به گزارش پارس به نقل از روزنامه داون، این اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس به قراردادهای اخیر میان مقام‌های سعودی و شبکه حقانی و رابطه دیرپای این دو حتی به روزهای حمایت سیا از افراط‌گرایان در افغانستان اشاره دارد.
 
وزارت امور خارجه عربستان پس از انتشار این اسناد توسط ویکی لیکس در بیانیه‌ای نگرانی خود را درباره انتشار علنی این اسناد اعلام کرده اما گفته که مطالب منتشر شده با سیاست خارجی ریاض مغایر نیست. البته مقام‌های دولت عربستان از تایید یا تکذیب این اسناد خودداری کرده تنها از شهروندان خود خواسته‌اند تا این مطالب را رد کنند.
 
در یکی از این اسناد فاش شده که توسط سفیر سابق عربستان در اسلام‌آباد با عنوان «محرمانه» امضا شده، به مساله دیدار وی با نصیرالدین حقانی، یکی از پسران جلال‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی اشاره شده است. این دیدار میان سفیر عربستان در پاکستان و نصیرالدین که پیک و مدیر مالی حقانی در آن زمان بود، در 15 فوریه 2012 صورت گرفته است.
 
به محل این دیدار در سند افشا شده اشاره نشده اما سفیر سابق عربستان معمولاً یا در ساختمان سفارت یا در محل اقامتش که هر دو پر است از ماموران امنیتی و درست در مقابل چشمان آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی پاکستان، با پسر حقانی دیدار کرده است.
 
در این دیدار، نصیرالدین درخواست پدرش را برای درمان در بیمارستانی در عربستان به سفیر داده بود. در سند افشا شده دیگری مربوط به تاریخ 25 فوریه همان سال، آمده که علت بیماری جلال‌الدین حقانی توسط پسرش به سفیر اعلام نشده بود.
 
رسانه‌ها مدعی‌اند که جلال‌الدین حقانی که در سال 2012، 62 ساله بوده از پارکینسون یا بیماری لوپوس رنج می‌برد.
 
در سند افشا شده آمده که در آن زمان جلال الدین در وزیرستان بوده و پزشکان به وی پیشنهاد کرده بودند باید بستری شود. دیدار میان نصیرالدین و سفیر عربستان دو هفته پس از آن صورت گرفته که حامد کرزای، رئیس‌جممهوری سابق افغانستان با آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پیشین و اشفق کیانی، رئیس سابق ارتش پاکستان دیدار کرد و از آنها خواست تا دیداری را با رهبر طالبان «ملاعمر» ترتیب دهند.
 
براساس یکی از اسناد افشا شده، ژنرال کیانی پیشنهاد داده بود که کرزای با رهبرگروه حقانی دیدار کند و کرزای گفت که هیچ تردیدی برای این دیدار ندارد اما می‌ترسد رهبر حقانی نخواهد او را ملاقات کند.
 
جلال‌الدین حقانی پس از سقوط طالبان افغانستان در سال 2001 به وزیرستان شمالی رفت و در پاکستان ساکن شد. وی در دوران طالبان وزیر امور مرزی بود. او وزیرستان شمالی را به محلی برای انجام عملیات شبکه حقانی تبدیل کرد. این گروه عامل برخی حملات مرگبار در افغانستان است.
 
در پی بیماری، فرماندهی شبه‌نظامیان حقانی به پسرش سراج‌الدین واگذار شد.
 
جلال‌الدین از 31 ژانویه 2001 در فهرست تحریم‌های سازمان ملل است و علیه وی و گروهش ممنوعیت سفر بین‌المللی و کمک اعمال شده است.
 
اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که جلال‌الدین از همان روزهایی که در افغانستان بوده، پاسپورت سعودی داشته است و پسرش نصیرالدین پاسپورت وی را به سفیر عربستان تحویل داد.
 
البته در اسناد منتشر شده اشاره‌ای به جزئیات زمان سفر جلال‌الدین حقانی یا اینکه اصلا وی از این سفر بازگشته، نشده است.