پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- فردا هیات رییسه مجلس محل جدی رقابت بین گروههای مختلف سیاسی مجلس خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، فردا صبح قرار است آخرین هیات رییسه مجلس نهم شورای اسلامی انتخاب شود برگزاری چهارمین دوره انتخابات هیأت رئیسه مجلس نهم، با رقابت جدی فراکسیون اصولگرایان مجلس، فراکسیون رهروان، فراکسیون اصلاح طلبان و فراکسیون اعتدال برگزار خواهد شد. انتخابات فردا که به دلیل تلاقی آن با دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از آن حیث که می‌تواند در میزان رأی این اعضا برای ورود به دوره بعدی مجلس تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

بر اساس پیغامی که حداد عادل برای لاریجانی فرستاده است که نامزد ریاست مجلس نخواهد بود. زاکانی این پیغام را اینگونه روایت می کند: «پیش از این پیغامی از سوی دکتر حداد به ریاست مجلس داده شده بود که در راستای وحدت اصولگرایی امروز به صلاح نیست که من با شما رقابت کنم. البته به اعتقاد من شرایط رقابت بین آقای حداد و لاریجانی از گذشته خیلی بهتر است ولی آقای حداد این خیرخواهی را انجام دادند؛ به این عنوان که به صلاح کشور و جریان اصولگرایی نیست که من با شما رقابت کنم. این پیشنهاد به جلالی رئیس فراکسیون رهروان نیز داده شد که آقای جلالی نیز با رئیس مجلس مذاکراتی را در این خصوص داشت. این پیشنهاد که آقای حداد ضرورتی برای رقابت نمی‌بیند، بلکه امروز دقتشان بر تفاهم و انسجام است، ماه‌ها قبل از طرف آقای باهنر به آقای لاریجانی رسیده بود. آقای حداد معتقدند که این اتفاق یک نماد و نمود جدی برای جامعه در حوزه وحدت اصولگرایان دارد؛ لذا دو هفته قبل این پیشنهاد از سوی آقای حداد به آقای لاریجانی داده شد و در اثنای این دو هفته نیز آقای حداد دیداری با آقای لاریجانی داشتند.»

در عین حال گفته می شود بخشی از  فراکسیون اصولگرایان مجلس، عدم نامزدی دکتر حداد عادل را نپذیرفته اند و لذا احتمالا دکتر علی لاریجانی با رایی حداقلی بر کرسی ریاست مجلس تکیه خواهد زد.

همچنین به دلیل اجماع فراکسیون اصولگرایان مجلس بر نائب رییسی الیاس نادران و همچنین اعلام حمایت بخشی از فراکسیون رهروان ولایت با نامزدی وی برای هیات رییسه، احتمالا وی از گزینه های جدی انتخابات فردا خواهد بود. به گزارش پارس، با وجودی که ابوترابی‌فرد و باهنر در سه سال گذشته نواب رییس مجلس بودند، برخی معتقدند این ترکیب در آخرین سال مجلس به هم می‌خورد. به طوری که از الیاس نادران به عنوان رقیب جدی باهنر نام برده می‌شود کسی که در دوره گذشته با اختلاف ۱۰ رای نتوانست به این جایگاه راه پیدا کند.

هر چند در روزهای اخیر کاظم جلالی و غلامرضا تاجگردون، رایزنی گسترده ای برای جلب نظر نمایندگان جهت نایب رییس مجلس داشتند که با عدم اقبال وکلی ملت مواجه شدند.

همچنین فراکسیون اصولگرایان مجلس علاوه بر افرادی که در دور قبل معرفی کرده، تلاش دارد تا احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات  را در سطح کارپردازی هیات رییسه، معرفی نماید. به گزارش پارس، در سطح کارپرداز نیز بهروز نعمتی،‌ محمد آشوری و سیدشریف حسینی در این دوره عضو هیأت رئیسه هستند که علاوه بر این افراد از عبدالرضا مصری، اسماعیل جلیلی، و مجید جلیل سرقلعه نیز برای کاندیداتوری نام برده می‌شود.