به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از رویترز نوشت: ناظران داخلی و خارجی می‌گویند، دولت نیجریه احتمالا به دلیل قراردادهای غیرشفاف که در آن نفت خام به ارزش میلیاردها دلار در ازای واردات محصولات پالایش شده به ویژه بنزین به واسطه ها تحویل داده شده دچار ضرر و زیان خواهد شد.

آژانس مبارزه با فساد نیجریه و سرویس اطلاعات داخلی ماه گذشته تحقیقاتی را در این زمینه شروع کرده اند. سخنگوی آژانس مبارزه با فساد نیجریه اعلام کرد که در حال حاضر نمی‌تواند اظهارنظر کند و سرویس اطلاعات داخلی نیز به سوالات در این باره پاسخ نداد.

یک منبع امنیتی آگاه گفت: سرویس اطلاعات داخلی به دنبال این است که ارزش نفت خام و فرآورده های نفتی چگونه محاسبه شده است.

این منبع افزود: به نظر می‌رسد ارزش نفت خام بیشتر از ارزش محصولات پالایش شده وارداتی بوده است.

این قراردادها به نام قراردادهای پالایش فراساحلی بین شرکت خطوط لوله و بازاریابی محصول (یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت نیجریه) و سه شرکت واسطه شامل صاحاران گروپ، آیتئو و دوک اویل و بازوی تجاری شرکت ملی نفت نیجریه امضا شده است.

به گفته منابع آگاه، قراردادهای منقضی شده با شرکت واسطه نفتی ترافیگورا، تله‌وراس و نفت و گاز اونتاریو نیز تحت بررسی هستند.

رئیس شرکت خطوط لوله و بازاریابی محصول در میان مقامات شرکت ملی نفت نیجریه است که در دو هفته گذشته توسط آژانسهای تحقیقاتی برای پاسخ به سوالات درباره این قراردادها فراخوانده شدند.