علی اکبر ولایتی پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با عمار الحکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در بغداد درباره عملیات آزاد سازی موصل از دست داعش که از سه روز پیش آغاز شده است گفت: همگان باید تلاش کنند تا مردم عادی هنگام اجرای عملیات آزادسازی هیچ  آسیبی نبینند.

ولایتی افزود:عراق می تواند از جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و دیگر نهادهای فعال در زمینه کمک های بشردوستانه برای کمک کردن به مردم خود از جمله کسانی که به علت درگیری ها آواره شده اند ، کمک بگیرد و استفاده کند.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی اعلام کرد : ایران از هیچ تلاشی برای کمک کردن به مردم عراق دریغ نخواهد کرد.

افکار افراطی و تکفیری هیچ ارتباطی با اسلام ندارد

ولایتی در بخش دیگری از این گفت و گو تاکید کرد: مجمع جهانی بیداری اسلامی برای پیگیری مسائل بیداری در جهان اسلامی تشکیل شده است و همه مسائل مهم جهان اسلام را خصوصاً افکار تکفیری را پیگیری می کند.

وی افزود: هیچ مکتب بشری یا الهی هیچگاه از تروریسم حمایت نکرده است و افکار افراطی و تکفیری که امروز دیده می شود ، هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.

ولایتی گفت: همگان متفق القول هستند که افکار تکفیری وجهه اسلام را تخریب کرده است و علمای اسلام در این مساله اتفاق نظر دارند که افکار تکفیری و تروریسم هیچ جایگاهی در اسلام ندارد.

آزادی عراق از یوغ اشغال آمریکا به کمک بیداری اسلامی

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی خاطرنشان کرد : عراق به کمک بیداری اسلامی از یوغ اشغال آمریکا آزاد می شود و روی دمکراسی را به خود می بیند و آنچه ما امروز در جهان اسلام می بینیم یعنی مبارزه با توطئه های آمریکا و ارتجاع نمونه ای از بیداری اسلامی است .

ولایتی افزود : اصحاب نظر در جهان اسلام باید صدای خود را برای خنثی کردن توطئه های ضد اسلام بلند کنند.

وی همچنین به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: ملت سوریه با مقاومتش که یکی از نمونه های بیداری اسلامی است ، در 6 سال گذشته توانسته است که کمر دشمنان را بشکند.

نشست شورای عالی مجمع در بغداد برگزار می شود

ولایتی خاطرنشان کرد : نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده در بغداد برگزار خواهد شد و این نهمین نشست شوراست و اولین نشستی است که در خارج ایران و به درخواست دولت عراق برگزار می شود.

جهان اسلام از عراق حمایت می کند

عمارالحکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز دراین کنفرانس مشترک با اشاره به اینکه مبارزه با داعش به معنای دفاع ازاسلام است، گفت: عملیات آزادسازی موصل نشان می دهد که جهان اسلام از عراق و ارتشش حمایت می کند.

رئیس ائتلاف ملی عراق از غافلگیر کردن داعش هنگام اجرای عملیات آزادسازی موصل در آینده نزدیک خبر داد و گفت : هنگام آزادسازی موصل داعش پیاپی غافلگیر خواهد شد و آنچه را پیش بینی نمی کرد ، خواهد دید.

الحکیم گفت : فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در این مساله حساسیت بسیاری دارد که تلفات عملیات آزادسازی موصل تا حد امکان کم باشد.

وی افزود: تاکتیک های جدید نیروهای عراقی دشمنان را غافلگیر خواهد کرد زیرا نیروهای عراقی آنگونه که خود را برای عملیات آزادسازی موصل آماده کرده اند ، برای هیچ عملیات قبلی این گونه آماده نکرده بودند.

همکاری گروه صدر و بسیج مردمی

رئیس ائتلاف ملی عراق با اشاره به وحدت گروهها و نیروهای مختلف در عملیات آزاد سازی موصل خاطرنشان کرد: ما از همکاری گروه صدر و فرماندهان بسیج مردمی استقبال می کنیم . دیدار اخیر مقتدا صدر با فرماندهان بسیج مردمی اقدامی مناسب بود و ما از هر اقدامی برای نزدیک کردن این دو طرف به همدیگر استقبال می کنیم.

حکیم افزود: ائتلاف ملی همچون گذشته برای از میان برداشتن موانع وحدت ملی عراق تلاش می کند و این ائتلاف یکی از طرف هائی بود که برای برگزاری دیدار بین مقتدا صدر و فرماندهان بسیج مردمی تلاش کرد و همچنان به تلاش های خود برای تحکیم وحدت بین اقشار مختلف مردم عراق ادامه خواهد داد.