به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توانمندی‌های گسترده ای را در جهت طراحی، ساخت و اورهال جنگنده‌ها نشان داده و تولید جنگنده "صاعقه"، "آذرخش" و" قاهر 313 " در این راستاست.

البته هیچگاه مسئولین نظامی درباره خرید جنگنده از کشورهای مختلف نظری را مطرح نکردند و مطالب مطرح شده در فضای مجازی یک گمانه زنی رسانه ای است که با واکنشی از سوی مسئولین ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران مواجه نشده است.
پس از تایید شروع  "برجام" از جانب قدرت های جهانی و جمهوری اسلامی ایران گمانه زنی های رسانه ای بسیاری درباره خرید تسلیحات نظامی از کشورهای مذکور مطرح شده است که دامنه این مطالب  در رسانه ها از خرید جنگنده "جی 10" ، "سوخو 34" و "سوخو 30 " متنوع بوده تا خرید جنگنده های فرانسوی.
البته اگر بنا به خرید باشد جمهوری اسلامی ایران به دنبال تولید مشترک و خرید همزمان بوده و این موضوع  توسط فرماندهان نیروهای نظامی از جمله سردار سرتیپ "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مطرح شده است.
 
**اظهارات معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور 
البته "محمد باقر نوبخت" معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در یکی از نشست های خبری خود درباره احتمال خرید جنگنده فرانسوی توضیحاتی داد.  المانیتور در گزارشی نوشت: جنبه‌های امنیتی مهمی در سفر ( چند ماه اخیر) "لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه به ایران پس از 12 سال وجود داشت. پس از این سفر، "محمد باقر نوبخت" سخنگوی دولت ایران گفت که "فرانسه می تواند نیاز ما را برای خرید جنگنده های میراژ برآورده کند" ... و خرید هواپیماهای جدید میراژ در اولویت نخست نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

اما با توجه به گمانه زنی‌های رسانه ای و مطلبی که اخیرا توسط معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درباره خرید جنگنده مطرح شد و با توجه به اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک  توضیحاتی درباره جنگنده فرانسوی "میراژ" ارائه می‌شود.

 
**مشخصات جنگنده  "میراژ"
"میراژ" یک جنگنده  فرانسوی است که انواع مختلفی داشته و می‌تواند ماموریت های گوناگون را با حداکثر دقت انجام دهد. این یک  جنگنده‌  تولید کشور فرانسه است و بیش از 700 فروند از این هواپیما بین سال‌های 1966 تا 1983 تولید شده و از اوایل دهه 1970 در ارتش فرانسه و چندین کشور دیگر دنیا به عنوان یک جنگنده سبک چندمنظوره به کار گرفته شد.

نمونه‌های مختلف این جنگنده وزنی بین 7400 تا 7600 کیلوگرم  با موتور "توربوجت آتار-9-کی"  می‌توانند با سرعت 2.2 ماخ (هر ماخ بیش از 1100 کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع بالا پرواز کنند.

 

این جنگنده توانایی حمل بیش از 6 تن  مهمات را دارد و از دو جایگاه در نوک بال‌‌ها برای حمل موشک و دو جایگاه زیر هر بال و یکی هم زیر بدنه برای حمل بار برخوردار است و نهاجا در "اورهال" این جنگنده کارنامه قابل قبولی دارد.
"داسو میراژ F1   " جنگنده برتر هوایی که توسط فرانسوی ها طراحی و ساخته شده توسط شرکت  "داسو"  به عنوان یک جنگنده تهاجمی تولید شده و این جنگنده سال 1971 به خدمت نیروی هوایی ارتش فرانسه درآمده است.  کشورهایی مثل مراکش، اکوادور، اسپانیا ، عراق ، ایران، یونان ، کویت ، آفریقای جنوبی  و ... از این جنگنده در نیروی هوایی خود استفاده می‌کنند.
سایت فس (Fas) درباره خصوصیات جنگنده های کلاس  "میراژ" نوشت: این جنگنده تک صندلی ، بر اساس یک راهبرد طراحی و تولید شدند و ماموریت های عملیاتی را انجام می‌دهند و یکی از قابلیت مهم این جنگنده توانایی حمل سوخت بالا است.
این سایت ادامه داد: تاکنون بیش از 700 فروند جنگنده از نوع مذکور به 11 کشور جهان فروخته شده و  "داسو میراژ  F-1C  " جنگنده استاندارد فرانسه بود که قبل از جنگنده میراژ وارد خدمت در ارتش فرانسه در سال 1984 شد.

 

جنگنده "میراژ" با طول بالغ بر 15 متر ،طول بال بیش از 8 متر ،‌ وزن بیش از 16 تن و سرعت 2 هزار و 500 کیلومتر بر ساعت، برد پروازی بیش از 3 هزار کیلومتر، دارای قابلیت‌های تهاجمی گسترده‌ای است.
 
**جنگنده میراژ کدام موشک های هوا به هوا را حمل می‌کند؟ 
جنگنده‌های کلاس‌های مختلف "میراژ" از دو اسلحه 30 میلی متری، اسلحه‌های 68 میلی متری و بمب های هدایت‌شونده بهره‌ می‌برند و توانمندی پرتاب انواع بمب ها را دارد. جنگنده‌های مذکور از موشک "ساید وایندر" ،‌  "سوپر 530 "،  "اگزوست" و موشک‌های هدایت شونده بهره‌می برند.
سایت  فس (Fas)  در باره مشخصات جنگنده کلاس "میراژ" نوشت:  این هواپیمای جنگی ساخت کشور فرانسه و با همکاری سه شرکت  ساخته شده و بیشتر ایفاگر ماموریت‌های تهاجمی است.
این سایت با اشاره به اینکه جنگنده مذکور از دهه 80 در خدمت  "نیروی هوایی ارتش فرانسه" است، گفت: این جنگنده با طول بیش از 15 متر و عرض بیش از 8 متر و وزن بیش از 15 تن با سرعت بیش از 2 ماخ پرواز می‌کند.
سایت (Fas) با اشاره به اینکه این جنگنده تا 6 هزار و 300 کیلوگرم مهمات را حمل می کند، نوشت: جنگنده "میراژ"  انواع تسلیحات از جمله بمب‌های هدایت شونده، موشک‌های هوا به هوای "مجیک" و "سایدوایندر " را حمل می‌کند.
این سایت عنوان داشت: کشورهای فرانسه، یونان، جمهوری اسلامی ایران،‌ عراق، اردن،‌ کویت،‌ لیبی، مراکش،‌ قطر، آفریقای جنوبی، از این جنگنده در نیروی هوایی خود استفاده می‌کنند و فرانسه نیز دارای دو اسکادران عملیاتی از این جنگنده است.

 

با توجه به نظر دولتمردان دولت یازدهم امکان دارد اندیشه خرید جنگنده های فرانسوی از جمله " داسو رافال" و انواع هواپیماهای جنگی "میراژ" وجود داشته باشد که این موضوع یکبار توسط یکی از معاونین رئیس جمهور مطرح شده است.