هرچقدر رابطه مصر و عربستان رو به وخامت می‌رود، عراق و ایران بیشتر رابطه دوستانه‌تری با قاهره پیدا می‌کنند تا آن اندازه که در حال وارد کردن مصر به «محور مقاومت» هستند.

ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق اخیرا با اشاره به مردم، تاریخ و فرهنگ مصر گفته است که این کشور «بزرگترین کشور عربی است.»

حبیب الصدر، سفیر جدید عراق در مصر در سخنانی در روز 28 دسامبر (7 دی) گفت مصر اصلی‌ترین بخش جهان عرب است. او افزود عراق و مصر تحت فشارهای مشابهی هستند و خطرات مشترکی از جانب گروه‌های مسلح احساس می‌کنند و اشتراکات آنها می‌تواند همکاری ضروری میان دو کشور را ایجاد کند.

هنگامی که صدر در روز 16 ژانویه (27 دی) از قاهره بازدید کرد، گفت که عراق مشتاق است صادرات نفت به مصر را که از سوی عربستان قطع شده است، افزایش دهد. عراق قرار است ماهیانه 1 میلیون بشکه نفت سبک از بصره به مصر صادر کند.

صادق المحنا یکی از اعضای گروه پارلمانی ائتلاف ملی اخیرا به المانیتور گفت نفوذ عراق رو به افزایش است: «در پاسخ به این سوال که آیا عراق باعث خواهد شد که مصر به محور مقاومت تحت رهبری ایران بپیوندد باید بگویم عراق می‌خواهد بکوشد یک بازیگر مهم در حل و فصل مسائل منطقه‌ای باشد و توازن قدرت ایجاد کرده و افق‌های بین‌المللی را برای خاتمه دوران تروریستی باز کند.»

فاطمه الزکانی دیگر عضو ائتلاف ملی درباره همین موضوع می‌گوید «احتمالا مصر به ائتلاف عراق، ایران و سوریه برای مبارزه با تروریسم و متوقف کردن تروریست‌ها از ایجاد صدمه به منطقه خواهد پیوست.»

بنا به گفته ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق روابط میان عراق و مصر در امور اقتصادی، امنیتی و سیاسی استراتژیک است. او قبول دارد که نزدیکی میان دو کشور می‌تواند به یک اتحاد یا همکاری برای مقابله با خطرات تروریستی و بحران‌های اقتصادی منجر شود.

علی یوسف، سخنگوی ریاست جمهوری مصر، روز 22 دسامبر (1 دی) درباره این موضوعات اعلام نظر کرد. او گفت که ابراهیم الجعفری در طی دیدار ماه دسامبر (آذر) با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، خواستار مشارکت در «پروژه‌ای استراتژیک برای مبارزه با تروریسم شده است.» این درخواست، گامی از سوی عراق برای بهبود روابط با مصر پس از تیره شدن روابط قاره با ریاض است.

نخستین گام برای وارد کردن مصر به محور مقاومت، زمانی برداشته شد که ایران از این کشور خواست تا در مذاکرات صلح سوریه که در ماه اکتبر در لوزان سوئیس برگزار می‌شد، شرکت کند. رسانه‌های ایرانی همچنین گفته‌اند که مصر از ایران خواسته است تا در مقابل عربستان به این کشور کمک کند. دوری مصر از عربستان و بهبود روابطش با عراق، این کشور را به ایران که رهبری محور مقاومت را برعهده دارد، نزدیک می‌کند.

هر یک از اعضای محور مقاومت باید به طور رسمی یا غیررسمی در نبرد با گروه‌های مسلحی که علیه بشار اسد می‌جنگند، مشارکت داشته باشند. مصر شماری از شبه نظامیان خودش را برای شرکت در نبرد سوریه به طور غیر رسمی به جنگ سوریه اعزام کرده است.

ایران تلاش دارد تا عراق هر چه بیشتر در جهت وارد کردن مصر به محور مقاومت اقداماتی انجام دهد. این موضوع خود می‌تواند به مصر اجازه بدهد که از منابع بیشتری نظیر نفت بهره‌مند شود.

نزدیکی مصر و عراق، بیشتر از آنکه به سود بغداد باشد، به سود قاهره است. البته این نزدیکی همچنین می‌تواند عراق را از شورای همکاری خلیج فارس که در آن عربستان حرف آخر را می‌زند، دورتر کند. در همین حال مصر از نفت ارزان‌تری در قیاس با نفت عربستان بهره‌مند می‌شود.

پیوستن مصر به محور مقاومت تاثیرات زیادی بر سیاست‌های منطقه خواهد داشت. اولین نتیجه آن تقویت چشمگیر این محور خواهد بود. نفوذ ایران بر مصر و عراق موقعیت ایران در مقابله با عربستان را تقویت خواهد کرد. حضور مصر در محور مقاومت همچنین نظم منطقه‌ای برخی کشورهای عرب را برهم خواهد زد که از حالا قابل پیش‌بینی نیست.