و تعامل میان کشورهای مختلف عضو اکو و همکاری های منطقه ای گفت: این سه کشور که از روابط دوستانه و برادرانه با یکدیگر برخوردارند، قادر هستند تا کارهای بزرگ نه تنها برای پیشرفت و توسعه اقتصاد و تجارت در منطقه، بلکه برای تقویت صلح و ثبات منطقه انجام دهند.
وی اظهار داشت: ضرورت دارد ایران ، ترکیه و پاکستان بیش از پیش تماس های میان خود را افزایش دهند و گام های بلند به سمت اجرای موثر تصمیم های منطقه ای برای تقویت صلح و ثبات منطقه بردارند.
'ایران و ترکیه هر دو کشورهای بزرگ با بازارهای بزرگ و اقتصاد بزرگ هستند و به عنوان دو مسیر عمده ترانزیت برای یکدیگر و سایر کشورها برای انجام فعالیت های حمل و نقل و همکاری در حوزه انرژی محسوب می شوند.'
وی افزود: ایران یک کشور بزرگ تولید کننده نفت و انرژی است و ترکیه این آمادگی را دارد تا به عنوان مسیر ترانزیت، انتقال نفت و گاز ایران به بازارهای اروپا را تسهیل کند.'
چاوش اوغلو در ادامه اظهار داشت: ایران همچنین می تواند مسیر ترانزیت خوبی برای منابع انرژی کشورهای آسیای میانه باشد و به همین دلیل بود که من در اجلاس شورای وزیران اکو، اهمیت طرح احداث یک راهروی اقتصادی را برای متصل کردن پاکستان، ایران و ترکیه به یکدیگر مورد تاکید قرار دادم. 
وزیر امور خارجه ترکیه افزود: فرصت های بسیاری برای همکاری وجود دارد و برای استفاده از این فرصت ها، نیازمند تقویت سازمان اکو و نیز انجام اصلاحاتی در آن هستیم تا بتوانیم اکو را به یک سازمان موثرتر در حوزه همکاری های اقتصادی منطقه ای تبدیل کنیم.

** تاکید بر افزایش پروازهای مستقیم میان ایران و ترکیه
وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه کشورش احترام زیادی به مردم ایران و اهمیت زیادی نسبت به تقویت روابط بین دو ملت قائل است گفت: از اینکه همه ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران خوب ایرانی هستیم خوشحالیم و دوست داریم مردم ترکیه هم از مناطق دیدنی ایران به عنوان یک کشور با تمدن بزرگ و فرهنگ و تاریخی قوی بازدید کنند.
وی همچنین خواستار افزایش پروازهای مستقیم میان ایران و ترکیه به ویژه از شهرهای مختلف ایران به شهر آنتالیا شد و گفت که افزایش این پروازها می تواند به تقویت هر چه بیشتر روابط دو ملت و دو کشور کمک کند.