حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران که امروز شنبه دوم بهمن و با موضوع برنامه ششم توسعه برگزار شد، از این برنامه به عنوان برنامه ویژه در میان 10 برنامه توسعه قبلی نام برد و گفت: اولین بار است که برنامه‌ای با کمک دولت مدون می‌شود. 

وی با اشاره به آغاز به کار کمیسیون تلفیق در 26 مرداد و نگرانی از بابت به پایان نرسیدن کار گسترده این کمیسیون خاطرنشان کرد: رئیس مجلس نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشت که با توجه به سیاست‌های کلی و اینکه کشور نیاز به برنامه دارد یا دولت باید این برنامه را ارائه دهد و یا مجلس، که رهبری مرقوم کردند از آنجا که کشور نیاز به برنامه دارد اگر دولت آن را ارائه نداد مجلس خود آن را تدوین کند. 

حاجی‌بابایی با اشاره به 5 ماه و دو روز کار بر روی برنامه ششم و تصویب آن در صحن علنی مجلس گفت: من هر روز باید در جلسات بررسی برنامه در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم حضور یابم و کار شبانه روزی بر روی این برنامه وجود دارد. 

وی با ذکر این نکته که برنامه ششم توسعه 22 اولویت را پیش روی خود قرار داده است، اظهار داشت: بررسی کرده بودیم که در کشور چه مسائلی مشکلات اصلی است که دولت چند اولویت داده بود و مجلس نیز موارد اندکی به آن اضافه کرد. از این رو 80 درصد اولویت‌های برنامه ششم با اولویت‌های دولت مطابقت دارد. 

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با یادآوری اینکه جداول دولت در لایحه برنامه ششم به استثنای بخش کشاورزی تماما با جداول کمیسیون تلفیق مطابقت دارد، گفت: کمیسیون تلفیق برای کشاورزی رشد 8 درصد پیش‌بینی کرده است در حالی که دولت رشد 5 درصد ارائه داده بود.

وی تفاوت دیگر را در میزان سرمایه‌گذاری سالانه در کشور اعلام کرد و افزود: دولت ابتدائا این رقم را 724 هزار میلیارد تومان داده بود که بعدا به 680 هزار میلیارد تومان اصلاح کرد اما مجلس آن را به 770 هزار میلیارد تومان افزایش داد. 

حاجی‌بابایی در ادامه گفت: دولت ابتدائا اعلام کرده بود که می‌خواهد نرخ بیکاری را در پایان برنامه به 7 درصد برساند اما بعد اعلام کرد که سال آینده این نرخ 12.6 درصد خواهد بود که کمیسیون مصوب کرد هر سال 0.8 درصد از این میزان کاهش شود و این نرخ تا پایان برنامه به 8.6 درصد برسد. 

وی با اشاره به اینکه در نرخ تورم و بهره‌وری نظر کمیسیون و دولت یکی بود و نیز در سایر شاخص‌ها نیز درآمدها و مصارف مصوب کمیسیون تلفیق همان جدول دولت است، اظهار داشت: پس از همه مصوبات دولت جداول را ارائه کرد و ما نیز آن را تصویب کردیم. در نتیجه این برنامه هیچ بار مالی برای دولت ندارد. 

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با یادآوری اینکه یکی از مسائلی که همواره در موضوع برنامه‌های توسعه و نیز بودجه‌های سالانه مطرح بوده است بار مالی برای دولت است، گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با ما برگزار کرد به 6 قلم بار مالی در گزارش اولیه کمیسیون تلفیق اشاره کرد.

وی ادامه داد: یکی از این موارد بدهی دولت به تامین اجتماعی بود که کمیسیون آن را با توافق با دولت نوشت. همچنین مورد دیگر موضوع خوراک پتروشیمی‌ها بود که با نظر خودم حذف کردیم. به علاوه یک میلیارد دلار برای بخش راه‌آهن اختصاص داده بودیم که این هم بار مالی نیست. 

حاجی‌بابایی با ذکر اینکه مبالغ اختصاص‌یافته به ایثارگران نیز با توافق میان دولت و کمیسیون انجام گرفت، گفت: بودجه‌های صدا و سیما و قوه قضاییه بار مالی برای دولت ندارد چراکه داخل در درآمد و هزینه‌های دولت است. 

