«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل جهان عرب در خصوص حمایت ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا از نیروهای ارتش آزاد سوریه (FSA) در الباب، با اشاره به آغاز اجرای مرحله جدید بعد از آزادسازی حلب بیان داشت: قدرتها و بازیگران بحران داخلی سوریه مانند آمریکا، ترکیه، عربستان و قطر پس از آزادسازی حلب درصدد چینش جدید گروهک‌های تروریستی هستند.

وی با تأکید بر اینکه حضور الجیش الحر یا ارتش آزاد سوریه در منطقه الباب فقط برای حفاظت از امنیت مرزهای ترکیه در مقابل حزب دموکراتیک کردستان سوریه است، مطرح کرد: انتقال بخش عمده‌ای از نیروهای داعش و جبهه النصره به مناطق شمال دمشق، به‌ ویژه عین فیجه در وادی بردی برای تحت‌ فشار قرار دادن دولت مرکزی سوریه است. در همین راستا جبهه النصره به دستور آمریکا، ترکیه و عربستان، تأسیسات آب آشامیدنی دمشق را منهدم کرده و آب دمشق از دو هفته پیش تاکنون قطع شده است. دولت از این مسیر تحت‌ فشار قرار دارد. از سویی، حضور ارتش آزاد در منطقه الباب حلب، نشانه بازنگری در شطرنج نظامی حلب و ادلب است.

کارشناس مسائل جهان عرب با توجه به اینکه مخالفان دولت مرکزی سوریه تلاش می‌کنند با فشارهای بین‌المللی بر حزب‌الله، آن‌ها را از سوریه اخراج کنند، گفت: آنها بعد از آن عملیات اصلی برای فروپاشی دولت بشار را آغاز می‌کنند. لذا چینش مهره‌ها و حضور ارتش آزاد در منطقه الباب، حضور نیروهای داعش و جبهه النصره و نیروهای نورالدین زنکی در ادلب و حضور جبهه النصره در قنیطره، عین فیجه و وادی بردی در شمال دمشق، نشان می‌دهد که آمریکا و بازیگران منطقه‌ای مانند ترکیه، عربستان و قطر درصدد هستند مرحله بعد از آزادسازی حلب را اجرا کنند و شرایطی به وجود آورند که بعد از اخراج حزب‌الله، دولت بشار اسد به‌ راحتی سرنگون شود.

وی در پاسخ به پرسش «این نخستین باری است که ایالات‌متحده و ائتلاف ضد داعش آشکارا از نیروهای تحت حمایت ترکیه در الباب حمایت می‌کنند. آیا این موضوع حاکی از شروع مرحله جدیدی از کمک‌های حامیان تروریستها محسوب می‌شود؟» بیان داشت: فشارها بر مسئله حضور حزب‌الله در سوریه در وضعیت کنونی به‌ موازات برقراری مذاکرات صلح در آستانه اعمال می‌شود. گروهک‌های تروریستی تأکید دارند که حزب‌الله از سوریه اخراج شود. هدف این است که با طولانی کردن مذاکرات، فشار برای خروج حزب‌الله بیشتر شود.

هانی‌زاده با اشاره به تلاش تروریست‌ها برای متوقف کردن روند مذاکرات گفت: آنها به دنبال بر هم زدن توافق آتش بس هستند تا بار دیگر حمله به حلب، دمشق و قنیطره را از سر گیرند و دولت سوریه را به‌ طور کلی متلاشی کنند. این موضوع یکی از تاکتیک‌های جدید آمریکا، ترکیه و عربستان است. حضور حزب‌الله در سوریه، مانع اقدام نظامی گروهک‌ها شده است. مرحله خطرناک دیگری با اخراج حزب‌الله آغاز خواهد شد و ادامه روند مذاکرات در آستانه به بن‌بست خواهد رسید. دولت سوریه با شروع مجدد عملیات نظامی گسترده و نقض آتش‌بس، با خطر جدی دیگری مواجه خواهد شد و آن حمله به دمشق است.