علی‌اکبر صالحی در حاشیه نخستین همایش مؤسس صالح که در مدرسه علمیه صالحیه قزوین برگزار شد در قزوین اظهار کرد: سخن گفتن از شخصیتی همچون آیت‌الله برغانی‌قزوینی دشوار است.

 

وی با اشاره به ارتباط خانوادگی خود و آیت‌الله برغانی بیان کرد: هرگاه که از این شخصیت برجسته سخن گفتم بیم آن را داشتم که شنوندگان سخنانم را با پیوند خانوادگی، قوم‌گرایی و طایفه‌پرستی بگذارند.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: دین اسلام هرگونه قومیت‌پرستی که در عصر جاهلیت رواج بسیاری داشته و اعراب همواره درصدد پیوند دادن خود با پهلوان و قهرمانی بودند را منع و نکوهش کرده است.

 

صالحی خاطرنشان کرد: همواره باید سپاسگزار خاندان‌ها و ایرانیان بزرگی باشیم که با تلاش خود به ایران و اسلام خدمات ارزشمندی ارائه کردند و کتاب‌های بی‌شماری را تألیف و به یادگار گذاشته‌اند.

 

وی تشریح کرد: متأسفانه پس از رحلت پیامبر بزرگ اسلام، مردمان آن دوره عربستان از مسیر ثواب خارج و نسبت به احقاق حقوق آل‌رسول کوتاهی کردند.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: تلاش‌های برادران برغانی آوازه بلندی دارد که آیت‌الله برغانی‌قزوینی با وجود اینکه همواره در معرض سوانح ایام بود اما دمی از پای نمی‌نشست.

 

صالحی عنوان کرد: آیت‌الله برغانی‌قزوینی با تأثیر و تأسی از پدر ایمان حضرت ابراهیم(ع) با گرایش‌های خردگریزی همچون شیخیه که در فقه شیعه شکاف ایجاد کرده بود به قدر طاقت خود مبارزه کرد؛ اگر فقهای بزرگوار در برابر این شکاف بزرگ قیام نمی‌کردند، اتفاق دشواری در فقه شیعی رخ می‌داد.

 

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله برغانی‌قزوینی (عالم عامل)، هیچ‌گاه سستی به خود راه نداد و هنگام بروز فرقه‌های ضاله با استدلال منطقی، ضعف‌های آن فرقه شیخیه و بابی را بیان و از ترویج آن‌ها جلوگیری کرد.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به همت بلند آیت‌الله برغانی‌قزوینی در زمینه علم و فقه یادآور شد: این عالم برجسته تنها در میدان نگارش آثار فقهی مشغول نبود بلکه این تنها بخشی از فضائل آن عالم ربانی است؛ ایشان در هنگام دفاع از سرزمین و پشتیبانی از منافع ایران تا جایی پیش رفت که موجب خشم پادشاه آن دوران شد.

 

صالحی تاکید کرد: آیت‌الله برغانی‌قزوینی پس از مشاجره لفظی با شاه آن دوران زمینه تبعید خود و برادرانش به عتبات عالیات را فراهم کرد.

 

وی بیان کرد: پژوهشگران فقه شیعه بر این نکته تأکید کردند، تاریخ ولایت فقیه مربوط به پیام ارزشمند آیت‌الله برغانی به حاکم آن زمان بوده است که پس از جنگ ایران و روسیه و جدایی بخش‌هایی از کشور این عالم ربانی به فتحعلی شاه فتوایی مضمون بر اینکه هرگونه صلح و جنگ باید با امضای فقها باشد، فرستادند.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: عالمان بزرگی اقدامات و تلاش مستمر برای تشکیل مدارس و کلاس‌های تعلیم داشتند که آیت‌الله برغانی از آن جمله است.

 

صالحی تأکید کرد: آیت‌الله برغانی با بازگشت از عراق نسبت به تأسیس مدرسه علوم دینی همت کرد که در این مدرسه به تعلیم فلسفه، عرفان و حتی پزشکی و داروسازی نیز پرداخته می‌شد و در این راستا قزوین تبدیل به مکانی برای تبلیغ علوم دینی شد.