پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- با افزایش تنش‌ها میان «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا و رسانه‌ها، کاخ‌سفید از حضور برخی از خبرنگاران برای پوشش نشست خبری روزانه این نهاد ممانعت کرد. نماینده رسانه‌هایی از پوشش این نشست منع شدند که پیشتر ساکن جدید کاخ‌سفید از آنها به دلیل «دروغ‌پردازی» به‌شدت انتقاد کرده بود.

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» مسوولان کاخ‌سفید روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران رسانه‌هایی مانند شبکه خبری «سی‌ان‌ان،» روزنامه‌های «نیویورک‌تایمز،» «لس‌آنجلس تایمز،» و «دیلی‌میل» و بنگاه‌خبری «بی‌بی‌سی» نشریه اینترنتی «بازفید،» پایگاه‌های خبری «هیل» و «هافینگتون‌پست» و نشریه «پولیتیکو» اجازه حضور در نشست خبری روزانه خود را ندادند.

 ترامپ پیش‌تر در گردهمایی سالانه «اقدام سیاسی محافظه‌کاران» آمریکا در منطقه مریلند ایالت واشنگتن در کنار تأکید مجدد بر وعده‌های انتخاباتی خود مانند حفاظت از مرزها، مبارزه علیه تروریسم و بازسازی صنایع و ارتش ایالات‌متحده، باردیگر رسانه‌های «دروغ‌پردازی» را که «با استفاده از منابع ناشناس گزارش‌های جعلی درباره وی منتشر می‌کنند» به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: «رسانه‌ها به پیروزی ما باور نداشتند. آن‌ها قدرت مردم را دست کم گرفتند و مردم به آنها ثابت کردند که در اشتباه‌اند. آن‌ها مردم را نمایندگی نمی‌کنند، آن‌ها در آینده نیز چنین کاری نخواهند کرد و ما در حال یافتن راه‌حلی برای این موضوع هستیم.»

وی در بخشی دیگر از سخنانش افزود: «رسانه‌ها نباید از منبعی استفاده کنند مگر آنکه نام آن را ذکر کنند. چند روز پیش، رسانه‌های دروغ‌پرداز را دشمن مردم خواندم زیرا منبعی ذکر نمی‌کنند و به خبرسازی مشغولند.» وی در توئیتر خود نیز «نیویورک تایمز» و «سی‌ان‌ان» را دشمن بزرگ آمریکا خواند.

دور جدید تنش‌ها میان کابینه ترامپ و رسانه‌ها پس از آن آغاز شد که سی‌ان‌ان پنج‌شنبه شب گزارشی را درباره درخواست کاخ‌سفید از اداره تحقیقات فدرال «اف‌بی‌آی» نمایش داد که در آن «رینس پرایباس» رییس کارکنان کاخ‌سفید از این اداره درخواست کرده بود تا گزارش‌هایی را که به وسیله رسانه‌ها درباره ارتباط مقامات جدید کاخ‌سفید با روسیه منتشر شده، تکذیب کند که البته این درخواست با مخالفت مسوولان «اف‌بی‌آی» مواجه شد.

رسانه‌های «دروغ‌پرداز» مسبب استعفای فلین

«نیویورک تایمز» و «سی‌ان‌ان» در روزهای گذشته از بازجویی سازمان‌های امنیتی آمریکا از «مایکل فلین» مشاور پیشین امنیت‌ملی ترامپ به دلیل تماس تلفنی وی با سفیر روسیه در واشنگتن خبر داده بودند، افشاگری که نهایتاً منجر به استعفای وی از این سمت شد.

همچنین، این دو رسانه گزارش‌هایی را منتشر کرده بودند که نشان می‌داد علاوه بر مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، برخی مسوولان کارزار انتخاباتی ترامپ یا مشاوران نزدیک وی در طول سال منتهی به پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با مقامات امنیتی روسیه در تماس بوده‌اند.

اما علاوه بر نماینده رسانه‌هایی چون «بریت‌بارت» (که زمانی «استیون بنون» استراتژیست ارشد فعلی ترامپ مدیر آن بود) «وان آمریکا نیوز» و «واشنگتن‌تایمز» -که از جمله رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران آمریکایی محسوب می‌شوند- تنها خبرنگاران شبکه «ای‌بی‌سی»، «سی‌بی‌اس» «وال‌استریت‌ژورنال»،«بلومبرگ» و «فاکس نیوز» توانستند برای پوشش نشست روزانه کاخ‌سفید حضور یابند. خبرنگاران چندین رسانه از جمله خبرگزاری «آسوشیتدپرس» و مجله تایم نیز به منظور تحریم دستور ترامپ از شرکت در این نشست امتناع کردند. روزنامه «واشنگتن پست» نیز اساساً خبرنگاری را برای پوشش به این جلسه اعزام نکرده بود.

