به گزارش پارس به نقل از مهر محمدباقر نوبخت عصر پنجشنبه در آیین تجلیل از مشاهیر و مفاخر مازندران در هتل رامسر گفت: گر امروز همه اهداف و خواسته های جوامع مختلف را دسته بندی کنیم همه در تلاشند به توسعه دست یابند و نظم نوین جهانی بر پایه توسعه یافتگی است.

وی با بیان اینکه واژه توسعه، پرریشه و با سابقه نیست گفت: این واژه بعد از نیمه دوم قرن بیستم در ادبیات اقتصادی کشورهای قرار گرفته و توسعه بعد از جنگ تسکینی بر آلام کشورها بود.

نوبخت بیان کر: واژه توسعه در دوره زمانی به شقوق مختلف مورد هدف بوده و در دوره ای نظریه پردازان معتقد بودند اگر به رشد ۵ تا ۱۰ درصدی دست یابند توسعه یافته اند.

معاون رئیس جمهور، رشد همراه با عدالت را از دیگر شقوق توسعه بیان کرد و گفت: توسعه به معنی فراهم کردن شرایطی که انسانها بتوانند استعدادهای درونی خود را شکوفا کنند از دیگر شقوق است.

نوبخت، آزادی، منابع زیرزمینی، منابع رو زمینی را از دیگر شقوق توسعه برشمرد و گفت: آخرین نگاه بر این باور است مشاهیر و مفاخر از مظاهر توسعه یافتگی است و مازندران دارای مفاخر ارزشمند علمی و فکری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عنوان کرد: تحول بنیادین در راهبردی توسعه، تدوین برنامه های توسعه و رصد آن از اهداف این سازمان جدید بوده و تدوین برنامه ششم نیز به این سازمان واگذار شده است.  

وی با بیان اینکه باید مفاخر و شایستگان تکریم شود، رویکرد دولت تدبیر و امید را تکریم از شایستگان برشمرد.

در این آیین از جمعی از مشاهیر و مفاخر استان مازندران قدردانی شد که پرفسور محمد مهدی شکیبایی، پرفسور ولی الله محرابی بینانگذار جراحی کودکان از جمله این مشاهیر هستند.