به گزارش پارس به نقل از تسنیم به نقل از بلومبرگ، بری ساندرز سناتور آمریکایی درحین سخنرانی در اندیشکده بروکینگز در واکنش به سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره اعلام کرد: رئیس‌جمهور آمریکا فرد پیشرو در سیاست خارجی کشور است. این ایده بدون مشاوره با رئیس‌جمهور مطرح شده است؟ این کار اشتباه است. من در سخنرانی شرکت نخواهم کرد.


سناتور سندرز به لیست اعضای کنگره پیوست که  در سخنرانی شرکت نخواهند کرد. لیست دموکراتهایی که در این سخنرانی حاضر نخواهند شد شامل جیم کلایبورن، جان لوییس، رائول گریجالوا، جی کی باترفیلد و ارل بلامنور است. برنی سندرز اولین سناتوری است که اعلام کرده است به نشانه  اعتراض به نحوه رفتار بینر و نتانیاهو که نوعی بی‌احترامی به رئیس‌جمهور آمریکا به شمار می‌رود این سخنرانی را تحریم کرده است.

مقامات رژیم صهیونیستی در ابتدا به دنبال مقصر جلوه دادن جان بینر بودند اما زمانی که موفق به انجام این کار نشدند به دنبال تغییر فرمت سخنرانی نتانیاهو و اطمینان از عدم پخش زنده تلویزیونی آن بودند.

به گزارش رویترز مقامات اسرائیلی در صدد انجام سخنرانی نتانیاهو در یکی از جلسات غیرعلنی کنگره هستند تا بتوانند اندکی از حساسیت اوضاع بکاهند. گزینه دیگر سخنرانی نتانیاهو در جلسه سالیانه این هفته آیپک در واشنگتن به جای کنگره است.

10 نفر از دموکراتهای کنگره به همراه سناتور سندرز قول داده‌آند که در این سخنرانی شرکت نخواهند کرد و با توجه به برنامه اوباما برای شکستی تحقیرآمیز بر بینر و نتانیاهو هیچ فردی از کاخ سفید قصد شرکت در این کنگره را نخواهد داشت.