به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمدرضا عارف دقایقی پیش در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در تحلیلی بر جنبش های دانشجوئی اظهار داشت: مرحله نخست از سال 22 تا 57 بوده که با ابتکار مهدی بازرگان در دانشگاه تهران انجمن اسلامی راه اندازی شد و سپس حزب توده شکل گرفت، استکبار ستیزی و براندازی رژیم شاهنشاهی از اصول این انجمن بوده و به شهادت رسیدن 3 تن از دانشجویان نقطه اوج این جنبش و 15 خرداد 42 نقطه عطف آن بوده است.

وی افزود: دانشجویان به عنوان یکی از محورهای اصلی جنبش دانشجوئی منجر به پیروزی انقلاب شدند و در واقع در گذشته نگاه مردم به دانشگاه و به تعبیری به دانشجو به این جنبش بوده است.

رئیس بنیاد ملی امید ایرانیان تصریح کرد: مرحله دوم جنبش دانشجوئی از سال 57 تا زمان معاصر بوده و راهبرد اصلی این جنبش، تقویت نظام بوده و نقش دانشجویان در مقابله با گروهک ها و حضور در جبهه های جنگ و خدمات ارزنده  دیگر آنها بر کسی پوشیده نیست.

وی بیان کرد: افول جنبش های دانشجوئی در سال های 84 تا 92 یک واقعیت بوده اما نباید یک طرفه قضاوت کرد زیرا عده‌ای اعتقاد داشته که بخش عمده ای از تشکل های دانشجوئی درگیر جنگ شده و فضای دانشگاه ها خالی شده است و متاسفانه دانشجویان به دلایلی به سمت نگاه تک بعدی از جمله کتاب و آزمایشگاه مبحوس شدند.

عارف خاطرنشان کرد: مرحله سوم جنبش دانشجوئی در دهه عدالت و پیشرفت شروع شد و شعار اصلی آنها آرمان گرائی و استکبار ستیزی بوده که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تدوین برنامه ششم توسعه، این مرحله از جنبش با محوریت عدالت و پیشرفت نمود پیدا کرد.

وی گفت: انتظار از دانشجویان در دهه چهارم انقلاب اسلامی بسیار متفاوت شده و با توجه به سند چشم انداز کشور ، دانشجویان با مسئولیت سنگینی روبرو هستند زیرا کشور نیاز به پیشرفت، اشتغال، تورم یک رقمی و تامین معیشت مردم دارد.

رئیس بنیاد ملی امید ایرانیان با بیان اینکه متاسفانه نرخ بیکاری دانشجویان به 30 درصد رسیده، افزود: وظیفه دولت برداشتن موانع و ایجاد تسهیلات بوده و باید به سمتی حرکت کرده که سهم اقتصاد دانش بنیان به همت دانشجویان، به مرز 50 درصد تولید ناخالص ملی برسد.

وی با بیان اینکه دردمند بودن دانشجو، یکی از ویژگی های آن ها بوده، افزود: دانشجویان باید در کنار مسئولیت ذاتی خود، مسئولیت اجتماعی را نیز عهده دار شوند.

عارف با بیان اینکه لازمه استمرار فعالیت دانشجوئی، پرهیز از افراط و تفریط بوده و هر 2 موضوع برای کشور هزینه دارد، اظهار داشت: جنبش های دانشجوئی و ظرفیت های آنها برای کشور یک ضرورت بوده و امکان حذف این موضوع وجود ندارد زیرا در انقلاب فرهنگی اقدام حذفی سبب حذف شدن خودمان می شود.

وی پیرامون وظایف جنبش دانشجوئی تصریح کرد: آرمان گرائی و عدالت خواهی، اعتقاد به حاکمیت ارزش ها، محور قرار دادن اخلاق، عقلانیت، خرد جمعی و تعامل با گروه ها، پرهیز از اعمال شتاب زده و احساسی و استقلال فکری و جلوگیری از تبدیل شدن به یک تریبوت خاص از جمله وظایف جنبش های دانشجوئی است.

رئیس بنیاد ملی امید ایرانیان خاطرنشان کرد: جنبش های دانشجوئی یک جنبش پویا بوده و از حزب های سیاسی متفاوت است ولی نیازمند یک برنامه منسجم و راهبردی دارد زیر رکن اصلی توسعه علمی در دانشگاه ها، دانشجویان بوده به طوری که امروزه در جهان بیش از 70 درصد علم جهان سهم دانشجویان است، بنابراین جهاد علمی باید به عنوان یک محور اصلی برای دانشجویان باشد تا به عنوان یک کارآفرین سهمی در تولید ناخالص ملی داشته  باشند.