حبیب‌الله حقیقی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صحن علنی امروز (یکشنبه، 30 خرداد) با اشاره به معضل قاچاق گفت: پدیده شوم قاچاق کالا و ارز که از جمله موانع به حق تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی است، اثرهای خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم متوجه کشور کرده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اثرهای مخرب این مسئله اظهار داشت: تولید ملی تضعیف شده است، مانع کسب درآمدهای دولت، از بین بردن منابع داخلی و ده‌ها آسیب فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، سلامت محوری و امنیتی را متوجه کشور کرده است.

وی با بیان اینکه در اینجا تحت عنوان 4 عنوان ارائه خواهد شد، تصریح کرد: علل و عوامل بنیادین پیدایش و افزایش پدیده شوم قاچاق، برنامه‌ها و ارائه خلاصه‌ای از اقدامات دستگاه‌های عضو ستاد، دستاوردها و در پایان پیشنهادات ارائه می‌شود.

حقیقی گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبتنی بر ماده 3 قانون متکلف امر سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت در این امور اجرایی، پیش بینی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و متشکل از نمایندگان سه قوه و برخی از نهادهای حاکمیتی مثل ستاد کل نیروهای مسلح، ناجا، صداوسیما و رئیس اتاق بازرگانی در بخش خصوصی است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه قاچاق یک مسئله چند وجهی است به علل و عوامل آن پرداخت و اظهار داشت: مسئله اول به تنوع موضوع قاچاق در کشور برمی‌گردد و معمولا در کشورهای دیگر قاچاق روی کالاهای ممنوعه موضوعیت پیدا می‌کند و محدود به مواردی خاص چون قاچاق انسان، مواد مخدر و برخی دیگر موارد است.

وی ادامه داد: اما در کشور ما قاچاق در 4 حوزه کالاهای مجاز، کالاهای مجاز مشروط، کالاهای یارانه‌ای و کالاهای ممنوع موضوعیت دارد.

حقیقی با بیان اینکه قابل توجه است که بیشترین حجم قاچاق کالا مربوط به کالاهای مجاز، مجاز مشروط و یارانه‌ای اتفاق می‌افتد تصریح کرد: قاچاق در حوزه کالاهای ممنوعه در ردیف‌های آخر قرار دارد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ما در کشورمان هم با قاچاق ورودی و هم با قاچاق خروجی مواجه هستیم اذعان داشت: ما با 15 کشور همسایه‌ایم و این کشورها بنابر شرایط اقتصادی متفاوتی که دارند بحث قاچاق برای آنان جنبه کسب درآمد موضوعیت دارد و تأکید بر عمل بیشتر در این راستا دارند.