سعید لیلاز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در تحلیل رفتارشناسانه از تهدیدهای رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و پیامدهای اقتصادی آن افزود: اساس دعوای ترامپ در ماه های آینده در حوزه اقتصادی و به تبع آن حوزه سیاسی و نظامی با چین خواهد بود نه با ایران.
وی، اساس رفتارهای ترامپ و تحولات در حال وقوع در آمریکا را در راستای جلوگیری از تداوم فزآینده افول آمریکا به عنوان یک قدرت بین المللی و تنها ابرقدرت جهان دانست و تصریح کرد: کمترین نقطه فشار سیاست های اقتصادی این کشور در جهان بر روی ایران خواهد بود و آنها بیشترین فشار خود را در حوزه اقتصادی مهم تری مانند پیمان نفتا و بر روی مکزیک و کانادا اعمال خواهد کرد.
این کارشناس اقتصاد سیاسی به سطحی از تحلیل در مافوق رفتارهای به ظاهر کودکانه دونالد ترامپ به لحاظ شخصی و اجرایی پرداخت و افزود: اتفاقات بسیار رادیکالی نیز در زمینه با حوزه پیمان نفتا در حال وقوع است؛ آمریکایی ها شروع به تجدید نظر و بازنگری در قراردادهایی که در حوزه پیمان نفتا کرده و آنها را زیر سوال برده اند.
لیلاز با بیان این که روسیه بیشتر صادرکننده مواد خام و اسلحه در دنیا است و به هیچ وجه نقش مهمی به لحاظ اقتصادی و تکنولوژیکی در اقتصاد جهانی ندارد، گفت: روسیه نقطه مرکزی این نوع برخوردهای رادیکال آمریکا با کشورهای جهان نخواهد بود.

**تلاش ترامپ برای تبدیل نقش مالی و نظامی آمریکا به «قدرت اقتصادی» 
وی با بیان این که اتفاقات مهم تری در ایالات متحده در حال وقوع است، یادآور شد: از زمان جنگ جهانی دوم به این طرف نقش و هژمونی آمریکا در اقتصاد جهانی سال به سال و به طور منظم در حال کاهش بوده است، به طوری که سهم این کشور از 50درصد تولید ثروت جهان در سال 1946 میلادی به حدود 18درصد کاهش پیدا کرده و این روند ظرف 60 سال دائما در حال کاهش است و با توجه به تحولات اقتصاد جهانی هنوز هم این روند ادامه دارد.
استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها در طول 40 سال اخیر همواره کوشیده اند از طریق روی کار آوردن یک دولت نئولیبرال این روند کاهنده سرعت رشد اقتصادی خود در صحنه دلار و نیروی نظامی که در دنیا دارند جلوگیری و البته معکوس کنند.
لیلاز به سهم 18درصدی تولید ثروت ایالت متحده آمریکا در تولید ناخالص داخلی (GDP) در جهان اشاره و تصریح کرد: از طرفی سهم آمریکا در هزینه های نظامی جهان 50درصد است؛ این در حالی است که سهم ایالات متحده در مدیریت نقل و انقالات مالی دنیا که در قالب دلار آمریکا انجام می گیرد، بین 62 تا 65درصد است. 
وی معتقد است: دونالد ترامپ بدنبال برنامه های دونالد ریگان و جرج دبلیو بوش روسای جمهوری اسبق آمریکا تلاش می کند نقش آمریکا را در حوزه مالی و نظامی به قدرت اقتصادی تبدیل کند و با استفاده از رادیکالیزمی که در حوزه اقتصاد و سیاست به کار می گیرد در صدد آن است که قدرت اقتصادی آمریکا را احیا کرده و به جایگاه گذشته خود برگرداند.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ پس از انجام مراسم تحلیف به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد: پیمان تجاری سه جانبه آمریکا، کانادا و مکزیک(نفتا-NAFT) را که در سال 1994 به امضاء رسید بازنگری می کند، تغییر در روند انتقال کارخانه های آمریکایی به خارج از آن کشورها به خصوص مکزیک از برنامه های اولویت دار وی است.
اقدام دیگر ترامپ، دستور برای خروج آمریکا ازپیمان تجاری مشارکت دوسوی اقیانوس آرام«Trans-Pacific Partnership » موسوم به ترانس پاسیفیک (TPP) بود.