به گزارش پ ارس به نقل از ایسنا، همچنین در این بخش استواری و همبستگی گردانندگان روابط دیپلماتیک سوریه را بررسی می کنیم.

پذیرش شروط… و گرنه

توطئه های سیاسی که سوریه از ابتدای بحران تاکنون با آن دسته و پنجه نرم می کند، دست کمی از درگیریهای نظامی ارتش با گروههای مسلح ندارد.

با شروع اولین روزهای درگیریها در سوریه اقدامات و فشارهای عربی، منطقه ای و بین المللی به سوریه افزایش پیدا کرده و سفرهای نماینده های این کشورها به دمشق زیاد شد؛ نمایندگانی که هر یک سلسله خواسته هایی را همراه داشتند که در راس آنها قطع رابطه سوریه با محور مقاومت قرار داشت.

این فشارها به ویژه پس از سقوط نظام محمد حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر افزایش پیدا کرد؛ سقوطی که تضعیف جبهه موسوم به" عربهای میانه رو" را که خواهان برقراری رابطه با اسرائیل بودند، به دنبال داشت.

لذا فرستادگان کشورهای منطقه ای و بین المللی به سراغ بحران سوریه رفتند و تلاش کردند با اتکا به سیاست تشویق و ترساندن سوریه از این فرصت برای وارد کردن ضربه ای کوبنده بر محور مقاومت استفاده کنند و وضعیت در سوریه را از بد به بدتر سوق دهند؛ سیاستهایی که همواره دولت دمشق مخالفتش را با آن اعلام کرد و به این ترتیب سوریه به گردابی از درگیری ها کشیده شد که در آن از تمامی ابزار ممکن از رسانه های مغرض و سیاست تشویق اختلافات طائفه ای گرفته تا مسلح کردن مخالفان و جذب گروههای تندرو استفاده می شد.

مقابله و رویارویی

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در اولین اظهاراتش در آغاز ناآرامی ها در این کشور، به خطاهای انجام شده در عرصه سیاست و نیز تاخیر روند اصلاحات به ویژه با توجه به شرایط منطقه، حمله آمریکا به عراق، حوادث لبنان در پی ترور رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان و حملات سال ۲۰۰۶ اقرار کرد.

در همین حال رویارویی رهبران سوریه با اوضاعی که پیش آمده بود سلسله مذاکرات داخلی را در سطح احزاب سیاسی و اجتماعی و استانهای مختلف این کشور به دنبال داشت که نتیجه آن تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات پارلمانی و محلی و نیز تصویب شماری از قوانین اصلاح شده علاوه بر صدور دستورات قانونی برای عفو عمومی در سوریه بود.

اصلاحاتی که نه تنها کشورهای عربی و غربی را راضی نکرد بلکه پس از آن از حمله هماهنگ شده آنها برای وادار کردن دمشق جهت اقرار به شکست و انداختن طوق ناکامی بر گردن سوریه پرده برداشت اما سوریه نیز ساکت ننشست و اقدامات جدی برای مقابله با چنین حملاتی را آغاز کرد.

تحریم های ظالمانه اروپایی و آمریکایی و در پی آن اقدامات کشورهای عربی از جمله تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و اعطای کرسی سوریه به ائتلاف ملی مخالفان در نشست سران عرب در قطر در کنار عملیاتهای متراکم برای حمایت مالی و تسلیحاتی از گروههای تندرو در سوریه همه و همه گوشه هایی از این حمله هماهنگ شده است.

عامل اصلی که بیشترین اموال و میلیاردها دلار برای آن صرف شد، ایجاد اختلاف در ساختار و کادر نظامی و سیاسی دیپلماتیک سوریه بود که در بعضی موارد اندک نیز نتیجه بخش بود اما هرگز آثار و پیامدهای مهمی را در ساختار سیاسی سوریه به دنبال نداشت و رهبران سوریه موفق شدند در برابر این اقدامات و تلاشها برای به حاشیه کشاندن سوریه در سطح بین المللی ایستادگی کنند.

خلف المفتاح، معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفت وگو با شبکه المنار لبنان اعلام کرد: ساختارها و نظام های دولت سوریه اعم از ساختار سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و آموزشی ساختارهایی محکم، هماهنگ و همبسته و متعهد هستند و به این دلیل است که تا به امروز هویت سوریه با قدرت هر چه بیشتر به جا مانده و همچنان بیداری و آگاهی جمعی در این کشور حاکم است.

وی افزود: ما امروز با توطئه ای بزرگ رو به رو هسیتم و حس این مساله است که ملت سوریه را با تمامی توطئه ها و مشکلات موجود متحد و پایبند به سوریه نگاه داشته است.

