پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دکترعليرضا رضاخواه- يمن، به عنوان بخشي از شبه جزيره عربستان به دليل موقعيت ويژه ژئوپلتيک خود يعني اشراف بر خليج عدن، اشراف بر تنگه استراتژيک باب المندب، اشراف بر آبراه حساس درياي سرخ، تسلط بر کوههاي استراتژيک مران که از سواحل عدن آغاز و تا منطقه طائف در جنوب غربي کشيده مي شود و نيز مجاورت استانهاي شيعه نشين جازان و الشرقيه عربستان در مرز يمن داراي حساسيت ويژه اي براي عربستان است.

شايد به همين دليل است که بسياري معتقدند يمن براي عربستان به مثابه يک حياط خلوت امنيتي محسوب مي شود. با اين حال اين حياط اين روزها ديگر خلوت نيست. 

اطلاعات منتشر شده در رابطه با عاملين حمله تروريستي به نشريه چارلي ابدو در فرانسه نشان مي دهد که آنها در يمن آموزش ديده اند. علاوه بر اين گسترش فعاليت القاعده در يمن باعث شده تا آمريکايي ها بي سر و صدا براي خود پايگاه هاي نظامي در اين کشور ايجاد کنند. 

همچنين قدرت گيري اخواني ها در يمن باعث ايجاد چالش براي سعودي ها و ميدان دادن به همپيمانان خارجي اخوان جهت حضور در صحنه سياسي يمن شده است. 

از سوي ديگر موفقيت هاي ميداني حوثي ها نويد شکل گيري پايگاه جديدي براي ائتلاف مقاومت در منطقه را مي دهد. آن چه مشخص است اين است که يمن ديگر حياط خلوت سعودي ها نيست.