پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- نامه سعید مرتضوی به خانواده کشته‌شدگان کهریزک این روزها محمل‌های جدیدی برای تطهیر اصحاب فتنه ایجاد کرده است. از موج‌سواری بر این تا باز کردن بحث اتفاقات 88 توسط برخی متهمان این جریان‌ها که با وجود گذشت هشت‌سال هنوز حاضر به توضیح و عذرخواهی درباره آن سال‌ها نشده‌اند. افرادی که به جای عذرخواهی از نقش خیانت‌بار در فتنه 88 این‌بار در نقش پدرخوانده خود را برطرف‌کننده دغدغه بزرگان نظام فرض کرده‌اند.

بعد از ماجرای تلخ کهریزک که اندوه فراوان رهبر معظم انقلاب و مردم را در پی داشت، سعید مرتضوی به دلیل مسوولیت در امور دادستانی و اتهام معاونت در قتل و گذراندن چندین دور دادگاه مجبور به عذرخواهی شد اما نکته جالب این موج سازی‌ها این بود که متهمان طلبکار فتنه 88 حالا به میدان آمده بودند تا در بازی طراحی شده، نامه را ابزاری برای عذرخواهی نظام نسبت به اتفاقات 88 جلوه دهند در حالیکه نظام جمهوری اسلامی بعد از سال‌ها صلابت اگر خطایی در یکی از زیر مجموعه‌هایش هم رخ دهد، شجاعت دارد که مدیر خاطی را مجبور به عذرخواهی از اقداماتش کند؛ اما پنهان کردن خیانت‌ها و تغییر نقش به طلبکارانی که حتی در جایی با دلسوزی از قبول عذرخواهی مرتضوی سخن می‌گویند، نشان می‌دهد که این جماعت نه تنها خیال پشیمانی و عذرخواهی از اقداماتشان را ندارند بلکه از پس این نامه، بازی رسانه‌ای هم طراحی کردند.

ماجرای عذرخواهی نکردن اهالی فتنه تنها به این‌جا ختم نمی‌شود و حالا حتی برای بزرگان نظام هم نسخه می‌پیچند و مدعی رفع دغدغه رهبر معظم انقلاب شده‌اند. رییس دولت اصلاحات که تاکنون توضیحی درباره نقشش در فتنه 88 نداده اخیراً در دیدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی معلمان گفته است: ممکن است در مورد رفع حصر و بازتر شدن فضای سیاسی، بزرگان ازجمله رهبری دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی داشته باشند، ما باید برویم و این نگرانی‌ها را گوش بدهیم و هم صحبت کنیم و به رفع آنها کمک کنیم.

این سخنان از سوی وی در حالی است که وی در ادبیات سیاسی کشور، خود متهم اصلی و یکی از سران فتنه است که حتی حاضر به عذرخواهی عمومی درباره نقش مخربش در حوادث فتنه 88 نشده است. اقداماتی که از شهید خواندن کشته‌شدگان حوادث 88 تا تبریک به موسوی پیش از اعلام نتیجه انتخابات را شامل می‌شده است.

درخواست تلویحی رییس دولت اصلاحات برای گشایش در فعالیت‌های سیاسی وی در حالی است که ادعای رفع حصر نشان می‌دهد همچنان اضلاع فتنه 88 از نگاه وی اقدامی مرتکب نشده‌اند و نباید تاوان اقدامات خیانت‌بار خود را پس بدهند. او حالا باید به این سؤال پاسخ دهد که چه بخشی از اقدامات اشتباه خود را در سال 88 قبول دارد که حالا به فکر بازگشت به سیاست است؟

رییس دولت اصلاحات پیشتر و در اردیبهشت 92 مدعی شده بود: اگر فضا باز شود مسلماً نخستین فرد من و شما خواهیم بود که اشتباهات را می‌گوییم و آسیب‌شناسی می‌کنیم.

حالا بعد از گذشت سه سال از دولت روحانی هنوز موضعی درباره اشتباهات طیف اصلاح‌طلب در سال 88 از زبان وی منتشر نشده است و حتی با چرخشی آشکار مطالبه را به رفع دغدغه نظام تقلیل داده‌اند.

