پايگاه خبري تحليلي «پارس»- نمایندگان کشورهای ۵+۱ در مذاکرات هسته‌ای با ایران گفتند هنوز بر سر جزییات بسیاری توافق نشده است. مقامات ایران و آمریکا روز دوشنبه، چهارم اسفند، سومین روز مذاکرات دوجانبه را در آستانه مهلت تعیین شده برای رسیدن به یک توافق همه جانبه در ۳۱ مارس پشت سر گذاشتند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به این مذاکرات پیوست. انتظار نمی‌رود تا زمان بازگشت او به واشینگتن در آخر وقت روز دوشنبه، گفت‌وگو‌ها به نتایج مهمی منتهی شود. 

بر اساس گزارش آسوشيتد پرس، با این حال مقامات کشورهای غربی که با گفت‌وگو‌ها آشنا هستند به روند طولانی توافق بر سر بعضی جزییات اشاره کردند.

آن‌ها گفتند این مذاکرات به سمت اهداف خود پیش می‌رود ولی با این حال افزودند هر تغییری در یکی از موارد در بخش‌های دیگر مذاکرات تاثیر خواهد داشت.

آمریکا در ابتدا خواستار اعمال محدودیت ۲۰ ساله بر برنامه‌ هسته‌ای ایران شد و تهران در مقابل خواهان دوره‌ای کمتر از ده سال است. کار‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند که توافق احتمالی ممکن است بر سر یک دوره‌ بینابینی باشد.

یکی از حالت‌های احتمالی می‌تواند اعمال یک دوره ده ساله کنترل شدید بر برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم در ایران باشد. در صورت پایبندی ایران به تعهدات خود در پنج ساله دوم این توافق، محدودیت‌ها به تدریج برداشته شوند.

آسوشیتدپرس می‌افزاید: تعداد سانتریفوژهای فعال در ایران در ‌‌نهایت بیشتر از رقم مورد نظر آمریکا خواهد بود با این حال ظرفیت غنی سازی آن‌ها کمتر از سطح فعلی خواهد بود.

تعداد سانتریفوژهای فعال در ایران
چند تن از مقامات به ۶۵۰۰ سانتریفوژ فعال به عنوان یک رقم احتمالی مورد توافق اشاره کرده‌اند. آمریکا می‌خواهد این دستگاه‌ها به مدل IR-1 محدود شده و مانع از ارتقاء آن‌ها به مدل‌های پیشرفته‌تر شود.

ایران به انتقال ذخایر اورانیوم خود و یا تبدیل آن به شکلی که برای ساخت سلاح اتمی قابل استفاده نباشد ملزم خواهد شد. کار‌شناسان می‌گویند برای ساخت سلاح اتمی به یک تن اورانیوم با درجه غلظت پایین نیاز است و مقامات غربی گفته‌اند ایران فقط مجاز خواهد بود که ۳۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم در اختیار داشته باشد.

این مقامات که نخواستند نام‌شان فاش شود، نمایندگان کشورهای شرکت کننده در مذاکرات هسته‌ای 1+5 شامل آمریکا، انگليس، چین، روسیه، فرانسه روسیه و آلمان هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول نظارت و بازرسی بر اجرای هر توافق احتمالی بین ایران و شش کشور مذاکره کننده است که برای حصول اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش نظارت فنی اعمال می‌کند و به تعهدات اخلاقی ایران اکتفا نخوهد کرد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود افزوده است: این توافق پیش از تصویب نهایی باید به نوعی مورد تایید نمایندگان کنگره آمریکا قرار گیرد. با توجه به بدبینی نمایندگاه جمهوریخواه و بسیاری از نمایندگان دمکرات به برنامه‌ اتمی ایران، کسب این تایید کار ساده‌ای نیست.

ایران خواستار تسهیل تحریم‌های اعمال شده در زمینه مالی، تجارت و فروش نفت است که اقتصاد آن را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

مقامات غربی افزودند بسیاری از مراحل تعدیل تحریم‌ها با تصمیمات فوری باراک اوباما ریس جمهوری آمریکا اجرا خواهند شد. متناسب با میزان همکاری ایران و پایبندی به تعهداتش، بعضی از مجازات‌ها «موقتا تعلیق» می‌شوند اما لغو نخواهند شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد بخش کوچکتری از تحریم‌ها تا زمانی که که کنگره آمریکا رسما آن‌ها را لغو کند به قوت خود باقی می‌مانند.

در مورد تاسیسات غنی‌سازی فردو و راکتور‌های آب سنگین اراک، که ظرفیت بالقوه ساخت پلوتونیوم را دارد، پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

این مقامات گفتند تاسیسات فردو ممکن است به آزمایشگاه تبدیل شده و تاسیسات اراک که نزدیک به اتمام است، برای تولید پلوتونیوم کمتری تغییر داده شود.

آنها افزودند برای رسیدن به توافق همه جانبه، چندین دور گفت‌وگو لازم است و جان کری احتمالا اوایل هفته آینده برای پیوستن به مذاکرات به ژنو باز می‌گردد.

ماجراي درز اطلاعات رژيم صهيونيستي
عبدالحمید بیاتی- نخست وزیر رژیم صهیونیستی اقدامات فراوانی انجام داده و ادعاهای بیشماری همچون قریب الوقوع بودن دسترسی ایران به سلاح هسته ای و اینکه ۱+۵ با امضای توافق موقت ژنو بدترین کار ممکن را انجام داد، را مطرح کرد و حتی در سال ۲۰۱۲ و در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با نشان دادن تصویری ابتدایی و نقاشی شده در مورد احتمال دسترسی ایران به سلاح اتمی، تا مدت ها موجب مسخره شدن خود را از سوی رسانه ها را فراهم کرد. 

تکرار پی در پی این ادعا که «ایران در پی سلاح هسته ای» است موجب شده بود تا اغلب کشورهای غربی و مردم این کشورها که اطلاع درستی از فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران ندارند به این باور برسند که اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در این رابطه درست است و از آنجا که رسانه های قدرتمند غرب ارتباطی تنگاتنگ با صهیونیسم بین الملل دارند، این ادعای مقامات تل آویو با آب و تاب فراون در رسانه ها منتشر می شد تا بلکه شاید واژه «ایران مجهز به سلاح هسته ای» در مغز جهانیان حک شود. 

اما با این وجود شب گذشته اسنادی توسط روزنامه گاردین و شبکه الجزیره منتشر شد که در شرایط فعلی می توان از آن به عنوان آخرین میخ بر تابوت نتانیاهو یاد کرد. 

متن کامل سند افشا شده موساد: ایران اکنون برنامه ساخت تسلیحات هسته ای نداردوب سایت روزنامه گاردین متن سندی از سازمان اطلاعات خارجی اسراییل (موساد) را منتشر کرد که در آن به صراحت گفته شده است ایران یک برنامه تسلیحات هسته ای فعال ندارد.

این سند تحت عنوان سند شماره 9342 در تاریخ 22 اکتبر 2012، روز 5 اسفند 1393 در وب سایت روزنامه گاردین منتشر شده است.

sanadaljazireben

متن کامل این سند چنین است:

نکات اصلی
1. توانایی غنی سازی ایران همچنان رو به رشد است. مقدار مواد غنی شده در حد بیست درصد در این مرحله از آنجا که برخی ازاین مواد به سوخت هسته ای برای راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل شده، افزایش نیافته است. علاوه براین ایران در حال تلاش بسیار زیادی است تا راکتور آی آر 40 (که انتظار می رود پولوتونیوم در حد نظامی تولید کند)را هرچه سریعتر فعال کند. ما ارزیابی می کنیم که این کار تا قبل از اواسط 2014 اتفاق نخواهد افتاد.

2. غنی سازی: فعالیت سایت های کاشان و قم ظاهرا به سبب در دسترس نبودن سانتریفوژها فقط در حد محدودی توسعه یافته است اما مقدار و راندمان غنی سازی افزایش قابل توجهی داشته است. تقریبا 230کیلوگرم اورانیوم تا 5 درصد و تقریبا 12 کیلوگرم اورانیوم تا 20 درصد در هر ماه غنی سازی شده است.

SANDSIAHASTEI1

3. ایران تاکنون حدود 5500 کیلوگرم اورانیوم را تا حد پنج درصد غنی سازی کرده است (حدود 1500 کیلوگرم برای بیست درصد تخصیص داده شد) و حدود صد کیلوگرم را تا بیست درصد غنی سازی کرد (75 تا 100 کیلوگرم به سوخت هسته ای برای راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل شد).

4. سازمان انرژی اتمی ایران در کنار غنی سازی در حال تمرکز تلاش های خود برای تکمیل ساخت راکتور آب سنگین آی آر 40 اراک است. تولید صنعتی سوخت برای این راکتور و مقدمات برای تولید سوخت هسته ای شروع شده است.

5. ما متوجه شدیم که ایران به بهبود توانایی های غنی سازی خود ادامه می دهد و حتی زمانی که سانتریفوژهای پیشرفته IR-2m یا IR-4 که در حال حاضر در تاسیسات پایلوت در نطنز فعال است، تمایل به ارتقاء چشمگیر این توانایی ها دارد.

SANDSIAHASTEI2

6. با وجود این که ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده در حد پنج درصد برای چندین بمب ذخیره کرده است و برخی از این مقدار اورانیوم غنی شده را تا حد بیست درصد غنی سازی کرده است اما به نظر می رسد آماه غنی سازی برای سطوح بیشتر نیست. ایران در حال اختصاص برخی از این مواد برای تولید سوخت هسته ای برای راکتور تحقیقاتی تهران است و به همین جهت مقدار اورانیوم غنی شده در حد بیست درصد در حال افزایش نیست.

7. ما متوجه شدیم که ایران در حال تلاش هایی برای عملیاتی کردن هر چه سریعتر IR-40 است. ما ارزیابی می کنیم که این کار تا قبل از اواسط 2014 اتفاق نخواهد افتاد. این راکتور انتظار می رود پلوتونیوم در حد نظامی به اندازه کافی برای تولید یک بمب در هر سال تولید کند اما با توجه به نبودن کارخانه فراوری مجدد سوخت هسته ای (در ایران شناخته شده نیست)، این پلوتونیوم نمی تواند برای تسلیحات استفاده گردد.

SANDSIAHASTEI3

8. در زمینه تسلیحات هسته ای، فعالیت مداوم R&D (تحقیق و توسعه) در سازمان پژوهش و نوآوریهای دفاعی (SPND) زیر نظر وزارت دفاع در جریان است که ما متوجه شدیم به منظور بدست آوردن دانش و ایجاد یک چارچوب سازمانی است که زمانی که دستور صادر شود، خواهد توانست سوخت هسته ای را تولید یا استفاده کند.

9. خلاصه کلام: ایران علاوه بر این که در این مرحله در حال انجام فعالیت مورد نیاز تولید تسلحیات نیست، در حال تلاش برای حل شکاف ها در موضوعاتی است که به نظر می رسد شکاف های مشروع شامل غنی سازی و راکتورها هستند که حل این شکاف ها زمان مورد نیاز برای تولید تسلیحات هسته ای را نسبت به زمان در نظر گرفته شده در دستورالعمل کاهش خواهند داد.

جزییات
مسیر غنی سازی اورانیوم

10. توسعه فعالیت درسایت های نطنز و قم محدود شده است (ظاهرا به سبب در دسترس نبودن سانتریفوژها) اما فعالیت غنی سازی همچنان توسعه می یابد.

A. در حال حاضر در ایران 10500 سانتریفوژ در حال فعالیت است:
1. حدود نه هزار سانتریفوژ در سه واحد غنی سازی در یک زیرزمین در نطنز فعال است و تا پنج درصد غنی سازی می کند.

2. حدود هفتصد سانتریفوژ در تاسیسات پایلوت روی زمین در نطنز فعال است که حدود 350 سانتریفوژ تا بیست درصد غنی سازی می کند و حدود 350 سانتریفوژ پیشرفته اخیرا در حال فعالیت است و اورانیوم رقیق شده در آن تزریق شده است.

3. حدود هفتصد سانتریفوژ در قم فعال است و تا بیست درصد غنی سازی می کند.

SANDSIAHASTEI4

B. علاوه بر این حدود هزار سانتریفوژ نصب شده دیگر است که در واحد چهارم در نطنز و آبشارهای دیگر در قم عملیاتی نشده است.

C. در نطنز: نصب سانتریفوژها در این سایت در ماههای اخیر شروع شده است.علاوه براین، غنی سازی در سطح پایین افزایش یافته است و از 170 کیلوگرم در هر ماه در فوریه به حدود 230 کیلوگرم در هر ماه در ماه می افزایش یافته است. این ظاهرا در نتیجه تثبیت غنی سازی در واحد سوم بوده است.

D. در قم: هیچ سانتریفوژ جدیدی در این سایت از ژانویه دوهزار ودوازده عملیاتی نشده است(حدود 700 سانتریفوژ غنی سازی). ظاهرا نصب سانتریفوژها در این سایت تکمیل شده است(حدود 2800 سانتریفوژ).

11. ایران هم اکنون حدود 5500 کیلوگرم مواد غنی شده تا پنج درصد (پس از آنکه حدود هزار و پانصد کیلوگرم برای غنی سازی بیست درصد اختصاص داده شد) و حدود صد کیلوگرم مواد غنی شده تا حد بیست درصد دارد (حدود هفتاد وپنج تا صد کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا حد بیست درصد به سوخت هسته ای برای فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل شد) که حدودا دوازده کیلوگرم در هر ماه تولید شد. (مقدار مشابه برای تولید سوخت هسته ای استفاده شد).

12. آر اند دی سانتریفوژها: در نصب مدل IR-2m  پیشرفت حاصل شده است که انتظار می رود توانایی غنی سازی سانتریفوژ های سه گانه ایرانی را بهبود بخشد. این پیشرفت پس از عملیاتی شدن آن در آبشار آر ان دی در تاسیسات پایلوت در نطنز بود که به نظر می رسد IR-2m به نسبت آی آر 4 برای شروع تولید صنعتی آماده تر باشد.

مسیر پلوتونیوم
13. سازمان انرژی اتمی ایران در کنار غنی سازی در حال تمرکز بر روی تلاش های خود برای تکمیل ساخت راکتور آب سنگین در اراک (IR-40) و فعال کردن آن طی سال دوهزار وچهارده است. در این موضوع :

A. تولید صنعتی سوخت ساخته شده به منظور آزمایش در این راکتور بدون واکنش هسته ای در آوریل 2012 شروع شد.تکمیل آن به ایران اجازه خواهد داد تا آزمایش این راکتور را در سال دوهزار وسیزده شروع کند.

B. ایران در حال آماده شدن برای افزایش مقدار تولید پودر مورد نیاز برای تولید سوخت هسته ای است و در فوریه دوهزار ودوازده تولید قرص ها (نخستین مرحله از تولید سوخت هسته ای) شروع شد. به هرحال به نظر می رسد که تجهیزات ویژه مورد نیاز برای شروع عملیاتی کردن خط تولید وجود ندارد.

14. زمانی که عملیاتی کردن این راکتور شروع شد،تولید پلوتونیوم در مقدار کافی برای تولید یک بمب در سال شروع خواهد شد اما از آنجا که کارخانه فراوری مجدد سوخت هسته ای وجود ندارد برای تسلیحات قابل استفاده نیست.

تسلیحات
15. تا سال 2003، یک برنامه هسته ای در ایران برای آر اند دی تسلیحاتی زیر نظر وزارت دفاع ایران وجود داشت که طرح آماد نامیده می شد. این طرح پس از افشای این برنامه هسته ای و نگرانی درباره حمله نظامی کاهش یافت.

16. در سال دوهزار و یازده، بسیاری از دانشمندان برنامه آماد سازمانی موسوم به سازمان پژوهش و نوآوریهای دفاعی تحت نظارت وزارت دفاع تشکیل دادند.رئیس این سازمان محسن فخری زاده رئیس سابق آماد است.

17. این سازمان به منظور حفظ توانایی فنی وچارچوب مشترک سازمانی برای دانشمندان ایرانی در حوزه آر اند دی تسلیحات هسته ای و به منظور حفظ مهارت های این دانشمندان تاسیس شد. این (تاسیس این سازمان) اجازه احیای فعالیت مورد نیاز برای تولید بمب را بلافاصله هر زمان که رهبری ایران تصمیم به انجام این کار گیرد، می دهد.

18. با بهترین احترامات