پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حسین قاسمی- ۱-  براساس انچه اقای مرتضی الویری درمصاحبه ها و نوشته های مختلف بیان نموده ،  اولین ومهم ترین تیم اطلاعاتی پس از انقلاب را ایشان چیدمان کرده است.

برخی از اعضای این تیم (مسعود کشمیری) عامل انفجار نخست وزیری و شهادت رییس جمهور و نخست وزیر وقت بودند و بعضی (حبیب الله داداشی ) دارای سابقه همکاری باساواک درمتلاشی کردن گروه مهدویون و...

سعید حجاریان،  محمد رضوی و جواد قدیری (نفوذی سازمان منافقین درکمیته اداره دوم) از دیگر اعضای حلقه امنیتی الویری بوده اند.چرا به این تیم «حلقه امنیتی الویری» گفته می شود؟

مرتضی الویری درگفتگویی(منتشرنشده) به صراحت به انتصاب دوستان خود در کمیته اداره دوم ارتش از ۲۴یا ۲۵بهمن اشاره کرده است:

«آنچه که یادم می‌آید این است که آقای رضوی را بنده وقتی در شورای فرماندهی کمیته بودم به رکن دو ارتش بردم، مسئولیت آنجا را به او واگذار کردم.»

۲- حداقل یکی از اعضای این حلقه امنیتی از عوامل  انفجار ۸ شهریور بوده است و جواد قدیری عضو دیگراین حلقه، نفوذی سازمان منافقین بوده است.برخی دیگر از اعضای ان نیز در رشد و ارتقا مسعود کشمیری و پس از انفجار در بحث جنازه سازی و شهید سازی از مسعود کشمیری نقش اصلی داشته اند.

لذا بعد از انجار ۸شهریور حلقه دوستان کشمیری،  سوژه و متهم اصلی دستگاههای مختلف درخصوص انفجار بوده اند. 

الویری در این زمینه می گوید:

«بهزاد نبوی به عنوان فردی که معاون شهید رجایی بود انگشت اتهام را به چند نفر دراز کرد از جمله بنده. با اینکه ما از اول انقلاب با هم تنگاتنگ کار می کردیم و شناخت وجود داشت. به هر حال او برایش تردید ایجاد شد که من و محمد رضوی متهم هستیم.»

حجاریان در مصاحبه اندیشه پویا (شماره ۳۸) به فضای حاکم در ان ایام نسبت به خود ودوستانش اشاره کرده است:

«بخش ضدجاسوسی اطلاعات نخست وزیری مرتبا این موضوع را با مقامات عالی کشور در میان می گذاشت و از ایشان می خواست درخصوص احتمال نفوذ جاسوسان وابسته به بلوک شرق حساس باشند. اما برخی از این اطلاعات جدی گرفته نمی شد.علتش هم ان بود که اطلاعات نخست وزیری در ان دوره مهجور بود.ماخودمان در قضیه انفجار نخست وزیری ما متهم شده بودیم و برخی حرف مارا نمی خواندند.»

این حلقه امنیتی که از ابتدای پیروزی انقلاب تا فردای ۸شهریور،  درچهره سازی و اعتماد سازی و رشد کشمیری نقش افرینی کردند، فارغ از سهوی یا عمدی بودن ان،  حداقل به دلیل قصور در جذب و رشد امثال کشمیری که باعث شهادت رییس جمهور و نخست وزیر جمهوری اسلامی شد،صلاحیت امنیتی برای بسیاری از مشاغل حساس را دیگر نباید دارا  می شدند.

۳- اندکی پس از انفجار ۸شهریور،  متهمین این رویداد، پیگیر تشکیل وزارت اطلاعات می شوند.

 سعید حجاریان درگفتگویی تدوین طرح اولیه تاسیس وزارت اطلاعات را محصول کمیته اداره دوم ارتش و دفتر اطلاعات نخست وزیری را اینگونه ذکر کرده است:

«با توجه به تجربیاتی که کسب کرده بودیم و وضعیت عمومی امنیت در کشور با کمک بچه‌های کمیته ستاد مشترک و دفتر اطلاعات نخست وزیری طرحی را تدوین کردیم و توسط آقای الویری در مجلس اول ۱۶ امضا برایش جمع کردیم و به هیات رئیسه ارائه شد. 