«دین باکوت» سردبیر اجرایی روزنامه نیویورک تایمز در بیانیه‌ای گفت: «در طول تاریخ طولانی پوشش اخبار دولت‌های مختلف از احزاب متفاوت در کاخ‌سفید، هیچ گاه شاهد چنین چیزی نبودیم. ما به شدت به مستثنی‌شدن نیویورک‌تایمز و دیگر رسانه‌ها از این نشست معترضیم. دسترسی رسانه‌های آزاد به دولتی شفاف، آشکارا جزو منافع ملی حیاتی محسوب می‌شود.»

درگیری سابقه‌دار با رسانه‌ها

سابقه درگیری ترامپ با رسانه‌ها به آخرین ماه‌های کارزار انتخاباتی وی بازمی‌گردد که برخی از روزنامه‌های آمریکایی به انتشار سوابق سیاه و غیراخلاقی او و خانواده‌اش اقدام کردند. نخست این روزنامه نیویورک‌پست بود که اوایل مرداد گذشته با انتشار عکس‌هایی شرم‌آور از «ملانیا (کناوس) ترامپ» بانوی اول آمریکا در زمانی که وی در دهه 90 به‌عنوان مانکن مستهجن در مجلات غیراخلاقی اشتغال داشته، باعث جنجال و افشاگری درباره سوابق خانوادگی نامزد وقت جمهوری‌خواهان شد.

پس از آن، نشریه «نیویورک‌تایمز» در یکم اکتبر (دهم مهر) اسنادی را مبنی بر فرار مالیاتی ترامپ منتشر کرد. در این گزارش آمده بود که نامزد این میلیاردر جنجالی به احتمال زیاد، با سوءاستفاده از خلأهای قانونی توانسته است ۱۸ سال از پرداخت مالیات فرار کند.

اما در افشاگری دیگر، روزنامه «واشنگتن‌پست» در هفتم اکتبر (16 مهرماه) ویدیویی را از ترامپ منتشر کرد که وی در آن با کلمات بسیار رکیک درباره زنان صحبت می‌کرد. در این مکالمه، سرمایه‌دار نیویورکی همچنین درباره تلاش برای ارتباط با زنی متأهل با افتخار صحبت می‌کرد. همچنین این روزنامه با دو زن دیگر مصاحبه کرد که در آن ترامپ را به آزار جنسی خود متهم کردند.

شبکه سی‌ان‌ان نیز تنها چندروز پیش از برگزاری مراسم تحلیف درماه ژانویه ادعا کرده بود رؤسای چهار سازمان اطلاعاتی آمریکا به ترامپ گفته‌اند روسیه درباره وی اطلاعات شخصی و مالی حساسی در اختیار دارد. بلافاصله شبکه خبری-اینترنتی «بازفید» آمریکا نیز پرونده‌ای 35 صفحه‌ای را منتشر کرد که در آن از سوی عامل پیشین سازمان جاسوسی انگلیس گفته شده روسیه اسنادی با محتوای مالی و جنسی از ترامپ دراختیار دارد که می‌تواند علیه وی استفاده کند.

با این وجود، تنش میان کاخ‌سفید و رسانه‌ها از زمان استعفای فلین به اوج رسیده است. البته شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید با دفاع از اقدام اخیر گفته است که دولت به اندازه کافی به رسانه‌ها دسترسی داده است.

ترامپ دست به دامان حامیانش

در آخرین تحولات، ترامپ در پستی توئیتری حامیانش را به برپایی تظاهرات میلیونی دعوت کرد. به نظر می‌رسد وی برای کاستن از فشارها دست به دامان حامیان خود شده است. چهل‌وپنجمین رییس‌جمهور آمریکا در پست توئیتری خود نوشت: «شاید میلیون‌ها نفری که به «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» رأی دادند، باید تظاهراتی مختص به خودشان ترتیب دهند. چنین تجمعی بزرگترین تجمع خواهد بود.»

علاوه براین، ترامپ با انتقاد مجدد از رسانه‌های آمریکایی نوشت: «رسانه‌ها کاهش 12 میلیارد دلاری بدهی‌های ایالات‌متحده در ماه نخست ریاست‌جمهوری من را گزارش نکردند؛ اما در نخستین ماه اوباما بدهی آمریکا 200 میلیارد دلار افزایش یافته بود».