پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ایران و روسیه، محور اصلی مقابله با تروریسم در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شوند.

دکتر ابراهیم متقی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: همکاری این دو بازیگر، زمینه‌های لازم را برای مقابله شدید با عناصر و نیروهای آشوب‌ساز در منطقه به‌وجود آورده است. 

وی افزود: در این شرایط ایالات متحده نیز تلاش می‌کند تا از الگو و سازوکارهای موازنه منطقه‌ای در برخورد با دولت سوریه و گروه‌های آشوب‌ساز استفاده کند. ظهور داعش و گسترش قدرت بازیگران سلفی با رویکرد تروریستی را می‌توان به عنوان ثمره دوران وزارت خارجه هیلاری کلینتون دانست. 

وی اضافه کرد: کلینتون برای مهار قدرت منطقه‌ای ایران از الگوی جنگ کم‌شدت نیابتی بهره گرفت. چنین الگویی از کنش نظامی و امنیتی، زمینه لازم را برای بی‌ثباتی منطقه، دولت شکننده و تثبیت مرحله‌ای بازیگران آشوب‌ساز به‌وجود آورد. چنین نیروهایی را می‌توان به عنوان عوارض سیاست موازنه منطقه‌ای مورد نظر کلینتون در غرب آسیا دانست.

وی با اشاره به جنگ چهارساله سوریه گفت: اکنون بیش از چهار سال از دوران آشوب سیاسی و رویارویی نظامی در چارچوب جنگ کم‌شدت نیابتی گروه‌های تکفیری در سوریه می‌گذرد. 

وی افزود: البته اوباما به این نتیجه رسیده که مقابله با داعش به عنوان نیروی آشوب‌ساز منطقه‌ای بدون همکاری با ایران امکان‌پذیر نخواهد بود. تاکنون ایران نقش سیاسی و امنیتی خود را صرفا در مقابله با گروه‌های تروریستی به کار گرفته است.اما نقش واشنگتن همچنان پرتناقض است.