وی به ایجاد منابع مالی فراوان در کمیسیون تلفیق برای دولت اشاره کرد و بیان داشت: رقم 90 هزار میلیارد تومانی درآمد برای سرمایه‌گذاری دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها تا به حال در بودجه دولت قرار نداشته است. همچنین در گزارش کمیسیون تلفیق مقرر شده است که بودجه دولت باید تا سال 1396 افزایش یابد. 

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم به اجازه به دولت جهت برداشت از صندوق توسعه ملی در چند مورد برای کمک به دولت از جمله درباره شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو سازمان صنایع کوچک اشاره کرد و با تاکید براینکه محدودیت‌های ایجاد شده برای پرداخت‌های نجومی موجب درآمدزایی برای دولت است، گفت: در کمیسیون تلفیق برای بانک مرکزی قوانین محکمی نوشتیم. همچنین دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی را موظف کردیم که از بانک مرکزی حساب بگیرند و در جریان پولی بانک مرکزی قرار داشته باشند. 

حاجی‌بابایی با اشاره به ممنوع کردن وزارتخانه‌ها از سوی کمیسیون تلفیق نسبت به ایجاد هر گونه بار مالی برای دولت، گفت: در حدود 50 حکم، ماده و یا بند برنامه ششم توسعه به خلق منابع جهت درآمدزایی برای دولت پرداخته است و تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم که دولت تحت فشار افزایش بار مالی نباشد بلکه دستش بازتر نیز شده است.

وی از شفافیت، نظارت و پاسخگویی به عنوان سیاست‌های تعیین‌ کننده برنامه ششم توسعه یاد کرد و اظهار داشت: حقوق‌ها و معاملات دولت و نیز سیستم خزانه‌داری کل و بانک‌ها همه به سامانه بر خط اطلاعات مجهز شده و تحت نظارت قرار می‌گیرند.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه این برنامه را مردمی، عدالتخواهانه و تحکیم‌بخش رابطه میان حاکمیت و مردم که همه اقشار را مدنظر قرار داده است ذکر کرد و گفت: میانگین درآمد افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 80 هزار تومان تومان است که برای یک خانواده 5 نفره با احتساب 5 یارانه به حدود 600 هزار تومان می‌رسد تا حداقل امورات خود را بگذرانند. 

وی افزود: همچنین در برنامه استخدام 100 هزار نفر مرتبط با این اقشار ویژه نیز پیش‌بینی شده و به کمک به فقرا و محرومین توجه شده است. 

حاجی بابایی با ذکر این نکته که در هیچ جای برنامه ششم گران شدن قیمت‌ها را نمی‌بینید، بیان داشت: از جمله ویژگی‌های برنامه ششم توجه به خصوصی‌سازی است به ویژه هواپیمایی و راه‌آهن و بیمه‌ها را مکلف کردیم که سهام مردم و نیز خصوصی‌سازی‌ را واگذار کنند. 

وی به صور احکام برنامه ششم جهت افزایش رتبه ایران در زمینه کسب و کار در منطقه و جهان اشاره کرد و با تاکید براینکه بخش کشاورزی در برنامه ششم به طور ویژه دیده شده است، اظهار داشت: 15 درصد تسهیلات طبق برنامه ششم در اختیار بخش کشاورزی است. 

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش‌بینی تنظیم شورای معدن استان‌ها و تدوین قوانین به روز جهت به حرکت درآوردن معادن کشور در برنامه ششم، گفت: در زمینه هوافضا و صنایع موشکی سعی کردیم که دولت را مکلف کنیم تا گام بلندی بردارد به علاوه در انرژی هسته‌ای نیز اقدامات مناسبی را تدارک ببینند. 

وی از مکلف شدن دولت به حمایت از مقاومت و مردم فلسطین در حوزه سیاست خارجی مطابق برنامه ششم سخن گفت و خاطرنشان کرد: دولت مکلف است که روابط دوجانبه و چند جانبه‌اش را با کشورهای هدف تقویت کند. 

