به گزارش پارس به نقل از ایسنا  آمار کشته‌ها در جریان خشونت‌های جاری در ترکیه طی یک هفته اخیر با مرگ ده‌ها تن از نیروهای ترکی و شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در ناآرامی‌ها شدیداً افزایش یافته و تنش‌ها را پیش از انتخابات زودهنگام یکم نوامبر در این کشور عضو ناتو تشدید کرده است.

در حال حاضر بسیاری از مردم ترکیه از جمله اقوام افرادی که در این درگیری‌ها کشته شده‌اند، معتقدند جنگ جاری ترفند حزب عدالت و توسعه برای تضمین دستیابی مجدد به اکثریت مطلق پارلمان در انتخابات آتی است.

نیویورک تایمز در سرمقاله روز گذشته خود اذعان کرد که «رهبران سیاسی در برخی شرایط به زعم خود حساس از تاکتیک‌های منحرف‌کننده برای بازگرداندن شانس و اقبال عمومی به خود بهره می‌برند. اردوغان نیز اکنون درگیر نبردی مذبوحانه برای ماندن در قدرت با از دست دادن اکثریت مطلق پارلمان برای تشکیل دولت تک‌حزبی است.

این روزنامه درباره اقدامات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در تلاش برای بهبود حقوق اقلیت کردها و آغاز روند صلح با آنها اینچنین توضیح می‌دهد: تمامی این سیاست‌ها به نظر مانند تاریخ باستان می‌ماند. اکنون هواپیماهای جنگی ترکیه حمله به مواضع کردها در شمال عراق را به عنوان مامن کردهای جدایی‌طلب آغاز کرده‌اند.

بهانه آغاز این درگیری‌ها قتل دو مامور پلیس بود. نویسنده در مقاله نیویورک تایمز در این باره گفته است: اردوغان غیر از جنگ راه‌های دیگری هم می‌توانست برای جبران این مساله بیابد.

هواپیماهای جنگی ترکیه حملات هوایی متعددی را در داخل و شمال عراق انجام داده‌اند و کمپ‌های پ‌ک‌ک را به گفته اردوغان در تلاشی برای «ریشه‌کن کردن تروریست‌ها یک بار برای همیشه» هدف قرار داده‌اند. خبرگزاری دولتی آنادولو روز یکشنبه در گزارشی ادعا کرد که حدود 950 تن از شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک طی عملیات دولت در یک ماه اخیر کشته شده‌اند که تنها 110 تن آنها در ترکیه بوده‌اند. دست‌کم 70 تن از نیروهای امنیتی ترکیه نیز طی هفته‌های اخیر کشته شده‌اند.

سطح فعلی خشونت‌ها از زمان روی قدرت آمدن عدالت و توسعه در سال 2002 در بالاترین میزان خود قرار دارد. رسانه‌های دولتی و ارتش ترکیه گزارش داده‌اند که دست‌کم 24 حمله از سوی شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک تنها در یک روز انجام شده است که طی آنها دست‌کم چهار غیرنظامی از جمله یک پسر 12 ساله و سه مامور پلیس کشته شده‌اند. این خشونت‌ها پس از سه سال وقفه در درگیری بین دولت‌ و کردها صورت می‌گیرند؛ سه سالی که طرفین درگیر مذاکرات صلح بودند.

در ادامه سرمقاله نیویورک تایمز همچنین آمده است: اردوغان مدت‌ها پیش از این و در ماه ژوئن بر روی کردها برای دستیابی به اکثریت مطلق پارلمان حساب کرده بود. اردوغان امیدوار بود با به دست آوردن مطلق پارلمان سرانجام خواهد توانست قانون اساسی را تغییر دهد و قدرت بیشتری برای ریاست‌جمهوری ایجاد کند. پیروزی غیرقابل پیش‌بینی و شگفتی‌آور حزب حامی کردهای دموکراتیک خلق اما با وعده مسدود کردن تلاش‌های اردوغان برای افزایش قدرت ریاست‌جمهوری، نقشه‌های اردوغان را نقش برآب کرد. یالچین اکدوغان، مشاور اردوغان خاطرنشان کرده است که این وعده عامل اساسی در تعلیق مذاکرات صلح بوده است. اردوغان نیز اعلام کرده است، روند صلح باید متوقف بماند.

نویسنده سرمقاله نیویورک تایمز نوشته خود را اینچنین ادامه داده است: با وجود اقدامات گسترده اردوغان در کمپین‌های انتخاباتی، حزب دموکراتیک خلق با به دست آمدن آرای بالا توانست مانع از دستیابی حزب عدالت و توسعه به اکثریت مطلق پارلمان شود.

تلاش‌های 45 روزه برای تشکیل دولت ائتلافی به شکست انجامید و راه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در یکم نوامبر هموار کرد. نویسنده سرمقاله نیویورک تایمز ادعا می‌کند، همزمان با تجدید حملات نظامی، اردوغان به نظر می‌رسد شدیداً از ناسیونالیست‌ها خواسته تا با خودمختاری کردها مخالفت کنند.

در سرمقاله این روزنامه آمده است: او درباره افزایش قدرت جدایی‌طلبان که متحدانشان در سوریه به متحدان نزدیک و موثر آمریکا در مبارزه علیه داعش تبدیل شده‌اند، نگران است. او همچنین از تلاش بیشتر کردها برای ایجاد کشور وحشت دارد.

به گفته سرمقاله در نیویورک تایمز با وجود توافق آمریکا و اردوغان برای استفاده هواپیماهای واشنگتن از پایگاه اینجرلیک، اولویت اصلی اردوغان مبارزه با جدایی‌طلبان داعش است.

این روزنامه از دولت آمریکا می‌خواهد تا از نفوذش در منطقه برای توقف این جنگ و از بین بردن بهانه‌های اردوغان برای ادامه این عملیات نظامی که جنگ علیه داعش را دشوارتر کرده است، استفاده کند.