به گزارش پارس به نقل از ایرناپارلمان اوکراین روز چهارشنبه در جلسه علنی خود موضوع موافقت نامه احداث دو واحد هسته ای در نیروگاه هسته ای خملنیتسکی این کشور با مشارکت روسیه را بررسی و با اکثریت آرای نمایندگان، به فسخ این موافقت نامه رای داد. 

بر اساس اطلاعات خبرگزاری دولتی 'اونیان' اوکراین، برای فسخ موافقت نامه احداث دو واحد هسته ای در نیروگاه هسته ای خملنیتسکی با مشارکت روسیه 2 بار رای گیری شد و در حالی که برای لغو آن نیاز به حداقل 226 رای بود بار نخست 210 رای آورد و در رای گیری دوم 234 نماینده به آن رای دادند. 

این موافقت نامه روز 9 ماه جولای سال 2010 بین دولت اوکراین و روسیه امضا و 12 ماه ژانویه سال 2011 در مجلس رادا تایید شده بود و مطابق آن شرکت 'روس اتم' در احداث واحدهای سوم و چهارم نیروگاه هسته ای 'خملنیتسکی' مشارکت می کرد. 

شرکت 'روس اتم' پیشتر اعلام کرده بود که از طرف اوکراین درخواستی برای رد همکاری در ساخت واحدهای نیروگاه هسته ای دریافت نکرده است.

روابط روسیه و اوکراین از یک و نیم سال پیش با روی کار آمدن دولت جدید در کی یف تیره شده است و دو کشور در بسیاری از عرصه ها به ویژه بخش های هسته ای و فنی -نظامی همکاری های خود را کاهش داده یا متوقف کرده اند.

اوکراین ازجمله خرید سوخت هسته ای برای نیروگاه های هسته ای خود را که تعدادشان به 10 واحد می رسد متوقف کرده و این نوع سوخت را از آمریکا خریداری می کند.