سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارزیابی‌اش از یک سالگی برجام، اظهار داشت: ما از ابتدا بر این نکته  تاکید کردیم که برجام فتح‌الفتوح نیست که همه انتظارات‌مان را در آن خلاصه کنیم. 

وی با اشاره به برخی از صحبت‌های روحانی که بسیاری از مسائل کشور را به برجام مرتبط می‌کرد، افزود: اگر بعضی‌ها هم در این زمینه وعده‌هایی دادند، مانند رئیس‌جمهور، زیاده‌روی کردند و شناخت درستی از برجام نداشتند، فکر می‌کردند که برجام همه مشکلات مردم را حل می‌کند.

* برجام هم دارای نقص و خسارت است هم مزایایی دارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: برجام یک توافق بین‌المللی عادی بود که هم دارای نواقص و خسارات است هم دارای مزایا، بالاخره بده‌ بستان که یک طرفه نمی‌شود.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه برجام ترکمنچای نبود، عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود برجام هیچ دستاوردی برای ما نداشته است با واقعیت انطباق ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نه برجام را فتح‌الفتوح می‌دانم و نه ترکمنچای، اضافه کرد: برجام بده بستانی است که ما در آن داده‌های نقد دادیم و وعده‌های نسیه گرفتیم و حالا باید خون دل بخوریم، داد بزنیم و تلاش کنیم تا وعده‌های نسیه طرف مقابل را نقد کنیم.

* طرف مقابل ما دشمن ماست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: بعضی از این وعده‌ها خیلی محدود نقد شده است، اما از آنجایی که طرف مقابل ما دشمن است، نقض برجام، عهدشکنی و خلاف وعده عمل کردنش خیلی زیاد است و آنچه انجام شده در مقابل آنچه انجام نشده یا خلافش انجام شده، خیلی کمتر است.

* روحانی می‌خواست با برجام مجلس و دولت آینده را فتح کند

نقوی‌حسینی با بیان اینکه دولت بنا داشت با برجام هم مجلس را فتح کند و هم دولت آینده را، اما فعلا کشتی‌اش به گل نشسته است، عنوان کرد: در حال حاضر چیزی از برجام در نیامده که دولت بخواهد روی آن مانور بدهد.

وی با اشاره به صحبت‌های روحانی که تلاش می‌کند مسئولیت برجام را بر گردن مقام معظم رهبری بیندازد، گفت: امیدواریم دولت مسئولیت برجام و اینکه تاکنون چیزی از آن در نیامده است را بپذیرد.

* بزرگ‌نمایی دستاوردهای کوچک موجب شرمندگی است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: گاهی برخی از دستاورهای کوچک برجام به اندازه‌ای بزرگ‌نمایی می‌شود که موجب شرمندگی است، مثلا وزیر راه جمهوری اسلامی برای خرید یک هواپیما می‌رود و کنار آن عکس می‌گیرد و فکر می‌کند جمهوری اسلامی تا به حال هواپیما خریداری نکرده است.

نقوی‌حسینی با تاکید بر اینکه این کارها در شأن جمهوری اسلامی و ملت ایران نیست، خاطرنشان کرد: نباید دولت دستاورهای کوچک را به این اندازه بزرگ‌نمایی کند و اینگونه بزرگ‌نمایی کردن تحقیر خودی است.

* کمیسیون در هفته جاری نشستی با مسئولان وزارت خارجه ندارد

وی همچنین در خصوص گزارش‌ 6 ماهه کمیسیون امنیت در خصوص روند اجرای برجام عنوان کرد: گزارش‌های سه ماهه وزارت امور خارجه مبنای کار ما در تنظیم گزارش‌های 6 ماهه کمیسیون امنیت در خصوص روند اجرای برجام است. کمیسیون باید ابتدا گزارش چهارم وزارت خارجه را مورد برسی قرار دهد تا بر مبنای ان دومین گزارش خود از روند اجرای برجام را تنظیم کند. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه به جز گزارش‌های سه‌ ماهه وزارت امور خارجه برای تهیه گزارش کمیسیون امنیت در خصوص روند اجرای برجام از چهار منبع دیگر نیز استفاده می‌شود، تصریح کرد: منبع اول ما اسناد بالادستی برجام شامل شروط مقام معظم رهبری برای اجرای برجام و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

نقوی‌حسینی ادامه داد: منبع دوم گزارش‌های مکتوبی است که دستگاه‌های مربوط به برجام برای ما ارسال می‌کنند و در خصوص روند اجرای برجام گزارش می‌دهند، منبع سوم نشست با این دستگاه‌ها و بررسی آخرین تحولات در این نشست‌ها و چهارمین منبع هم بازدیدهایی است که از مراکز هسته‌ای صورت می‌گیرد.

وی افزود: در این دوره بازدید از فردو صورت گرفته و بازدید دیگری فعلا در دستورکار نداریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص نشست بعدی اعضای کمیسیون با مسئولان وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مجلس شدیدا درگیر برنامه ششم توسعه است و هنوز نشستی با مسئولان وزارت امور خارجه در دستور کار نداریم.