 درهمه این مدت چه زمان پیشنهاد و چه زمان بررسی و دفاع از طرح من به عنوان نماینده دولت حضور داشتم.»

حجاریان درجایی دیگر تهیه این طرح را به سازمان مجاهدین انقلاب نسبت می دهد:

«من و بچه های سازمان (مجاهدین انقلاب)اولین طرح تأسیس وزارت اطلاعات را تهیه کردیم.ایده این بود که نهادهای اطلاعاتی متفرق اند و باید جمع شوند و بشود یکجا آنها را پاسخگو کرد.»

حجاریان در این مصاحبه،روسای قوای سه گانه،  سپاه ودر مقطعی حضرت امام خمینی ره را از مخالفان  این طرح نام می برد:

«به طور جدی می‌توان گفت که این طرحی بود که در ابتدا همه با آن مخالف بودند. من خیلی تلاش کردم برای اینکه این طرح جا بیفتد. روسای سه قوه مخالف این طرح بودند. سپاه مخالف این طرح بود.

خود امام هم حتی ناراحت شده بودند... من به سید احمد آقای خمینی گفتم که اگر اطلاعات زیرنظر امام باشد همه اتفاقات آن به پای امام نوشته می شود و درست نیست.

بالاخره امام و دیگران را راضی کردیم و طرح وزارتخانه شدن اطلاعات در مجلس رأی آورد.»

الویری همانگونه که در انتصاب مسولین کمیته اداره دوم ارتش  نقش اصلی را داشت، در پیگیری و تصویب وزارت اطلاعات نیز نقش قابل توجهی داشته است . سعید حجاریان در مصاحبه ای به این نقش اشاره کرده است :

«طرح را به اقای مرتضی الویری،که نماینده و هم خط سیاسی مان درمجلس بود،دادیم.اوهم پانزده - شانزده امضاجمع کرد.»

(عماد الدین باقی،برای تاریخ ؛گفتگوباسعید حجاریان، نشرنی، چاپ دوم ۱۳۷۹،صفحه ۳۱)

مرتضی الویری نیزدر درگفتگو با روزنامه اعتماد در این زمینه می گوید:

«در مجلس اول من هم عضو هیات رییسه مجلس بودم و هم رییس کمیسیون صنایع ومعادن، بنابراین هم در جایگاه مدیریتی مجلس

 بنابراین هم درجایگاه مدیریتی مجلس حضور داشتم و هم جایگاه ریاست یک کمیسیون. در کنار این دو عامل من عضو شورای مرکزی مجاهدین انقلاب اسلامی بودم، بنابراین در حوزه مسائل سیاسی هم فعال بودم. 

مجموعه این عوامل موجب شد آقای حجاریان و دوستان‌شان به من مراجعه کنند برای مطرح کردن موضوع وزارت اطلاعات در مجلس.»

۵- پس از تصویب و تاسیس وزارت اطلاعات،  برخی از افراد این حلقه  که سوژه امنیتی نیز بودند، مسولیت های محوری می گیرند.چنانکه حجاریان در این زمینه اظهار داشته است:

«به عنوان طرح و برنامه رفتم برای سازماندهی اطلاعاتی؛ وزارتی نبود که پست داشته باشم، رفتیم و سازماندهی کردیم و شروع به طراحی داخلی ساختار وزارتخانه کردم بعد هم رفتم و طراحی نظام آموزشی کردم در وزارتخانه.»

ازطرف دیگر براساس انچه محمد شریعتمداری از مدیران اطلاعات نخست وزیری و بعدها وزارت اطلاعات بیان داشته است، اقای ری شهری  وزیر اطلاعات نیز توسط خسرو تهرانی به نخست وزیر معرفی می شود.

مسعود کشمیری جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی یعنی جانشین خسرو تهرانی بوده است. او نیز از متهمین پرونده انفجار ۸شهریور بوده است که پس از انفجار حدود سه ماه درزندان بوده است.

۶- انتصاب و بکارگیری برخی سوژه ها و متهمین پرونده ۸شهریور توسط اقای ری شهری چگونه قابل توجیه است. درمطالب بعدی دراین زمینه بیشتر خواهم نوشت.