حشمت الله فلاحت پیشه روز سه شنبه در جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش سخن گفت.

وی در ابتدا گلایه از رییس جمهوری کرد و اظهارداشت: دید ترمیمی باید آسیب شناسانه باشد و مشکلات اساسی کشور را براساس شاخص های موجود لحاظ کند .

وی افزود: ضعف های مدیریتی ومفاسد اقتصادی به کشور آسیب زده وانتطار داشتیم ترمیم صورت بگیرد که نشد البته از همه می خواهیم که در رابطه با موضوع به صورت صنفی صحبت کنیم وسیاسی نشود.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم تصریح کرد: تحصیلات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به کار این وزارتخانه نمی آید و فضای فکری دانش آشتنیانی هم خوان با حوزه مدیریتی نیست و نمی توانیم کاری برای آن انجام دهیم.

فلاحت پیشه با بیان این که درمورد سوابق غیر آموزش و پرورش دانش آشتیانی بحث داریم، تصریح کرد: مدیریت مجتمع مفید از بسیاری از مجتمع های غیر انتفاعی اشرافی تر است .

وی خاطرنشان کرد: درد ما این است بخشی از دوستان که در آموزش و پرورش مسئولیت گرفتن در راستای اصل 30 قانون اساسی عمل نکردند واز آموزش دور شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به دانش آشتیانی گفت: در برنامه پیشنهادی شما هم این موضوع جایش خالی بوده واین نگرانی کلی کشور است .

فلاحت پیشه تصریح کرد: موضوعات اتفاقی در مجتمع مفید ودیگر جاها مسئولیت ها را بپذیرید وبرعهده بگیرید ودر زمینه تحصن وفتنه وتحریم انتخابات باید بپذیرید، حوزه آموزش وپرورش حوزه حساسی است که سیاسی شدن آن به ضرر کشور است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بدنه آموزش ارتباط نداشته است پس امیدی نیست مشکلات حل شود برخی از دوستان که با چند صد میلیون پاداش پایان کار بازنشسته می شوند درد معلم را نمی فهمند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس اضافه کرد: رییس جمهوری فرمود کسی را آوردیم که آموزش وپرورش را به وزارت علوم نزدیک تر کند، اگر می خواهیم مشکل حل شود از آموزش وپرورش فردی را می آوردید.

فلاحت پیشه گفت: چقدر با درد معلمانی که هنوز برایشان شعار می دهیم، آشنا هستیم، برنامه صفحه علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش مقایسه کردم ، تنها شعار دیدم و درعمل اتفاقی نیفتاده است و کرامت معلم معیشت رتبه بندی هم ترازنمی در عمل غایب است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: چقدر با درد معلمان حق التدریس و آموزشیاران آشنا هستید؟ چقدر؟ حتی برخی از دستوراتی که در راس داده می شود در بدنه اجرا نمی شود و هنوز درد این عزیزان ادامه دارد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس دهم افزود: بنده درک نمی کنم؛ برخی از مدیرانی که بخش اعظم خانواده آنها در خارج از کشور درس خوانده و زندگی کرده اند، بیایند و برای ملت ایران مدیریت کنند. اگر ایران سرزمین ما است چرا خانواده ما اینجا زندگی نمی کنند و درس نمی خوانند؟ چگونه می توانیم برای این کشور ما تصمیم بگیریم در شرایطی که خودمان در منافعش و مشکلاتش سهیم نیستیم؟

فلاحت پیشه ادامه داد: وزیر پیشنهادی آمورش و پرورش تاکید کرده که بر اساس تعهدات بین المللی نظام آموزشی را شکل می دهد. این تعهدات بین المللی آن دسته از تعهدات بین المللی است که در قالب یونیسف، یونسکو و در سایر نظام های تصمیم گیری در قالب نظام های لائیک غربی می آید، شکل می گیرد. من نگرانم روشی که در صفحه 3 روش مونته سوری را آمده و گفتید یکی از این نظام ها باشد.

فلاحت پیشه توضیح داد: خانم ماریا مونته سوری که این روش را مطرح می کند روش تجربی با آن چیزی که هر محصلی هر چیزی را در حوزه آموزش و پرورش در مدرسه بیاید و تجربه کند خیلی خطرناک است. پس اصول اسلامی پرورش ما، اصول عقیدتی و اخلاقی نظام پرورشی ما کجا می رود؟ نگرانیم از این تعهدات بین المللی که ممکن است بر متون درسی ما اثر بگذارد.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: در برنامه صفحه 5 فرمودید تمرکز بر اجرای مضامین سند تحول بنیادین آموزش و پروش تمرکز می شود. تمرکز بر اجرای مضامین. جناب آقای آشتیانی عزیز مشکل اصلی جامعه ما این است که این سند در کشور اجرا نمی شود؛ سندی که مقامات عالی کشور آن را تایید کرده اند و مسئولان و کارشناسان کشور روی آن نظر داده و تایید شده تازه شما گفتید تمرکز بر اجرای مضامین. یعنی چه؟

وی ادامه داد: در این گفتید می خواهید بررسی محتوایی کنید این سندی را که باید اجرا کنید. یعنی آن را قبول ندارید؟ این یعنی دوباره بازگشت به اول و شکل دهی یک سری سندهای آموزشی دیگری که شما باید اینها را اجرا کنید.

فلاحت پیشه از نمایندگان خواست به فردی رای دهند که فضای فکری وی با بدبختی های موجود در حوزه آموزش و پرورش متفاوت نباشد.