سرویس سیاس جام نیوز نوشت: در حالی که بسیاری از تحلیلگران و رسانه های داخلی و بین المللی احتمال رای آوردن حسن روحانی در انتخابات آینده را به خاطر عملی نشدن بسیاری از وعده های وی در انتخابات 92 و نتیجه بخش نبودن برجام، با شک و تردید مطرح می کنند و از احتمال یک دوره ای شدن روحانی سخن می گویند، هاشمی رفسنجانی در سخنانی معنادار مدعی شده است که «انتخاب روحانی در سال 96 تضمین شده است.»

تیم روحانی و هاشمی به خوبی می دانند که ناکامی‌شان در تحقق وعده‌های سیاسی و اقتصادی کار را برای جلب حمایت دوباره بخش مهمی از رای‌دهندگان پیشین سخت کرده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه روز دوشنبه خود (10 آبان) با روزنامه اصلاح طلب «اعتماد» در خصوص وضعیت رای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ گفته است که وضعیت روحانی از همه کاندیداهای احتمالی «بهتر است» و رای او «کاملا تضمین شده است».

سخنان معنادار هاشمی رفسنجانی چندماه قبل از انتخابات، این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا باز هم هاشمی و اصلاح طلبان قرار است در صورت رای نیاوردن روحانی -همانطوری که تحلیلگران داخلی و خارجی و حتی برخی از چهره های اصلاح طلب و اعتدالگرای نزدیک به دولت پیش بینی کرده اند- ادعاهای گذشته خود مبنی بر «تقلب» در انتخابات 96 را مطرح نمایند.

به عبارت ساده تر یعنی قرار است مانند دیگر انتخاباتی که نتیجه مطلوب جناب هاشمی حاصل نشده است، اگر کاندیدای مورد حمایت وی در سال 96 رای نیاورد باز هم شاهد تشکیک ایشان در نتیجه انتخابات خواهیم بود؛ حتی اگر آن انتخابات توسط دولت کارگزاران_اصلاحات برگزار شود!

 برای روشن شدن هر چه بیشتر واقعیاتی که اکبر هاشمی رفسنجانی، خواسته یا ناخواسته با نادیده انگاشتن آنها، رای حسن روحانی در سال 96 را تضمین شده قلمداد کرده است، مروری خواهیم داشت بر اهم مطالب و تحلیل های رسانه های برون مرزی و همچنین نظرات تحلیگران و ناظران سیاسی که در عرصه های مختلف به ارزش یابی عملکرد دولت روحانی پرداخته اند.

** کاهش خوش بینی ایرانیان نسبت به برجام و کاهش محبوبیت روحانی

به گزارش جام نیوز، بیشتر ایرانیان به خاطر وعده هایی که رئیس جمهور محترم و تیم مذاکره کننده هسته ای ایران مبنی بر حل همه مشکلات حتی آب خوردن در سایه به نتیجه مذاکرات از حصول برجام هیجان‌زده شده بودند و شدیدا امیدوار بودند که به نتیجه رسیدن توافقات، تأثیر مثبتی بر معیشت و اقتصاد آنها خواهد داشت، اما آن انتظارات هنوز به سرانجام نرسیده‌اند. مردم که به خاطر وعده های مسئولان به‌اشتباه تصور می‌کردند که برجام به همه سختی‌های اقتصادی پایان می‌دهد با گذشت بیش از یکسال از اجرای برجام خوش بینی‌شان نسبت به برجام کاهش یافته در نتیجه محبوبیت رئیس جمهور هم کاهش یافته است.

نظر سنجی دانشگاه مریلند؛

تنها 45% شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند در انتخابات بعدی به روحانی رأی می‌دهند. این رقم پارسال 53.4% بوده است. 73.7 درصد از ایرانیان اذعان دارند که وضعیت زندگی آنها پس از برجام بهبود نیافته است. ‏سال پیش، 62.2 درصد تصور می‌کردند که برجام تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رفع می‌کند اما اکنون تنها 23.4 درصد چنین تصوری دارند. ‏محبوبیت محمدجواد ظریف و حسن روحانی کاهش یافته و در مقابل محبوبیت سردار قاسم سلیمانی، محمدباقر قالیباف و محمود احمدی نژاد افزایش یافته است.

این نظر سنجی می افزاید: تغییر نگرش مردم ایران درباره برجام در جنبه‌های مختلف آن دیده می‌شود. سال گذشته ۵۹ درصد مردم فکر می‌کردند که همه تحریم‌های آمریکا در چارچوب برجام رفع می‌شود، اما اکنون ۲۳ درصد آنها چنین تصوری دارند. بالای ۸۰ درصد مردم مانند سال گذشته فکر می‌کنند توسعه برنامه هسته‌ای برای ایران بسیار مهم است.