وی به تدوین صد حکم برای رفع مشکلات قوه قضاییه به منظور پاسخگو شدن و نیز صدور احکامی برای الزامات سرمایه‌گذاری در کشور در برنامه ششم اشاره کرد و افزود: همه موانع به سرمایه‌گذاری در کشور را در برنامه ششم برداشتیم و دولت را در این زمینه محدود کردیم تا سیستم برای سرمایه‌گذاری باز شود. همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی نیز تا آنجا که ممکن بود شرایط را تسهیل کردیم. 

حاجی‌بابایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قید 22 اولویت در 200 فصل که نتیجه صدها کارشناس در مجلس در مرکز پژوهش‌ها، گفت: کارشناسان در کمیسیون‌های تخصصی حضور یافتند و آنها نیز نتایج را به کمیسیون تلفیق اعلام کردند. در نهایت در کمیسیون تلفیق 4 کمیسیون تخصصی تشکیل شد تا پیشنهادات و نظرات را بررسی کنند. به علاوه 20 دانشگاه کشور نیز نظرات‌شان را به ما اعلام کردند. ما نیز پنل‌هایی را تشکیل دادیم و همچنین با دعوت از وزرا که بعضا هرکدام سه بار به مدت سه ساعت در کمیسیون حضور یافتند گزارش را نهایی کردیم. 

وی با تاکید براینکه اجرای برنامه ششم توسعه رونق اقتصادی در کشور ایجاد و چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درمی‌آورد، تصریح کرد: این برنامه برای نرخ تورم، اشتغال و بیکاری و نیز بهبود محیط کسب و کار برنامه دارد مضافا اینکه ضریب جینی را در 34 درصد نگه می‌دارد. 

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در ادامه با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه برنامه ششم توسعه برای دولت بار مالی دارد، توصیه کرد: منتقدان ابتدائا درآمدها و هزینه‌ها را در جداول ببینند سپس بگویند بار مالی برای دولت در برنامه کجاست چراکه بار مالی اضافه شده به برنامه ششم توسعه از سوی کمیسیون تلفیق با منابع ایجاد شده برای دولت از سوی این کمیسیون یکی است. 

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر یک مقام دولتی مبنی بر بار مالی بازنشسته شدن بانوان شاغل با 20 سال سابقه کار و با دریافت 20 روز حقوق اظهار داشت: در بعضی اظهارنظرها تعهدی به آمارها نشان نمی‌‌دهند؛ ما الان 930 هزار کارمند زن داریم که 520 هزار نفر آنها در آموزش و پرورش مشغولند. از این تعداد 270 هزار نفر زیر 20 سال سابقه کار دارند. 

حاجی‌بابایی در این باره ادامه داد: سال 91 وزیر آموزش و پرورش بودم. بخشنامه‌ای دادم که استان‌ها می‌توانند 9 هزار نیرو را با 20 سال سابقه بازنشست کنند اما در کل کشور تقاضا به چندصد نفر نیز نرسید. 

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: از بازنشستگی افراد با 20 سال سابقه کار و 20 روز حقوق چقدر درآمد برای دولت ایجاد می‌شود؟ کسی که با 20 روز حقوق بازنشست می‌شود دو سوم حقوق یک بازنشسته را می‌گیرد و دستگاه‌ها نیز به علت اینکه مازاد نیرو دارند نمی‌خواهند به جای آن نیروی جدید بگیرند؛ پس این مصوبه بار مالی برای دولت ندارد. البته اگر کارمندان بین 30 تا35 سال کار کنند خیلی برای کشور بهتر است اما روند استخدامی ما مشکل دارد. 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از استخدام‌ها از میان بانوان در آموزش و پرورش از سن حدود 38 سال به بالا صورت می‌گیرد، بیان داشت: پس از 20 سال این کارمند به 58 سالگی رسیده است در حالی که برای اکثر خانم‌ها کار کردن بالای 55 سال مشکل است. 

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با تاکید براینکه خوب بود که حتی برای آقایانی هم که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند براساس گواهی پزشک بازنشستگی پیش از موعد تصویب شود، گفت: زیرسوال بردن ارقام برنامه ششم توسعه بدون مستندات وهن مجلس و دستگاه قانون‌گذاری است و هدف از آن فشار آوردن به مجلس جهت دست برداشتن از آرمان‌های مردمی خود است اما مجلس در این مسیر محکم ایستاده است.