پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- صادق خرازی در جنجالی‌ترین گفت‌وگو خود در کسوت شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با هفته نامه مثلث از اصلاح‌طلبانی که گرا به دشمن می‌دهند؛ نام می‌برد و اظهار داشت: «من اصلاح‌طلبی که نمادش خارج از کشور باشد و پول بگیرد را قبول ندارم. اینکه بروند و اتهام بزنند و بدوبیراه بگویند و شانتاژ کنند را قبول ندارم. کسانی را یادم است که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن گرا می‌دادند؛ من آن‌ها را به‌عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم. لیستشان را هم دارم و اگر قرار باشد روزی ارائه دهم، ارائه خواهم داد. منتها به سیستم امنیتی نخواهم داد و اگر بخواهم بدهم به مردم ایران ارائه می‌دهم که بدانید این آقا در دوره اصلاحات با فلان مقام ارشد اروپایی یا فرانسوی یا فلان مقام ارشد آمریکایی پنهان مذاکره کرده و گرا داده است. ما این را قبول نداریم. اگر قرار باشد این‌طور باشد پس حکومت شاه را بیاوریم. اگر قرار بر این باشد که ما ته زمین هستیم و خیلی از ما لایق‌ترها وجود دارند. کسانی که در هاروارد و جاهای دیگر خوب درس‌خوانده‌اند و با تمام نهادهای آمریکایی و اروپایی هم کانکشن دارند. اگر قرار به وابستگی باشد آن‌ها بهتر از ما می‌توانند.»

سخنان پدر معنوی حزب ندای ایرانیان با واکنش تندی از سوی اصلاح طلبان همراه شد وعبدالله رمضان‌زاده عضو حزب منحله مشارکت در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: «به نظر شما لیست دیپلمات‌های قاچاقچی نسخ خطی کتاب‌های قدیمی در جیب کیست؟!» تا منازع کلامی میان اصلاح طلبان به افشاگری های جدی تبدیل شود و افکار عمومی به دنبال گرادهنده به دشمن و قاچاقچی عتیقه باشند.

* شکاف در شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات

شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 تشکیل شد. این شورا متشکل از اعضای فعال و شخصیت های شناخته شده احزاب اصلاح طلب است. این شورا در انتخابات سال 92 نقش محوری درباره تعیین خط مشی و سیاست کلی اصلاح طلبان ایفا کرد و خروجی تصمیمات آن ورود به عرصه انتخابات با نامزد واحد بود.

در شرایط فعلی شورای مشورتی جایگاه خود را نظارت کلان بر احزاب اقماری ، اتاق فکر و ترسیم استراتژی اصلاحات توصیف می‌کند و تلاش های خود را برای جلوگیری از اختلاف در سطح میانی اصلاحات آغاز کرده است اما گویا مرکز اختلافات در شورای مشورتی است.

به گفته حسن یونسی از اعضای شورای ، صادق خرازی از اعضای شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات است. محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور دولت اصلاحات و از اعضای شورای مشورتی، در پاسخ به انتقادهای خرازی با حمایت از مضمون سخنان رمضان زاده بر واژه «اصلاح‌طلبان بدلی» که پیش از این به عارف اطلاق می‌شد، پافشاری نمود و از سوی دیگر احمد پورنجاتی دیگر عضو شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات با ادبیاتی کنایه‌آمیز سخنان پدر معنوی حزب ندای ایرانیان را تکاپوی برای رسیدن به سرلیستی انتخابات مجلس شورای اسلامی دانست به همین دلیل به نظر می‌رسد که در این جلسات درخواست‌های انتخاباتی از سوی صادق خرازی مطرح شده است که دامنه مخالفت ها با وی فراتر از جلسات سیاسی شورای مشورتی رفته است. با این مناقشه های کلامی اعضای شورای مشورتی به نظر می رسد که اختلاف در میان اعضا به بالاترین حد خود رسیده است و پس از جدایی حامیان عارف و تشکیل شورای مشورتی مستقل، برخی از اعضای شورای مشورتی خواستار خروج افرادی مانند خرازی از این نهاد سیاسی هستند.

با شرایط حاکم ناظران سیاسی با دو سوال مواجه می‌شوند؛ آیا صادق خرازی  لیست اصلاح‌طلبان گرا دهنده به دشمن را در اختیار نیروهای امنیتی و افکار عمومی قرار خواهد داد؟ و پس از آن جایگاه وی در سران اصلاحات چگونه خواهد شد ؟ که «استعفاء» را بر بازگویی «واقعیت» ترجیح داد.

 اما سوال دوم متوجه اصلاح طلبان خواهد شد که به بیان آنان مشاور رییس دولت اصلاحات و عضو شورای مشورتی وی قاچاق‌چی عتیقه است و آنان در صورت صحت ادعا خود، سکوتی بیست ساله انجام داده‌اند و آیا منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح داده اند؟

* استعفاء اجباری صادق خرازی

صادق خرازی پس از فشارهای بی امان یارانش سرانجام خیال آنان را با استعفاء از ریاست شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان اعلام کرد؛ وی در بخشی از متن ارسالی خود به اعضای جوان این حزب نوپا نوشت : «این بنده خدا و برادر کوچک و کمترین شما باعث محنت و سختی و فشار بر شما خردمندان خبیر شدم از یکایک شما پوزش می‌طلبم از شکوه حضور نداییان و مقاومت و استقامتتان قدردانی می‌کنم و با صدای بلند می‌کویم تا ندا مظهر و سمبل اخلاق و هویت ماندگار جمعی است» تا حزب جوان او خیلی زودتر از آنچه که تحلیل گران پیش‌بینی می کردند به دلیل فشار عناصر تندرو بدنه اصلاحات با دنیای سیاست خداحافظی کند. برخلاف همه پیش بینی ها که بعد از خرداد 92 صورت می گرفت همه بر این باور بودند عناصری معتدل از جریان اصلاحات راهبری این جریان را عهده دار خواهند شد اما تشکیل «حزب مشارکت دو» و تحرکاتی مانند فشار بر صادق خرازی و.. این پیش بینی را محکوم به شکست نشان می دهد.