پايگاه خبري تحليلي «پارس»- شيخ علي سلمان دبيرکل جمعيت الوفاق بحرين بزرگترين تشکل هاي سياسي مخالف در اين کشور، عالم ديني بحريني و يکي از برجسته ترين رهبران مخالفان کشور به شمار مي رود. وي در سال 1965 در يکي از روستاهاي واقع در منطقه «بلاد القديم» متولد شد، در سال 1984 براي تحصيل در رشته رياضيات به دانشگاه الملک فيصل در شهر دمام عربستان رفت اما پس از گذشت سه سال به منظور گذراندن دروس حوزوي در قم به ايران آمد. 

علي سلمان پس از بازگشت از شهر قم در سال 1993 به جاي عيسي احمد قاسم که به منظور تکميل تحصيلات حوزوي به قم سفر کرده بود امامت جمعه مسجد امام صادق در منطقه الدراز را بر عهده گرفت. پس از بازگشت عيسي احمد قاسم از ايران و با آغاز فضاي باز سياسي در بحرين، علي سلمان به عنوان امام جمعه مسجد الصادق (ع) در منطقه القفول واقع در منامه انتخاب شد. در سال 1992 ميلادي شيخ علي سلمان به همراه 280 تن از شخصيت هاي بحريني طوماري را به عيسي بن سلمان آل خليفه، پدر پادشاه کنوني بحرين ارائه کردند و در آن از وي خواستند تا دستور برگزاري انتخابات پارلماني را صادر کند. امري که پادشاه بحرين با آن مخالفت کرد. شيخ علي سلمان در جريان برگزاري انتفاضه هاي مردمي در سال هاي 1993 تا 1994 بارها بازداشت شد و سرانجام در پايان سال 1994 ميلادي به امارات تبعيد شد.

پس از ارائه طرح منشور ملي در بحرين، شيخ علي سلمان در سال 2001 ميلادي به کشورش بازگشت تا به عنوان دبير کل جمعيت الوفاق وارد روند سياسي کشور شود. پس از تصميم جمعيت اسلامي الوفاق براي مشارکت در روند سياسي و انتخابات سال 2006 ميلادي، شيخ علي سلمان به عنوان نماينده  مردم منامه وارد پارلمان بحرين شد. با آغاز خيزش مردمي در سال 2011 و سرکوب آن توسط نظام، جمعيت الوفاق کوشيد مانع سرکوب شود اما پس از آنکه تلاش هايش براي متوقف کردن کشتار غير نظاميان به دست دستگاه هاي امنيتي و نظامي با شکست رو به رو شد، اعلام کرد که از پارلمان خارج مي شود. 

پس از اين اتفاقات شيخ علي سلمان به عنوان دبيرکل جمعيت الوفاق بحرين، بزرگترين گروه شيعه مخالف دولت سخنان و خطبه هاي خود را در مسجد امام صادق در منطقه القفول ايراد  کرد. وي يکي از برجسته ترين رهبران مخالف بحريني به شمار مي رود. شيخ علي سلمان طي فعاليت هاي سياسي خود توانست به طور مسالمت آميز و به دور از هرگونه خشونت مخالفت  نسبت به اقدامات دولت را سازماندهي کند. شيخ علي سلمان پس از اينکه در کنگره سراسري جمعيت الوفاق براي چهار سال ديگر به دبير کلي اين جمعيت انتخاب شد، روز يکشنبه به مقر وزارت کشور فرا خوانده و توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد.

alisalman1

دادستاني بحرين از بازداشت موقت 7 روزه علي سلمان خبر داد
دادستاني کل بحرين اعلام کرد که دبيرکل جمعيت الوفاق بحرين به مدت هفت روز تحت بازداشت موقت قرار مي گيرد تا از وي بازجويي به عمل بيايد. به گزارش پايگاه خبري مرآه البحرين، دادستاني کل بحرين در صفحه خود در پايگاه اجتماعي توييتر نوشت که علي سلمان، دبيرکل جمعيت الوفاق بحرين (بزرگترين گروه شيعه مخالف اين کشور) به مدت هفت روز تحت بازداشت موقت قرار مي گيرد تا از وي بازجويي به عمل آيد و بازجويي ها همچنان ادامه خواهد داشت.

پس از آنکه جمعيت الوفاق بحرين بار ديگر علي سلمان را در سمت دبيرکلي اين جمعيت به مدت چهار سال ابقا کرد، علي سلمان به وزارت کشور احضار و در آنجا بازداشت شد که بازداشت وي با موجي از اعتراضات داخلي و خارجي مواجه شد. الوفاق در واکنش به تمديد بازداشت "علي سلمان" آن را نشانگر "عجز سياسي" رژيم آل خليفه دانست. به گزارش "صوت المنامه"، اين جمعيت با صدور بيانيه اي اعلام کرد: تنها راه حل برون رفت از بحران کنوني بحرين، روي کار آمدن دولتي برآمده از آراي ملت است.

به دنبال بازداشت دبيرکل جمعيت الوفاق بحرين دفتر سازمان ملل در ژنو نيز از بازداشت وي ابراز نگراني کرد. اتحاديه اروپا نيز در بيانيه اي تاکيد کرده است که بازداشت شيخ علي سلمان اوضاع سياسي و امنيتي بحرين را به خطر مي اندازد.

همچنين وزارت خارجه آمريکا نگراني خود را نسبت به بازداشت شيخ علي سلمان ابراز و تاکيد کرد که واشنگتن اين موضوع را از نزديک دنبال و براي کسب اطلاعات بيشتر تلاش خواهد کرد. دادستاني بحرين مدعي تلاش شيخ علي سلمان براي سرنگوني رژيم آل خليفه شده است. جمعيت الوفاق بحرين اتهامات وارده به شيخ علي سلمان را ساختگي خواند.

به گزارش العهد روز گذشته نظاميان رژيم آل خليفه مقر جمعيت «الوفاق» بحرين را محاصره کردند. همچنين «مرآه البحرين»، ديروز از تظاهرات گسترده در زادگاه شيخ سلمان خبر داد. نيروهاي آل خليفه در واکنشي با استفاده از نارنجک هاي حاوي گازهاي سمي به تظاهرکنندگان در منطقه البلاد القديم حمله کردند.

مردم بحرين در پاسخ به دعوت مخالفان براي برگزاري تظاهرات در اعتراض به بازداشت شيخ علي سلمان دبير کل جمعيت الوفاق و همچنين اعلام همبستگي با ساير زندانيان عازم منطقه البلاد القديم منامه شدند. ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوريه در فراخواني از مردم اين کشور دعوت کرد که براي اعلام همبستگي با همه فعالان و شخصيت هاي بازداشت شده به ويژه شيخ علي سلمان در اين تظاهرات شرکت کنند.