به گزارش پارس، ماهنامه فرانسوی زبان رُ وو د دو موند نوشت: رسانه‌ها تقابل کنونی میان روسیه و غرب را به نوعی جنگ سرد جدیدی می‌بینند اما این تنش به هزار سال قبل بازمی‌گردد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از میراث کهن دوره بیزانس روسیه در سیاست خارجی خود بهره می‌برد. به عبارت دیگر، این تفرقه ایجاد شده میان اروپای غربی و امپراطوری بیزانس همچنان بر روابط میان اروپا و روسیه پابرجاست.

کلیسای ارتدوکس نقش کلیدی در سیاست خارجی روسیه بازی می‌کند به ویژه زمانی که پای روابط روسیه با همسایگانش به میان کشیده می‌شود. روسیه خود را حامی و مدافع حقوق مسیحیان در خاورمیانه می‌بینند و غرب نمی‌خواهد چنین مساله‌ای را تایید کند و این در حالی است که مسکو روابط خوبی با تعدادی از کشورهای عربی برقرار کرده است.

این ماهنامه فرانسوی‌زبان می‌نویسد: روسیه یک تمدن متفاوت از غرب و جهان اسلام است؛ اگرچه، مسکو بر این باور است که ارتباط میان این دو تمدن از اهمیت برخوردار است. روسیه بازیکن کلیدی در سیاست‌های جهان است. روسیه به عنوان کشوری که هم در اروپا و هم در قاره آسیا قرار گرفته، اهمیت توسعه روابط با غرب و شرق و ایجاد جهانی چندقطبی را می‌فهمد. روسیه بر این باور است که می‌تواند به جهان نشان دهد چگونه مسیحیت می‌تواند با اسلام هم‌زیستی داشته باشد و خودش یک نمونه این هم‌زیستی است. در روسیه، مسلمانان و مسیحیان در کنار هم چندین قرن است که زندگی می‌کنند.

به نوشته این ماهنامه، مسکو معتقد است که نه لیبرالیسم غربی با ماهیت مداخله‌جویانه‌اش و نه فرهنگ اسلامی با گرایش بنیادگرایانه‌ نمی‌تواند جهان را به بهترین مکان برای زیستن بدل کند. ماموریت روسیه تلاش برای برقراری توازن و تعادل میان این دو قدرت متضاد است.