به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری دانشجو، گل شنبه در یک مراسم افطاری که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی ترکیه نیز در آن حضور داشت، گفت: «رو راست بگویم، به نظرم بهتر است در سیاست‌هایمان نسبت به خاورمیانه و جهان عرب تجدید نظر کنیم و رویکردی واقع‌گرایانه‌تر داشته باشیم.»

 

ترکیه یکی از حامیان اصلی معارضانِ دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به شمار می‌رود. گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد آنکارا در تسلیح و تعلیم پیکارجویانِ حاضر در سوریه نقشی فعال دارد.

 

احمد داووداغلو، نخست وزیر ترکیه سوم جولای اعلام کرد چنانچه این کشور احساس کند «امنیتش» به خطر افتاده است برای مداخله نظامی در سوریه تعلل نخواهد کرد.

 

رئیس جمهور سابق ترکیه همچنین با اشاره به مساله اشغال سرزمین فلسطینیان از سوی اسرائیل گفت: «جای تاسف دارد که کشورهای اسلامی در حال تضعیف یکدیگر هستند در حالی که مساله فلسطین در خاورمیانه هنوز حل نشده باقی مانده است.»

 

بسیاری ساخت شهرک‌های غیرقانونی در اراضی فلسطینیان را مورد انتقاد قرار داده‌اند اما اسرائیل ضمن بی‌توجهی به اعتراض‌های بین‌المللی از توقف ساخت‌وسازهای خود سر باز می‌زند. بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 120 شهرکی زندگی می‌کنند که رژیم اسرائیل از سال 1967 در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس ساخته است.

 

تل‌آویو همچنین با محاصره نوار غزه یک میلیون و 800 هزار ساکن آن را از حقوق اساسی‌شان همچون آزادی جابجایی، داشتن مشاغلی با درآمد مناسب و امکانات آموزشی و بهداشتی کافی محروم کرده است.

 

گل از مقام‌های ترکیه خواست با اتخاذ تدابیر سازنده بحران کنونی منطقه را پایان دهند و افزود: «برای این منظور، بدون شک باید روابط مان را با دیگران بهتر کنیم.»