پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- از 1948 فلسطین به دست رژیم اشغالگر قدس رسما اشغال شد و این دولت جعلی با حمایت سازمان ملل تاسیس گردید.  فلسطین تا به امروز حوادث گوناگونی به خود دید و مهمترین آن هتک حرمت پی در پی مسجد الاقصی و آتش زدن این مسجد توسط صهیونیست ها است. اشغالگران در انتفاضه دوم یا انتفاضه اقصی و پس از هتک حرمت مسجد الاقصی خسارات فراوانی خوردند به طوری که معیشت شهرک نشینان در وضعیت بدی قرار گرفت و اسرائیل در رکود و تورم شدیدی تا پایان انتفاضه به سر برد. 

شاخصه های اقتصادی در انتفاضه دوم سبب ضربه زدن به اقتصاد رژیم اشغالگر قدس شد، وضعیت بیکاری در این کشور به عددی نزدیک به 9.3 درصد در سال اول رسید و تولید صنایع داخلی از عدد 8.5 درصد به زیر 0 صفر یعنی 1.9 – سقوط کرد. اینها تنها خسارت های انتفاضه دوم نبود. وضعیت اقتصادی اسرائیل در انتفاضه دوم ضربات فراوانی خورد و صنعت گردشگری و جذب سرمایه خارجی اسرائیل با وقوع انتفاضه خسارت های گوناگونی متحمل شد. صهیونیست ها در این بین سعی کردند در برابر شکل گیری انتفاضه سوم بایستند اما انگار با اقدامات ترامپ قرار است این بار منطقه دچار دگرگونی امنیتی شود.

برای اولین بار در طول تاریخ ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد تا سفارت خود در اسرائیل از تل آویو به قدس شریف منتقل کند و این شهر را به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر معرفی نماید. در واقع آمریکا تمایل دارد مسئله فلسطین و قدس را برای همیشه پایان دهد و بر سر موضوع حمایت از اسرائیل سنگ تمام بگذارد. 

البته ترامپ اولین رئیس جمهورآمریکا نیست که وعده انتقال سفارت داده و پیش از این بیل کلینتون از حزب دمکرات و جرج بوش از جمهوری خواهان این وعده را رسانه ای کردند اما از ترس بهم ریختن منطقه و شعله ور شدن آتش علیه  اسرائیل از حرف خود کوتاه آمدند. اما ترامپ به ظاهر عزم جدی دارد. 

مشاور ترامپ در این زمینه گفت: « این اولویت اصلی دونالد ترامپ است. او به وضوح این مساله را در طول رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرده و حال به عنوان رئیس‌جمهور شنیده‌ام که او بارها در محافل خصوصی این مساله را بازگو کرده است. این موضوع با استقبال دوستمان در اسرائیل که دوست بزرگی در خاورمیانه است، روبرو می‌شود و بسیاری از یهودیان آمریکایی هم آن را ترجیح می‌دهند. این حرکتی بزرگ است. این مساله برای دونالد ترامپ اهمیت دارد و بارها در بحث‌ها راجع به آن صحبت کرده است.»  پیش تر نیز  قرار بود تا 1999 سفارت آمریکا در اسرائیل از تل آویو به قدس منتقل شود اما از ترس تا به امروز این قانون هر 6 ماه با امضای رئیس دولت آمریکا عقب افتاده و اجرایی نمی شود. 

با اعلام وعده جدی ترامپ برای این انتقال، رامی حمدالله نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین به تبعات این تصمیم سیاسی در منطقه اشاره کرد و گفت: « انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس منطقه را ناامن می کند ». اخوان المسلمین نیز در بیانیه ای با اشاره به این تصمیم اعلام داشت: « انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، انتفاضه را شعله‌‌ورتر می‌کند.» 

نزدیک شدن به وعده انتخاباتی ترامپ و تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا به صورت رسمی نشان می دهد تصمیم جدی ترامپ برای آینده آمریکا می تواند منطقه را به آتش بکشد و شعله انتفاضه و مقاومت در منطقه علیه اسرائیل مشتعل شود. صهیونیست ها باید بدانند چنین تصمیمی می تواند گروه های مقاومت را ذیل آزادی قدس جمع کند و  با تجمیع امکانات و قوا ضربه سهمگینی به اسرائیل وارد سازد. 

باید صبر کرد و دید آیا ترامپ هم مثل گذشتگان از این وعده عقب می نشیند یا تحول جدید در منطقه با آتش افروزی ترامپ ایجاد می شود. این تصمیم در واقع بازگشت قدرت مقاومت و مشروعیت بخشی برای آزاد سازی فلسطین به صورت کامل است. هرچند تصمیم احساسی ترامپ سالهاست در آمریکا گرفته شده اما با قدرت جدید مقاومت در منطقه و ساخت نهادهای اقتدار آفرینی چون مقاومت اسلامی در سوریه، حشدالشعبی و انصار الله یمن این تصمیم یک دیوانگی بین المللی است.