به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، کاظم جلالی امروز (شنبه 28 آذر ماه) در نشستی مشترک با ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه، گفتگو کرد.

کاظم جلالی در این نشست ضمن محکوم کردن و ابراز همدردی درخصوص کشته‌شدگان حملات تروریستی اخیر در پاریس، گفت: حادثه تروریستی پاریس اتفاق تلخ و ناگواری بود که موجی از ناراحتی‌ها را به وجود آورد.

عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی یادآور شد: حملات تروریستی به فرانسه، غرب را به طور جدی متوجه خطر گروه‌های تروریستی کرد درحالیکه طی چند سال اخیر عراق و سوریه درگیر مبارزه با تروریسم بوده‌اند و جمهوری اسلامی ایران درخصوص تهدیدات این گروه‌ها برای امنیت و ثبات منطقه و جهان بارها هشدار داده بود.

جلالی خاطرنشان کرد: نباید منتظر ماند تا اتفاقات دیگری از این نوع بیفتد تا به طور جدی به مبارزه با تروریسم و غلبه برآن فکر کرد.

وی با بیان اینکه اکنون تروریسم تبدیل به یک تهدید جدی برای امنیت و آرامش جهان شده است، افزود: امیدوارم با همکاری‌های صادقانه شاهد برچیده‌شدن تحرکات و اقدامات تروریستی در منطقه و دنیا باشیم.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از نگاه جدیدی که در فرانسه برای مبارزه با تروریست به وجود آمده است، استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات تروریستی رخ داده در منطقه، یادآور شد: متاسفانه گروهک تروریستی داعش با استفاده از حمایت‌های مادی از سوی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه، مرتکب جنایات فجیعی شده است.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در ادامه این دیدار مبارزه با جریان فکری حامی تروریسم و قطع کمک‌های مالی و تسلیحاتی را از جمله راهکارهای اصلی مبارزه با تروریست‌ها دانست و گفت: نمی‌توان تنها با تکیه بر مبارزه نظامی و حملات هوایی، گروه‌های تروریستی فعال در منطقه را از میان برداشت.

وی با تاکید براینکه مبارزه با تررویسم نیازمند رویکردی صادقانه است، افزود: اشتباهی که گروهی در غرب در تحلیل بحران گروه‌های تروریستی با آن روبرو هستند منتسب کردن تروریست‌های داعش به اسلام است در حالیکه اسلام دین صلح و آشتی است و ساحت مقدس آن از این گونه اتهامات  مبرا است.

جلالی با بیان اینکه فرانسه نقش مهمی در حل و فصل منازعات بین‌المللی دارد، خاطرنشان کرد: فرانسه در مبارزه با داعش می‌تواند نقش موثری اتخاذ کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به وضعیت سوریه راه‌حل مشکل سوریه را سیاسی دانست و تصریح کرد: پس از غلبه بر تروریست‌ها در سوریه با کمک دولت فعلی این کشور، حمایت از برگزاری انتخاباتی با شرکت همه گروه‌های برخواسته از بطن مردم سوریه می‌تواند به پایان بحران این کشور کمک شایانی کند.

وی با اشاره به اقدامات عربستان در در یمن، توضیح داد: دخالت سعودی‌ها در یمن وضعیت را در این منطقه پیچیده کرده است و فرانسه می‌تواند نقش موثری در خصوص رفع فاجعه انسانی که در یمن در حال رخ دادن است، ایفا کند.

جلالی همچنین در ادامه بر لزوم گسترش همکاری‌های پارلمانی ایران و فرانسه تاکید کرد.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا با اشاره به دور جدید روابط دو کشور پس از توافق ایران و 1+5، گفت: فصل نوینی در تاریخ همکاری‌های ایران و کشورهای اروپایی پس از توافق حاصله در مسئله هسته‌ای آغاز شده است و ما اکنون با ترافیک هیات‌های سیاسی و تجاری این کشورها برای مذاکره با مقامات ایران برای توسعه‌ همکاری‌های فیمابین مواجه هستیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فصل جدیدی از دوران همکاری‌های مشترک ایران و فرانسه فرارسیده است، گفت: بعد از اجرایی شدن برجام شاهد فضای جدیدی از همکاری دوجانبه دو کشور خواهیم بود.

ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه نیز در این نشست با ابراز خرسندی از این دیدار بر لزوم تقویت همکاری‌های مجالس فرانسه و مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد.

وی انجام این سفر و برگزاری این دیدار را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: این دیدارها به تقویت همکاری‌های دو کشور به ویژه توسعه روابط پارلمانی دوجانبه کمک خواهد کرد.

لارشه بر لزوم توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: مجلس سنای فرانسه علاقمند به توسعه روابط خود با مجلس شورای اسلامی است و امید است از طریق کمیسیون‌های تخصصی دو مجلس و گروه‌های دوستی پارلمانی، دوکشور به این مهم نایل شوند.

وی افزود: مبارزه با تروریسم در منطقه از موضوعات مورد علاقه فرانسه است و در این زمینه با مقامات ایرانی گفتگو و رایزنی خواهد شد.

رییس مجلس سنای فرانسه، خاطرنشان کرد: آنچه که در سوریه باید مورد توجه قرار بگیرد هماهنگی همه کشورها در مبارزه با تروریسم و همچنین مشارکت همه گروه‌های مختلف سوری در فرایند برگزاری انتخابات است.