به گزارش پارس به نقل از تسنیم، در حال حاضر هیچ نوع حمایت منطقه‌ای از انتفاضه فلسطین نمی‌شود، گویی در جهان عرب و جهان اسلام مسئله‌ای به‌نام فلسطین وجود ندارد. مسئله تکفیری‌ها و جنایت‌هایشان چنان مسائل منطقه را تحت الشعاع خود قرار داده که کسی دیگر به‌یاد فلسطینی‌ها نیست.

"مسعود اسداللهی" کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به  این سؤال «با توجه به شرایط موجود آیا می‌توانیم خیزش کنونی ملت فلسطین را انتفاضه بنامیم؟» گفت: حرکت جدیدی که الآن شروع شده در صورتی که تداوم داشته باشد به یک انتفاضه همه‌جانبه تبدیل خواهد شد، در حال حاضر هم 2 ماه است که این حرکت ادامه پیدا کرده است. با شرایط سخت کرانه باختری که با شرایط غزه فرق می‌کند سرکوب در آن برای صهیونیست‌ها راحت‌تر است؛ فاصله شهرها زیاد است، حکومت خودگردان در آنجا قوی است و با صهیونیست‌ها همکاری می‌کند. همین که با این شرایط دو ماه است ادامه پیدا کرده و هنوز شهید می‌دهند همگی نشان می‌دهد که ما در مرحله اول انتفاضه هستیم. اگر فلسطینی‌ها موفق شوند این مسیر را ادامه دهند به یک انتفاضه همه‌جانبه و تمام‌عیار تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به حاشیه رفتن مسئله فلسطین افزود: مشکل اینجا است که در حال حاضر هیچ نوع حمایت منطقه‌ای از آنها نمی‌شود، گویی در جهان عرب و جهان اسلام، مسئله‌ای به‌نام فلسطین وجود ندارد. سوریه، عراق، یمن، لیبی و مسئله تکفیری‌ها و جنایت‌هایی که کرده‌اند چنان مسائل منطقه را تحت الشعاع خود قرار داده است که کسی دیگر به‌یاد فلسطین نیست. شاید یکی از دلایل اینکه حرکت‌های تکفیری را حمایت کرده و رشد داده‌اند همین بود که خدمت مستقیم و غیرمستقیم به صهیونیست‌ها بکنند. اگر این حرکت در دوره‌ای مثلاً 10 سال پیش انجام شده بود حقیقتاً انتفاضه بزرگی برپا می‌شد، اما نگرانی اینجا است که به‌علت عدم حمایت منطقه‌ای و پشت کردن جهان عرب و جهان اسلام به فلسطینی‌ها ممکن است این شعله خاموش شود.

اسداللهی وظیفه رسانه‌های محور مقاومت از جمله ایران را با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: ما به‌عنوان جمهوری اسلامی، محور مقاومت و رسانه‌هایی که همسو هستند باید تلاش کنیم که آنچه را در فلسطین می‌گذرد به‌عنوان خبر اول مطرح کنیم و بعد از آن به مسائل دیگر بپردازیم و این‌گونه بخشی از مشکل را جبران کنیم هرچند که ما به‌تنهایی نمی‌توانیم به‌علت سیطره‌ای که عربستان بر رسانه‌های جهان عرب و جهان اسلام دارد این کمبود را به‌تنهایی جبران کنیم و تأثیر ما محدود خواهد بود، ولی باز باید کار خود را انجام دهیم و امیدواریم که فرجی حاصل شود و آنچه در فلسطین می‌گذرد، برای جهان اسلام منعکس شود تا یک موج جدید از حمایت را در پی داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل منطقه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اینکه آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده: "وضعیت غزه پیچیده است و آرامش غزه طولانی نخواهد بود" در پاسخ به این سؤال «آیا امکان دارد که صهیونیست‌ها بخواهند برای خاموش کردن انتفاضه به اقدام نظامی علیه غزه متوسل شوند؟» ابراز کرد: این احتمال وجود دارد. قطعاً صهیونیست‌ها همیشه با ایجاد یک بحران جدید و سخت تلاش می‌کنند مسئله دیگری را تحت الشعاع قرار دهند و ما این را بارها از آنها دیده‌ایم. یکی از دلایل دست به عصا حرکت کردن گروه‌های مقاومت در نوار غزه نیز همین است، چون می‌دانند صهیونیست‌ها به‌دنبال بهانه‌اند تا با جنگی تمام‌عیار در غزه، انتفاضه را کاملاً تحت الشعاع قرار داده، بلکه سرکوب کنند، این هم خود یکی از مشکلات است و این احتمال هم وجود دارد.

اسداللهی در بیان نقش محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و همکاری اطلاعاتی آن با رژیم صهیونیستی برای مقابله با انتفاضه گفت: محمود عباس در ظاهر به‌گونه‌ای نشان می‌دهد که دارد از مردم حمایت می‌کند، ولی در خفا به‌خصوص دستگاه امنیتی حکومت خودگردان با صهیونیست‌ها همکاری می‌کند، اما این را مثل دفعات قبل به‌ظاهر نشان نمی‌دهند. شما اکنون در ظاهر نمی‌بینید که دستگیری‌های وسیع توسط دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان صورت بگیرد، ولی قطعاً اطلاعات را در اختیار آنها می‌گذارند. الآن صهیونیست‌ها دارند به‌دنبال این می‌گردند ببینند که رهبری این انتفاضه جدید با کیست؟ شخصیت‌های تأثیرگذار انتفاضه کجا است؟ تا اینها را ترور کنند یا تبعید کنند و به‌نحوی از بین ببرند که حرکت خاموش شود، لذا در اینجا نقش دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان می‌تواند بسیار مخرب باشد.