به نقل از تارنمای رسمی وزارت خارجه آمریکا،کری در این بیانیه که امروز دوشنبه منتشر شد، ادعا کرد که بزگرتین دستاورد این توافق « حل یک بحران عظیم هسته ای و جهانی ایمن تر» بوده است ، اعلام کرد:«ما در یک سالگی اجرای برجام، به تفاهم تاریخی دست یافتیم که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری می کند و قدرت دیپلماسی پایدار، اصولی و چندجانبه را برای پرداختن به چالش های عمده بین المللی، نشان می دهد».
کری برجام را «یک توافق بسیار فنی» توصیف و با اشاره به تایید پایبندی ایران به مفاد برجام ازسوی «آژانس بین المللی انرژی اتمی» تاکید کرد ، اجرای برجام به «تلاش سخت کوشانه همه طرف ها در 1+5، اتحادیه اروپا و ایران نیاز دارد».
وی خاطرنشان کرد که «بی هیچ تردیدی برجام جواب داده است و تمامی طرف ها به تعهدات خود پایبند بوده اند».
در ادامه بیانیه آمده است: «ایران 98 درصد از اورانیوم غنی شده خود را به خارج از کشور منتقل کرده است، دوسوم سانتریفیوژهای خود را برچیده است، راکتور پلتونیوم خود را پر کرده و سختگیرانه ترین نظام بازرسی هایی را که تاکنون از طریق مذاکره شکل گرفته، اجرا کرده است. همین امروز، «آژانس بین المللی انرژی اتمی» تایید کرد که ایران قبل از مدت زمان یک ساله ای که مورد توافق قرار گرفته بود، تجهیزات سایت غنی سازی سوخت «فردو» را خارج کرده و به این ترتیب به یکی دیگر از تعهدات خود در قالب برجام عمل کرده است».
کری همچنین بدون اشاره به اینکه آمریکا هنوز به تمامی تعهدات خود عمل نکرده و اقداماتی انجام داده که با روح برجام در تناقض بوده است، ادعا کرد: «ایالات متحده و شرکای ما نیز کاملا به تعهدات خود پایبنده بوده، تحریم های هسته ای را لغو کرده و تا زمانی که ایران به توافق پایبند بماند، به عمل به تعهدات خود ادامه خواهیم داد».
وزیر خارجه آمریکا در بند پایانی بیانیه خود گفت: «برجام یک تهدید عظیم هسته ای را بدون شلیک حتی یک گلوله یا اعزام حتی یک سرباز به میدان جنگ، حل و فصل کرد و شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا و بیش از صد کشور در سراسر دنیا آن را تایید کردند. ما همچنان با دولت ایران تفاوت های جدی داریم و امروز، ایالات متحده و شرکا و متحدان ما در خاورمیانه و سراسر جامعه جهانی به خاطر برجام، ایمن تر هستند».
27 دی ماه نخستین سالگرد آغاز اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) موسوم به «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) است. برجام در 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان «مذاکرات قرن» نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید. این توافق در 29 تیرماه 1394 با تصویبت قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، 6 قطعنامه قبلی تحریمی این شورا را علیه ایران لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد