پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سعيد حجاريان در ديدار با تعدادي از فعالان دانشجويي جريان اصلاحات، آخرين تحليل هاي خود از وضعيت عملكرد سياسي دولت روحاني و نهادسازي و ايجاد حزب در جريان اصلاحات را مورد توجه قرار داد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، سعيد حجاريان در ديدار با تعدادي از فعالان دانشجويي جريان اصلاحات، خواستار تشكيل سنديكاهاي كارفرمايي، كارگري و نهادي دانشجويي داخل و خارج دانشگاه شد. يكي از دانشجويان حاضر در اين جلسه بخش هايي از تحليل حجاريان را در اختيار خبرنگار «پارس» قرار داد. حجاريان در اين جلسه تاكيد كرده بود: اوايل دوران اصلاحات ما كمي تند رفتيم و واخر دوره نيز رئيس جمهور كند رفت.

حجاريان با انقاد از عملكرد سياسي حسن روحاني اظهار داشته است: روحاني شخصيتي نخبه گرا دارد تا حدودي شبيه هاشمي و البته عضو جامعه روحانيت است آدمي بينابيني كه مي خواهد هر دو طرف را داشته باشد مي گويد كه اصلاح طلب نيستم و مستقلم، اعتدالي ام. اما آيا از درون گفتمان اعتدال مي تواند سياست بيرون آيد؟ 

وي افزود: او بالذات نخبه گراست و سروكاري با توده نمي خواهد داشته باشد. در دفترش در مركز تحقيقات استراتژيك نيز با چند آدم محدود، منزوي تر از آن بود كه بخواهد يك سازمان سياسي راه اندازد.

وي روحاني را بدون تيم و عقبه سياسي ذكر كرد و گفت: روحاني بدون تيم و حزب همچون يك آدم تنها در وسط صحنه جدال هاي سياسي به سختي مي تواند خودش را حفظ كند. 

وي افزود: چنان كه ديده و شنيده ايم روحاني گاهي با صحبت هايش علايمي براي سياسي كردن جامعه مي فرستد اما چنان كه بارها اشاره كردم مردم اشارتش را نمي گيرند، چرا كه او بر نمد مي كوبد و صدايش پژواكي در جامعه ندارد. سياست مستلزم وجود سازمان به منظور ايجاد حساسيت در مردم است. 

حجاريان درخصوص پيشنهاد روحاني براي برگزاري رفراندوم گفت: به پيشنهادي كه روحاني چندي پيش در زمينه رفراندوم و همه پرسي داد دقت كنيد كه بازتاب موثري هم نداشت. چرا كه در يك جامعه سياسي مي تواند معنادار شود اما در جامعه اي كه مردم به نان شب محتاجند و دستمزدها پايين و سازمانهاي سياسي در تعليق، اين شعارهاي سياسي در جامعه تكثير نمي شوند. 

وي افزود: صداي روحاني ضعيف است و حتي سخنان او در رسانه هاي رسمي سانسور مي شود. 

حجاريان خاطرنشان ساخت: البته كه اگر اكنون رييس دولت اصلاحات هم رييس دولت بود، بعيد بود بتواند متفاوت از روحاني عمل كند و نبايد انتظار ويژه اي از روحاني داشت.

عضو سابق حزب منحله مشاركت با اشاره به بي توجهي دولت روحاني در پاسخ به مطالبات اصلاح طلبان اظهار داشت: پيروزي روحاني، دستاورد ائتلاف خاتمي و هاشمي و نيروهاي اصلاح طلب بود و اصلاح طلبان حق دارند در حدودي كه به پيروزي روحاني ياري رساندند از او انتظار حل مسايل در حوزه سياست را داشته باشند.

وي سياسي شدن جامعه را يكي از دغدغه هاي خود ذكر كرد و گفت: مردم ما از جهاتي غير قابل پيش بيني اند. سياست زدايي شده اند و گرفتار افيون اينترنت و بيكاري و ماهواره اند اما نمي شود صورت قطعي گفت كه بالكل همه جامعه سياسي شده است. 

وي افزود: مردم سياسي اند حتي اگر از جامعه سياست زدايي شده باشد با اين حال بايد انديشيد كه چگونه مي توان در برابر امواج سياست زدايي مقاومت كرد. 

حجاريان در مورد سياست زدايي از جامعه در دولت احمدي نژاد گفت: برخي معتقدند كه مسئله سياست در ايران به پيش از راي آوردن روحاني باز مي گردد. با اين نگاه از ضرورت ايجاد موازنه در زمين سياست و اعتراف اصلاح طلبان به اشتباه براي بازتر شدن مسير آمد و رفت در كريدورهاي سياسي سخن مي گويند. 

وي افزود: آن چه، چنين تحليل هايي را ناديده مي گيرند و بر موازنه قوا پاي مي فشارند اين است كه راه مقابله با سياست زدايي از مسير بازگشتن به گذشته و واكاوي سال هاي سپري شده نمي گذرد. به درستي مي گويند كه سياست، عرصه موازنه قواست. اما براي موازنه قوا بايد قوي شد و هم وزن. 

عضو سابق حزب منحله مشاركت به راهكارهاي سياسي شدن جامعه اشاره كرد و گفت: براي سياسي شدن جامعه، براي معنادارشدن راي مردم، و براي خروج از حالت توده اي و ژله اي جامعه، ابتدا بايد موتور احزاب روشن شود و تا ماشين احزاب را نيفتد نمي توان اقدام جدي براي سياسي كردن جامعه انجام داد. 

وي افرزود: كار سياسي، كاري جمعي است و كار يك انجمن و روزنامه نيست. اما در شرايط انفعال، بدون سازمان توده اي، مردم نهاد، حزبي وسنديكايي و انواع ديگر، و در حالي كه شرايط براي فعاليت حزبي و گسترده مهيا نباشد چگونه مي توان پيش رفت؟ 

وي اضافه كرد: ما تا حدودي بقايايي از سازمان ها و نهادهاي اجتماعي داريم كه هنوز تخريب نشده اند و دولت فعلي نيز مانع تشكيل نهادهاي مادون حزب نمي شود. 

حجاريان با تاكيد بر شكل گيري سنديكاهاي صنفي و موانع پيش روي آن گفت: احتمالا با حل مسئله تحريم ها و رقابتي شدن اقتصاد زمينه براي تشكيل سنديكايي كارفرمايي و كارگري فراهم خواهد شد. از آن سو بخش هايي از جناح راست كه به خود سازمان داده اند، با تغيير اتمسفر جهاني و منطقه اي و داخلي، احتمال اين كه مشي خود را عوض كرده و در جهت دموكراسي گام هايي بردارند بعيد نيست. 

وي درخصوص نهادسازي در ميان دانشجويان گفت: با اين همه جمعيت تحصيل كرده كه هر روز بر تعدادشان هم افزوده مي شود، پيش بيني مي كنم كه سازمانهايي چه در دانشگاه و چه بيرون آن تاسيس شوند. 

وي افزود: البته كه نااميدي نسبت به تشكيل احزاب واقعي نيز وجود ندارد. ليكن همه اين ها را احتمالا انتخابات سال آينده مجلس نشان خواهد داد. 

عضو سابق حزب منحله مشاركت به خاطره اي از دوران اصلاحات اشاره كرد و گفت: يادم نمي رود كه دانشجويان ِ دفتر تحكيم وحدت به چند طيف منشعب شده بودند و براي حكميت به خانه ما مي آمدند و به جاي درس خواندن فقط توي سر هم مي زدند. گروه گروه شده و كار جدي را رها كرده بودند. به همين دليل گفتم برويد دنبال درس خواندن.

حجاريان افزود: همين توصيه ها باعث شد برخي از آنها فكر كنند دنبال سياست زدايي هستيم در حالي كه دنبال اين بوديم كه فعاليت توده وار دانشجويي به فعاليت نهادي و سازماني منتهي شود.