حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل  بابیان  اینکه مصوبه اخیر آمریکا مبنی بر منع صدور روادید برای هفت‌کشور اسلامی نشانه خوی نژادپرستانه ترامپ و برخی از نخبگان سفیدپوست آمریکا است، اظهار داشت: انتخاب ترامپ بارأی الکترال نشان می‌دهد که نخبگان سفیدپوست آمریکا درصدد بازسازی هژمونی آمریکا هستند فلذا ترامپ به‌محض ورود به کاخ سفید یک صف‌آرایی در مقابل جامعه آمریکا ایجاد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه 30 درصد جامعه آمریکا را رنگین‌پوستان و مهاجرین تشکیل می‌دهد اقدامات تهاجمی ترامپ علیه مسلمانان و مهاجران می‌تواند جامعه آمریکا را دچار چالش جدی امنیتی کند.

هانی‌زاده بابیان اینکه اکنون گسل‌های اجتماعی آمریکا به حرکت درآمده است، گفت: ترامپ به‌جای بازسازی هژمونی آمریکا این کشور را با یک بحران داخلی وسیع مواجه خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل بابیان اینکه منع ورود اتباع هفت‌کشور اسلامی نوعی قدرت‌نمایی آمریکا علیه کشورهاست که سیاست‌هایشان با آمریکا هم‌خوانی ندارد، تصریح کرد: یکی از کشورهایی که عامل تروریسم است و در 11 سپتامبر نیز نقش داشته عربستان سعودی است ولی ترامپ به خاطر منافع تجاری این کشور را وارد لیست سیاه خود نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی ایران باید با حرکتی سریع و از طریق رایزنی با 6 کشور دیگر تحرکی دیپلماتیک انجام دهد، خاطرنشان کرد: ایران و سایر کشورها می‌توانند با صدور بیانیه‌ای مشترک تعطیلی سفارت‌خانه‌های آمریکا در 6 کشور را اعلام کرده و از ورود اتباع آمریکایی نیز جلوگیری کنند.

هانی‌زاده با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده و واکنش لازم را انجام نداده است، تصریح کرد: وزارت‌خارجه باید به ایرانی‌های مقیم آمریکا فراخوان بدهد تا خاک آمریکا را هرچه سریع‌تر ترک کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تأکید کرد: دولت و به طور ویژه وزارت‌خارجه باید ضمن رایزنی‌ اقدامات دیپلماتیک خود را با دیگر کشورها عملیاتی کند چراکه اظهارنظر صرف آن هم به شکل کنایه و غیر مستقیم کارساز نیست.