پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سردار محمد درودیان نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس گفت: نام خرمشهر بر اثر فرآيند سياسي، نظامي و اجتماعي، به يك نماد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تبديل شده است. چنانچه مفهوم مقاومت و پيروزي در جنگ با نام خرمشهر و جنگ مردمی، در هم آميخته و با آن معنا پیدا می کند. 

سردار محمد درودیان نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس خرمشهر در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: براي نسل برآمده از دوره مقاومت و آزادسازي، نامي بزرگتر از يك شهر و در وراي يك حادثه يا يك عمليات، بلکه افتخار آمیز و هویت ساز است و مجموعه اين ملاحظات سبب شده که فتح خرمشهر به يك حادثه بزرگ تاريخي در فرهنگ و تاريخ ايران و انقلاب و جنگ، تبديل شود که این جز با تعامل پیروزی های نظامی با تحولات سیاسی و اجتماعی میسر نمی شد.

وي در خصوص ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر گفت: با اشغال بخشی از کشور توسط عراق، برخی تصور کردند که انقلاب ایران شکست خورد، اصلا فکر نمی کردند که ما بتوانیم در آن شرایط  و آن بی ثباتی خرمشهر را فتح کنیم ولی با فتح خرمشهر دنیا متحیر ماند و آن هایی که فکر می کردند انقلاب ایران در حال نابودی است با پیروزی مجدد انقلاب مواجه شدند.

وي افزود: پس از فتح خرمشهر ما وارد ساز و کارهای تصمیم گیری شدیم. امام (ره) بعد ازظهر سوم خرداد جلسه ای را با اعضای شورای عالی دفاع با این هدف که پس از جنگ خرمشهر چه باید کرد،‌ برگزار نمود و این جلسات ادامه داشت. 

وي اضافه كرد: ما از 3 خرداد تا اول تیر، مقطع بسیار سرنوشت سازی را پشت سر گذاشتیم و در حال تصمیم گیری بودیم.

وي با اشاره به حمله اسراييل به لبنان در آن مقطع زماني يادآور شد: فاصله زمانی تصمیم‌گیری ایران پس از فتح خرمشهر تا انجام عملیات رمضان با وقوع برخی رخدادهایی همراه شد که نقش مهمی در شکل‌ گیری ادامه جنگ داشت. در تاریخ 14 خرداد، اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد، تصور اولیه در ایران، ناظر بر این معنا بود که نگرانی از پیروزی ایران منجر به گشایش جبهه جدید شده است. 

وي افزود: در آن زمان درگیر دو مسئله مهم بودیم،‌ یکی مسئله تحولات منطقه ای است که عرض کردم اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرده بود و ما را درگیر کرد یکی هم تحولات در داخل عراق است که عراق اعلام کرد حاضر است از مواضع اشغالی عقب نشینی کند، که ما باید نسبت به این مسئله هم تصمیم گیری می کردیم که از آنجایی که اجماع برای ادامه جنگ ادامه داشت و ما در موضع قدرت بودیم کسی به جز دو جریان حزب توده و نهضت آزادی با ادامه جنگ مخالفت نکردند و جنگ ادامه پیدا کرد.

وي اضافه كرد: عراق در آن برهه عقب نشینی یک طرفه را مطرح کرد و البته آن را در 30 تیر ماه اجرا نمود. 

وي خاطرنشان ساخت: در آن مرحله پنج هزار کیلومتر از خاک ایران، همچنان در اشغال ارتش عراق بود که در عقب ‌نشینی تنها 2500 کیلومتر از آن تخلیه شد و مناطق حساس مانند ارتفاعات استراتژیک و شهر نفت‌شهر در اشغال نیروهای عراقی باقی ماند.

وي افزود: ملاحظات سیاسي- نظامی جدید هم موجب شد، امام(ره) با احساس نگرانی از ماهیت سیاست ‌های جدید آمریکا، اسرائیل و عراق، روند اعزام نیرو به لبنان را متوقف و دستور بازگشت نیروها را صادر کردند.

وي تصريح كرد: در چنین فضایی، قطعنامه 522 در تاریخ 22 تیر ماه از سوی سازمان ملل صادر شد که هیچ‌ کدام از درخواست‌ های ایران مورد توجه قرار نگرفته بود و همچنان از جنگ به‌ عنوان وضعیت میان دو کشور نام برده می‌ شد و مجموعه رخدادهای سیاسی- نظامی در سطح منطقه، مواضع جدید آمریکا، ماهیت قطعنامه جدید سازمان ملل، تماما نگرانی ایران را مبنی ‌بر اینکه تمامی تلاش ‌ها و سیاست ‌ها برای مهار و برتری ایران سازماندهی شده است تشدید کرد و در نتیجه، تصمیم‌ گیری اولیه پس از فتح خرمشهر با آغاز عملیات رمضان در تاریخ 23 تیرماه سال 1361 به اجرا گذاشته شد.