سرلشکر یحیی رحیم‌صفوی دستیار ویژه فرمانده کل قوا در امور نظامی، صبح امروز در مراسم افتتاحیه نهمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران و نخستین همایش جغرافیا و برنامه‌ریزی منطقه‌ای ایران که در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، شرکت کرد.

وی در سخنانی در این مراسم اظهار کرد: امروز بررسی آخرین وضعیت ژئوپلتیکی جهان و منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و ضرورت دارد اساتید دانشگاه‌ها در رشته جغرافیای سیاسی تمرکز علمی ویژه‌ای روی این بحث داشته باشند و آخرین وضعیت دقیق ژئوپلتیکی دنیا را به اطلاع مسئولان سیاسی کشور برسانند.

دستیار ویژه فرمانده کل قوا در امور نظامی گفت: اطلاع از روند تغییرات وضعیت ژئوپلتیکی دنیا می‌تواند به تشخیص صحیح راهبرد دشمن کمک کند و تنها در صورت تشخیص دقیق راهبرد دشمن است که می‌توانیم راهبرد صحیحی برای کشور تبیین کنیم.

وی تاکید کرد: امروز ناتو و آمریکا به دنبال توسعه پایگاه‌های نظامی و ایجاد ناامنی در شرق و جنوب شرق ایران اسلامی است.

رحیم‌صفوی افزود: اگر ما بدانیم در مقیاس جهانی و منطقه‌ای وضعیت ژئوپلتیکی به چه سمتی می‌رود می‌توانیم راهبرد دشمن را تشخیص دهیم و اگر ما راهبرد دشمن را تشخص دهیم راهبرد خودمان را می‌توانیم درست تبیین کنیم.

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: حضور آمریکا در پاکستان و افغانستان جلوگیری از روابط فرهنگی و اقتصادی ما با این دو کشور است.

صفوی با اشاره به جنگ عراق و سوریه اظهار کرد: جنگ‌های نیابتی برای از بین بردن کشورهای مسلمان است. سیستم مالی تروریست‌ها را چه کسی تضمین می‌کند چه کسی به آنها توپ و تانک می‌دهد، ردپای آمریکا و ایادی آن در تمام آنها معلوم است.

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها در عراق به داعش کمک می‌کنند زیرا زیرساخت‌های عراق و سوریه از اهداف دشمن است.