به گزارش پارس به نقل از کیهان، سایت گروهک ملی-مذهبی که در پاریس راه اندازی شده با طرح « ضرورت چرخش تاکتیکی اصلاح طلبان به سوی هاشمی» نوشت: در صورت به ریاست جمهوری رسیدن هاشمی، امکانات و فرصت در اختیار نیروهای رده اصلی اصلاحات و بویژه شخص خاتمی برای ایجاد تشکل فراگیر و بده بستان با جامعه مدنی ایجاد می شود تا پروژه ها و برنامه های بر زمین مانده نیروهای اصلاح طلب اندک اندک دوباره جان گیرند و رونقی دوباره را تجربه نمایند.
برخی نویسندگان این سایت پیش از این تصریح کرده اند که اگر به جایی رسیدند اول باید هاشمی را به خاطر سوابق انقلابی اش مجازات کنند اما اکنون فرصت استفاده از وی برای هزینه سازی و دردسرسازی علیه حاکمیت است. با این وصف سایت مذکور می نویسد: هاشمی که اندکی پیش از این و در سالهای نه چندان دور بازی ها را چنان پیچیده و جذاب می چید که هر شطرنج باز حرفه ای سیاست را از ابتدا رویای پیروزی از سر برون می کرد، مدتی است به کناره رینگ راهنمایی شده و بیشتر شاید در ذهن خویش به چینش مهره ها مشغول است، دعوت از خویش را برای ورود به عرصه انتخابات از سوی افراد و گروههای مختلف با دست پیش می کشد و با پا پس می زند با اظهارنظرها و موضعگیریهای خاص و ویژه خود، وضعیتی را پدید آورده که بیشتر شبیه فیلمهای کارآگاهی ریموند چندلری است و تا لحظات آخر گره کار فرو بسته گشوده نمی شود.
نویسنده خاطر نشان می کند؛ در مورد سید خندان [خاتمی] می شود پی برد که نگرانی اساسی و شک ها و دودلی و شاید چنددلی هایش به یک مسئله ساختاری برمی گردد.
وی سپس می نویسد: یکی از بهترین تاکتیک ها این است که اصلاح طلبان حداقلی و حداکثری همه به سمت هاشمی برگردند. واقعیت این است که درباره دوره ریاست هاشمی انتقادات اساسی و گاه حل ناپذیری مطرح است که موضوع این نوشتار نیست و اصلاح طلبان نیز با حملات بی امان به هاشمی و حمایت بعدی آنان از وی برای ریاست جمهوری، به نوعی با او بی حساب شده اند! اکنون زمان چرخش به سوی هاشمی است. فایده و فلسفه این چرخش چیست؟ واقعیت این است که در صورت موفقیت هاشمی، نیروهای تندرو به حاشیه رانده می شوند و با چانه زنی بالا، اصلاح طلبان فرصت ورود به ساختار قدرت را خواهند داشت. اکنون زمان چرخش مناسب به سوی اوست. هاشمی با آن هاشمی دوران سازندگی فرق ها کرده است؛ باورش کنیم و با کمک او گذار را آسان تر نماییم. از خاتمی نیز انتظار می رود تعارف را کنار بگذارد و ایثارگرانه فرصت را به هاشمی بسپارد.
سایت ضدانقلابی روز آن لاین نیز که توسط یک زن و شوهر سلطنت طلب اداره می شود، در تحلیلی به قلم یکی از همکاران نشریات زنجیره ای نوشت: خاتمی با آن تجربه ۸ ساله به این فکر است که اگر بیاید هزینه بی ثمری بر بدنه نحیف اصلاحات تحمیل خواهد کرد و سرمایه شکننده اجتماعیش بیش از این تحلیل می رود. او می داند ریاستش عاجزانه است و او اهل جنگ خیابانی نیست.
نویسنده می افزاید: در این حال و روز شاید بهتر آن باشد که از انتخابات ارتفاع گرفت. چه بهتر که اصلاح طلبان، کسی را بدرقه کرده و به میدان بفرستند که شهرتی به اصلاح طلبی ندارد و احیانا بتوان با بودنش، زمین سیاست را آیش کرد و فرصتی به اقتصاد و فرهنگ داد، بلکه جانی بگیرد. شاید هاشمی رفسنجانی- که هنوز نیامدنش را قطعی نکرده- با آمدنش قدری از خطاهایی را که کرده جبران کند. انتظار از هاشمی رفسنجانی، انتظار از اصلاحات نیست، از هاشمی توقع کیاست دارند و زد و بند با قدرت و نهایتا بهبود نسبی امور.