یک روزنامه آمریکایی گزارش داده رهبران گروه‌های معارض سوریه امیدوارند دشمنی دیرینه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا با ایران تمایل وی برای بهبود روابط با روسیه را تعدیل کند.

ترامپ در کارزار انتخاباتی سال جاری موضع‌گیری‌های مبهمی درباره سیاستش در قبال سوریه گرفت. وی غیر از بیان اینکه اولویتش را مبارزه با داعش قرار خواهد داد و ابراز تردید درباره معارضانی که در حال جنگ با بشار الاسد، رئیس‌جمهور سوریه هستند، اظهارات بیشتری در این باره مطرح نکرد. 

ترامپ علاوه بر این، از سیاست آشتی‌جویی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و همزمان از تلاش برای لغو برجام یا تغییر در مفاد آن سخن گفت. 

«ریاض حجاب»، از رهبران گروه‌های معارضین تحت حمایت عربستان سعودی و رئیس کمیته عالی مذاکرات در مصاحبه با وال‌استریت‌ژورنال گفته که معارضین سوریه پس از پیروزی ترامپ در انتخابات با وی به صورت غیرمستقیم تماس گرفته‌اند. 

وی گفت: «ما امیدوارمی که دولت جدید آمریکا نقش عادی و منطقی این کشور به عنوان مدافع دموکراسی که به مردم کمک می‌کند به حقوقشان دست پیدا کنند را بازی کند. بدون انتقال سیاسی، هیچ راه حل صلح‌آمیز و ثباتی در سوریه وجود نخواهد داشت ؛ نه تنها در سوریه بلکه در کل منطقه.»

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، معارضان سوریه بر این باورند که ترامپ به زحمت رئیس‌جمهوری بدتر از اوباما برای آنها خواهد بود.

ریاض حجاب گفت: «تاریخ هرگز اوباما را به خاطر آنچه علیه مردم سوریه کرد نخواهد بخشید. تمام این رنج‌های غم‌انگیز، صدها هزار شهید، میلیون‌ها آواره... همه اینها نتیجه تردید دولت آمریکا و تا حدی نتیجه تمایل این دولت برای مماشات در برابر ایران است.»

وی اضافه کرد: «اوباما انتظارات مردم سوریه را بالا برد ولی متأسفانه بعداً مردم سوریه را رها کرد و به بشار اسد چراغ سبز نشان داد.»

ژنرال حسن الذوبی، یکی دیگر از رهبران معارضین نیز گفت: «وقتی می‌شنویم که آقای ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را لغو خواهد کرد - همان توافقی که ایران از طریق آن توانسته سوریه را کنترل کند- حق ایرانی‌ها برای کشتار سوری‌ها هم لغو خواهد شد.»