محمدرضا عارف  رئیس فراکسیون امید مجلس طی پیامی به مناسبت برگزاری کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی گفت: معتقدم اقتصاد مقاومتی تنها یک شعار نیست بلکه واقعیتی ملموس است که نظام ما به آن رسیده است. 

وی افزود: تبیین و تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی متناسب با نظام جمهوری اسلامی در عرصه اقتصاد و پیشرفت، نیازمند مشارکت و همکاری افراد دلسوز دانشگاهی و اجرایی کشور است. 

عارف تاکید کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصادی که علاوه بر هدف گسترش رفاه ملی، اهداف آسیب‌ناپذیری و استقلال و خودکفایی کشور را دنبال می‌کند، مستلزم شناسایی و رفع نقاط آسیب اقتصاد ملی است. 

نماینده مردم تهران ادامه داد: از مهم‌ترین نقاط آسیب مرتبط با حوزه انرژی می‌توان به وابستگی به بودجه نفت، خام‌فروشی، مصرف غیربهینه و وابستگی به فناوری خارجی در پروژه‌های مرتبط با صنایع این حوزه اشاره کرد. 

عارف اظهار داشت: گسترش زنجیره ارزش افزوده ناشی از منابع نفت و گاز در داخل کشور، استفاده از فرصت‌های موجود در ارتباط با تعاملات منطقه‌ای، ایجاد ساز و کارها و ساختارهای مناسب برای استفاده بهینه از توان علمی و فناوری داخلی و طراحی سیاست‌های اصلاحی مرتبط با حوزه انرژی با دیدی جامع‌نگر و در کنار سیاست‌های مکمل در کنار سایر بخش‌ها، از جمله راهکارهای رفع نقص آسیب در حوزه انرژی است که امید است در این کنفرانس به آنها پرداخته شود.