پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- عبدالرسول دری اصفهانی، مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱، به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود اکنون آزاد و تحت نظر است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، نخستین بار رسانه‌ها از دستگیری یکی از اعضای کمیته اجرایی برجام که مسوولیت آن را آقای عباس عراقچی بر عهده دارد، خبر دادند. آنها اتهام این فرد را جاسوسی عنوان کرده و تأکید کردند دستگاه‌های امنیتی کشور در حال بررسی بیشتر این موضوع هستند. خبری که البته به سرعت با واکنش وزارت خارجه مواجه شده و یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، خبرهای منتشره در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر بازداشت یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام اتهام جاسوسی را کاملاً کذب و بی اساس دانست.

حال بعد از تکذیبیه وزارت خارجه صحبت از دستگیرشدن یک مسوول بانکی تیم مذاکره کننده است. «عبدالرسول دری اصفهانی» نماینده بانک مرکزی در مذاکرات هسته‌ای بوده که دارای تابعیت از کاناداست. 

بر اساس گزارش رسانه‌ها وی کارمند بانک مرکزی بوده و در عین حال عضو هیأت‌مدیره بانک «سامان» و اعتماد زیاد رییس بانک مرکزی، در مذاکرات هسته‌ای حضور داشته است.

عضویـت در جامعـه و انجمن حسـابداران خبره ایـران، عضویت پیوسـته در انجمن حسـابداران خبـره انگلسـتان و ولـز (ICAEW) و عضویـت در انجمن حسـابداران خبـره اُنتاریو در کانـادا، ریاست یک شرکت دارویی در کانادا و عضویت در هیأت‌مدیره بانک سامان از سوابق وی عنوان شده است.

اما مهم‌ترین نکته درباره وی نقش تأثیرگذار بانک مذکور در حوزه پرداخت خریدهای کالاهای اساسی و داروست. حتی این ارتباطات موجب شد تا در فرآیند آزادسازی پول‌های ژنو، بانک‌های خارجی بانک مذکور را به عنوان مقصد واریز پول‌های آزاد شده به بانک مرکزی معرفی کنند.

این فرد دو تابعیتی بعد از چند ساعت بازجویی در حال حاضر آزاد بوده و اکنون تحت نظر است و پرونده وی در مرحله بازپرسی است.

به گزارش پارس، تاکنون چیزی در خصوص ارتباطات فامیلی و شبه آن بین دری و سیف هم مطرح نشده! ظاهرا علت اعتماد سیف به ایشان از جای دیگری نشات میگیرد. برخی معتقدند وی از جای دیگری به بانک مرکزی معرفی شده است. حتی برخی معرفی او را به یک برادر منتسب می کنند.

وی از رئیس جمهور حسن روحانی، نشان درجه سه خدمت دریافت کرد. که بابت این نشان ۵۰ سکه بهار آزادی به عنوان مزایای مادی پرداخت شده است.

دری اصفهانی2

مراسم اهدای نشان به دری اصفهانی توسط رییس جمهور

دری اصفهانی

دری اصفهانی دارای پاسپورت کاناداست و در حال حاضر مدیر شرکت دارویی UNIVERSAL HEALTH AND PHARMA PRIVATE LIMITED در تورنتو است. ارتباط این شرکت دارویی با بانک سامان است که عمدتا تراکنشهای واردات دارو را به عهده دارد.

عبدالرسول دری اصفهانی،  همچنین در ابتدای دولت یازدهم به عنوان عضو هیات‌مدیره بیمه‌آسیا منصوب شد

وی  قبل از انقلاب با کمیته خزانه داری آمریکا کار می کرد و مسئولیت کمیته بخش مربوط به انگلیس را بر عهده داشته است.

 این فرد بعد از انقلاب با نفوذ در ایران، در وزارت دفاع ایران استخدام می شود و مسئولیت بخش مطالبات ایران از آمریکا را بر عهده می گیرد.

بعد از مدتی وزارت دفاع متوجه می شود که در محاکم و دعاوی بین ایران و آمریکا، به رغم مستندات و مدارک قوی، آرایی که صادر می شود به نفع آمریکا است و مشخص شد که این فرد دفاعیات لازم را ارائه نمی کند.

این جاسوس از وزارت دفاع اخراج می شود و وی به کانادا می رود که مدتی در این کشور بود.

در دولت یازدهم این جاسوس به ایران برمی گردد و بدون استعلام بعنوان مشاور سیف بکار گرفته می شود.

وی در جریان مذاکرات و برجام، در تیم مذاکرات نفوذ کرده و بعنوان زیر مجموعه تیم بعیدی نژاد رئیس تیم ایرانی در مذاکرات کارشناسی ، فعالیت می کرد.

آمریکا به این جاسوس به دلیل فعالیت در کمیته برجام ، ماهانه هفت هزار و 500 پوند حقوق می داده و این جاسوس علاوه بر حقوق از جاهای مختلف ایران، از آمریکا و انگلیس هم حقوق می گرفت.

اخیر این جاسوس پی می برد که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی متوجه جاسوسی وی شده و به همین دلیل درصدد خروج از کشور بود.

وی همچنین از سخنرانان اصلی «باشگاه نفت و نیرو» است که توسط اطرافیان زنگنه برپا شده است. «باشگاه نفت و نیرو» پشت صحنه تنظیم قراردادهای جدید نفتی است.

جزئیات دیگری در خصوص این جاسوس وجود دارد که بعدا منتشر می شود.