یک اظهار نظر درباره دیدگاه منفی امام(ره)به گروه فداییان اسلام بار دیگر ذهن‌ها را به موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره) برده است. جایی که مسوول پاسخ به ابهام‌های ایجاد شده درباره بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی است. دو طرف این بحث‌های اخیر، خود را از نزدیکان و یاران امام می‌دانند.

امام خمینی (ره) در وصیت نامه تاریخی‌شان با ذکر عبارتی، راه انتساب هر گونه جمله یا عبارتی را به خود مسدود کردند اما طی روزهای گذشته، اظهار نظری تأمل برانگیز از حجت الاسلام حمید روحانی، رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر و از یاران امام در سال‌های پیش و بعد از انقلاب در نشریه رمز عبور منتشر شده که علامت سؤال‌های زیادی را ایجاد کرده است.

وی در بخش‌هایی از این گفت‌وگو گفته است: در ایام مبارزه، ماهنامه‌ای به‌نام 15 خرداد داشتیم. از نخست این تعهد را داشتیم که کارهایمان را با نظر امام انجام دهیم و مبارزاتمان را دنبال کنیم. مطلب را خدمتشان می‌فرستادم که اگر نظر موافق دارند، چاپ کنیم. من در سالروز شهادت نواب صفوی مقاله‌ای در دی ماه 51 یا 52 نوشتم و خدمتشان فرستادم و دیدم که ایشان نوشته‌اند صلاح نیست در ماهنامه شما از آدم‌کشی‌ها حمایت شود و مطلب را رد کردند. انتساب جملات و کلمات خاص به امام خمینی(ره) در سال‌های اخیر همواره خبر ساز بوده و بعضی از آن‌ها با واکنش موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) مواجه و بعضی نیز بدون پاسخ مانده‌اند.  آقای حمید روحانی در گفت‌و‌گو با «صبح نو» در توضیح جملاتی که به امام نسبت داده، اظهار داشت: امام اصولاً درباره حرکت‌های مسلحانه نظر منفی داشتند. وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) اشاره‌هایی در این زمینه داشتند که من نمی‌توانم بگویم، افزود: برخورد منفی و زاویه آن بزرگواران (فداییان اسلام) نسبت به آیت الله بروجردی، امام را ناراحت کرد و لذا ایشان ضمن اینکه فداییان اسلام را جوانانی فداکار و مخلص می‌دانست اما اشتباه آنان در برابر ولی فقیه زمان را نیز بزرگ می‌پنداشتند و معتقد بودند آنان به وظیفه خود عمل نکردند.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر تاکید کرد: به همین دلیل هم، امام خمینی(ره) تا پایان عمر سخنی در تأیید گروه فداییان اسلام به زبان نیاوردند.

روایت جدید از دیدگاه امام خمینی به نواب صفوی در حالی مطرح می‌شود که نزدیکان نواب صفوی روایت دیگری دارند. آقای محمد مهدی عبدخدایی، عضو فعال جمعیت فداییان اسلام و از یاران نواب صفوی، در گفت‌و‌گو با «صبح نو» بیان کرد: در سال 1334 نزدیک محله «خان» قم با نواب صفوی در حال پیاده‌روی بودیم که مشاهده کردیم امام خمینی(ره) از روبه‌رو می‌آیند. امام و نواب صفوی بصورت بسیار گرمی با هم روبوسی کردند.حتی زمانی که امام وارد قم شدند، سردر جایی که ایشان با مردم دیدار می‌کردند، تصویر نواب صفوی بود. وی افزود: یاران نواب صفوی مانند صادق امانی، هرندی‌ها و مهدی عراقی اولین افرادی بودند که دور امام را گرفتند و تا آخر هم اطراف امام بودند.

عضو گروه فداییان اسلام به خاطره‌ای از همسر امام خمینی(ره) اشاره می‌کند و می‌گوید: همسر امام در مصاحبه‌ای اعلام کرد وقتی نواب صفوی دستگیر شد، امام برای وساطت ایشان به خانه آیت الله بروجردی رفتند. بعد از بازگشت با ناراحتی عبای خود را انداختند و گفتند هر چه کردم تا سید را قانع کنم، نشد و از آن زمان به منزل آیت الله بروجردی نرفتند. عبدخدایی درباره سخنان مطرح شده از قول آقای حمید روحانی، گفت: وی از طرفداران نواب صفوی بوده است. اینکه چه شده است که این حرف‌ها را مطرح کرده؛ نمی‌دانم. وی به اظهار نظرها درباره موافق نبودن امام با حرکت مسلحانه فداییان اسلام اشاره می‌کند و می‌گوید: امام با زدن حسنعلی منصور موافق بود یا نبود؟ حسنعلی منصور توسط مهدی عراقی و حاج صادق امانی ترور شد و دیدیم که بعدها امام از شهید عراقی حمایت کردند.

این عضو اصلی گروه فداییان اسلام تاکید کرد: امام بعد از انقلاب، گذشته فداییان اسلام را تأیید می‌کردند. حتی همسر نواب صفوی بعد از پیروزی انقلاب به دیدار امام رفت و ایشان از واژه اهل بهشت برای شهدای فداییان اسلام استفاده کردند. امام مجتهد مسلم بود و ممکن بود نظریاتشان در بستر زمان تغییر کند چرا که از مهم‌ترین ویژگی‌های شیعه باز بودن باب اجتهاد است. او به خاطره‌ای جالب از نگاه نواب صفوی نسبت به دشمنان اشاره کرد و گفت: بنده با شهید نواب صفوی خدمت علامه امینی رسیدیم. ایشان استاد نواب صفوی در نجف بود. علامه امینی پیشنهاد کرد که ما در نجف درس بخوانیم اما نواب در پاسخ به ایشان گفت: اسلام کارشناس متفکر زیاد دارد اما سگ پاچه‌گیر دشمن ندارد. ما در ایران مثل سگ پاچه دشمنان اسلام را می‌گیریم. علامه امینی در مقابل این استدلال سکوت و تا آخر از نواب صفوی حمایت کردند.  در کنار ابهام‌ها درباره نوع نگاه امام خمینی (ره) به گروه فداییان اسلام و روایت آقای حمید روحانی و دیدگاه آقای عبدخدایی درباره تغییر دیدگاه امام به این گروه، اظهار نظرهایی از فرزندان امام نسبت به گروه فداییان اسلام منتشر شده‌اند. حال باید دید موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) به عنوان میراث‌دار امام چه واکنشی به این اظهار نظرها و انتساب مطالب خواهند داشت.