راز ایستادگی و رویارویی

" نضان قبلان" ، سفیر سوریه در ترکیه برای روشن تر شدن اهمیت دلایل ایستادگی سیاسی سوریه به ویژه هیات دیپلماتیک سوریه در برابر توطئه ای که علیه دمشق طراحی شده، گفت: سر این ایستادگی در دو سال گذشته و همزمان با اینکه بسیاری از کشورهای بزرگ عربی تنها طی چند هفته سقوط کردند به ممتاز بودن ساختار اجتماعی، سیاسی، فکری، عقیدتی و فرهنگی جامعه سوریه باز می گردد.

وی افزود: آنچه حافظ اسد، رئیس جمهوری سابق سوریه بنا کرد میوه و نتیجه اش را در بحران کنونی سوریه نشان داد. حافظ اسد ارتش عقیدتی را تشکیل داد که از چارچوب های مذهب، طایفه گری و گرایشات حزبی عبور کرده و ارزش های ناچیز را فدای ارزش های والاتر نمی کند و همه منافع مهم از جمله مساله امت، منطقه اشغالی جولان و مساله مقاومت در فلسطین، لبنان و عراق و هر کشور عربی اشغال شده دیگر را مقدم می دارد.

قبلان تاکید کرد: دمشق در حال حاضر مالیات و بهای این عزت را پرداخت می کند و ما نیز به عنوان کشور و شهروندان سوری بهای این مساله را می پردازیم، چرا که سوریه هرگز بی طرف نخواهد بود و بر حمایتش از مقاومت تا زمان تحقق هدف بزرگتر یعنی آزادی فلسطین و بخشهای اشغالی سوریه و جنوب لبنان پافشاری خواهد کرد.

ساختار دیپلماتیک سوریه

منابع دیپلماتیک سوریه بارها از پیشنهادات هنگفت و فریبنده کشورهای دشمن سوریه به شماری از دیپلماتهای این کشور با هدف ایجاد اختلاف و جدایی آنها از نظام خبر دادند و این در کنار وعده هایی است که به این مسئولان برای دستیابی به جایگاه هایی مهم در صورت سقوط نظام داده می شد.

سوریه در خارج از این کشور ۶۵ سفارت و هیات دیپلماتیک و حدود ۶۰ کنسول دارد و در ۱۲۲ کشور نیز نماینده ای از سوی سوریه فعالیت ندارد و این کشورها با یکی از هیاتهای سوریه در خارج از این کشور در ارتباطند.

ساختار دیپلماتیک و کادر دیپلمات های سوریه ساختاری بسیار به هم پیوسته و قوی است به نحوی که به رغم این پیشنهادات فریبنده، تاکنون از ۱۵۰۰ کارمند عضو کادر دیپلماتیک سوریه تنها تعداد محدودی از نظام سوریه جدا شده اند.

فشار و دزدی… حس میهن دوستی

علی قاسمعلی قاسم، سردبیر روزنامه" انقلاب" سوریه در این خصوص به شبکه المنار اعلام کرد: حس ملی گرایی و میهن دوستی مردم سوریه مساله ای است که قابل چشم پوشی نیست چرا که این حس در میان مردم سوریه کاملا استثناء است لذا باید به دیده اعتبار به آن نگریست. حس میهن دوستی مردم سوریه در حقیقت نتیجه هفت هزار سال تمدن محکم و ریشه دار سوریه است که باعث شده ملت سوریه به این سرزمین و اهداف ملی آن این چنین پایبند باشند.

قاسم ادامه داد: پایبندی و تعهد کادر دیپلماتیک سوریه با توجه به ویژگی های یاد شده از مردم سوریه و حس قوی میهن دوستی آن ها، امری طبیعی است. به ویژه اینکه با آغاز درگیری ها در سوریه مساله جدایی میان دیپلماتها به عنوان نوعی از ابزار برای ترساندن و اعمال فشار علیه سوریه استفاده شد.

براساس اظهارات سردبیر روزنامه" انقلاب" سوریه اعمال فشار بر هیاتهای دیپلماتیک سوریه به سه شکل صورت می گرفت که عبارتند از:

- ترساندن، دروغ و مبادلغه

- دزدی و تهدید و ایجاد رعب و وحشت

- انتشار اخبار دروغین و ساختگی درباره افزایش جدایی هیاتهای دیپلماتیک از نظام

قاسم همچنین اعلام کرد: هیاتهای دیپلمایتک سوریه توانستند در برابر این فشارها ایستادگی کرده و با آنها رویارویی کنند چرا که پایداری آنها به کشور و ملت سوریه بی نظیر است لذا در طول سالهای گذشته این فشارها و اقدامات هیچ تاثیر و نتیجه ای در پی نداشت.

وی تاکید کرد: کادر دیپلماتیک سوریه دارای افرادی با کفایت است که به خوبی آموزش دیدند و در درگیری ها و کشمکش های عربی و بین المللی به اشکال مختلف و از زمانهای طولانی حضور داشته اند تا حدی که کشورهای دیگر انتظار می کشند ببینند هیات سوری چه می گوید و چه تصمیمی اتخاذ می کند و این خود دلیلی محکم برای اثبات اهمیت نقشی است که دمشق در مجامع بین المللی ایفا می کند. »