حتی محمد علی ابطحی رییس دفترش که در ایام فتنه بازداشت شده بود، طی سخنانی در دادگاه درباره نقش رییس دولت اصلاحات تاکید کرده بود: وی اقتدار امنیتی و انتظامی کشور و مهم‌تر از آن رهبری را در ایران می‌شناخت اما در عین حال در مساله تخلف در انتخابات از موسوی حمایت کرد و این اقدام نوعی خیانت به جامعه است.

رییس دولت اصلاحات که بر اساس شنیده‌ها در جلسات خصوصی به نبود تقلب در انتخابات 88 اذعان کرده تاکنون حاضر نشده به دلیل اقداماتش حتی یک عذرخواهی ساده کند. وی حتی اردیبهشت 92 که زمزمه نامزدی‌اش در انتخابات مطرح بود، تاکید کرده بود از چیزی توبه نمی‌کند.

حتی مرحوم حبیب الله عسگر اولادی که در اواخر عمر خود و از روی خیرخواهی با نامه‌نگاری به دنبال عذرخواهی این جماعت برای بازگشت طبیعی آنها به سیاست بود، موفق نشد عذرخواهی از آنها بشنود.

اطرافیان رییس دولت اصلاحات برای بازگشت به سیاست حتی با درج یادداشتی تلاش دارند خود را حامی نیروهای مقاومت و سردار سلیمانی جا زده و از لزوم حمایت از مقاومت سخن می گویند. ابطحی در روزنامه شرق نوشته است: اجماع کم‌نظیری در دفاع از سردار سلیمانی وجود دارد. برای سردار سلیمانی‌ای احترام قائل‌اند که نیروهایش هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای رسمی ایران از مرزهایمان دفاع می‌کنند. این نگاه من نیست. نگاه اکثریت اصلاح‌طلبانی است که می‌شناسم و در سختی‌ها بار اصلاحات را بر دوش کشیده‌اند.

این در حالی است که پیشتر عباس عبدی گفته بود: بسیاری از آنان (اصلاح‌طلبان) پس از حوادث سوریه نسبت به مسائل این کشور و مواضع ایران در آنجا داشتند و بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های سوریه و نیز منافع ملی کشور در کنار عربستان و ترکیه قرار گرفتند، بدون آنکه نقدی جدی بر آن رفتارها داشته باشند، در حالی که اکنون چیز دیگری را می‌گویند.

حالا مشخص شده است که در پشت پرده حمایت اصلاح‌طلبان از سردار سلیمانی فرستادن پالسی برای بازگشت رسمی به عرصه سیاست داخلی است در حالیکه حتی حاضر به عذرخواهی ساده هم نیستند و حتی شاید متوجه نباشند که مردم ممکن است اعمال این طیف را در فتنه 88 فراموش کنند اما قطعاً این خیانت‌ها را نمی‌بخشند.

حق ندارند مجرمان فتنه را تطهیر کنند

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه درباره تطهیر فتنه‌گران سال 88، اظهار داشت: آنچه در سال 88 اتفاق افتاد، باعث شد که کسانی به‌خلاف قانون مردم را به آمدن به خیابان تحریک کنند و مسبب کشته شدن عده‌ای از مردم شده و چندین ماه ناامنی در کشور را رقم زنند که خوشبختانه نیروهای نظام با تمام قدرت وارد شدند و جلوی فتنه‌گران را گرفتند و به‌رغم فرار عده‌ای از مجرمان فتنه، سایر مجرمان را مجازات کنند، لذا هیچ‌کس حق ندارد به‌بهانه‌های مختلف در پی تطهیر مجرمان فتنه 88 باشد. در آن حادثه وقایع تلخی از جمله کهریزک نیز رخ داد که در آنجا هم نظام هیچ کوتاهی نکرد و به‌محض اطلاع از ماجرا با عوامل دخیل در آن حادثه تلخ با جدیت برخورد کرد و تمام افرادی را که در این ماجرا از دستگاه قضایی و انتظامی دخالت داشتند تحت تعقیب قرار داد که رسیدگی به پرونده برخی از این افراد تا صدور مجازات اعدام و قصاص نیز پیش رفت و اگر رضایت اولیای دم نبود در صورت تأیید این احکام، احکام صادره اجرا می‌شد.