پايگاه خبري تحليلي «پارس»- محمدرضا يل- یک از اتفاقاتی در که در لا به لای کش و قوس های انتخاب وزیر علوم در حال وقوع بود، لوث شدن اهمیت نسبت افراد با فتنه بزرگ 88 بود. در فضایی که اولویت جامعه مسائل معیشتی و اقتصادی است، دستاویزی برای عناصر خودفروخته داخلی ایجاد شده بود تا با تمسک به آن، مجلس اصولگرا را جدا از جامعه و سرگرم مسائل حاشیه ای نشان دهد که این سیاست در دل خود، تلاشی در جهت استهزای اهمیت نسبت افراد با فتنه 88 به عنوان یک معیار قلمداد می گردد که امکان موفقیتش نیز زیاد بود. البته اقدام به موقع مجلس و ختم این غائله که در فضای موجود نتیجه ای جز لوث کردن موضوع مهم فتنه را نداشت آتش این سیاست را خوابانید و مانع سو استفاده از فضای موجود به نفع هواداران محافظه کار فتنه گشت.

اگر سیاست فوق را بشکافیم می توانیم از آن علیه دوستداران فتنه نیز استفاده کنیم. 

در بین اظهارات مسئولین اجرایی و حامیان آنها مسائل حاشیه ای که با اولویت جامعه سازگار نیست کم نیست. یکی از پرتکرار ترین مسائل مطرح شده توسط فعالين فتنه، «رفع حصر سران فتنه 88» و «مانور بر این موضوع» است. 

البته اين نكته حائز توجه است؛ بسیاری از حاشیه سازی های برخی مسئولین دولتی و حامیان آنها به دلیل «عدم کارایی دولت در مدیریت اقتصادی جامعه» و «ناكامي در افزایش رضایتمندی مردم» است لذا باید مطرح نمودن «رفع حصر» و یا «مانور بر مبارزه با افراط گری»،«بهشت یا جهنم بردن مردم»  و اخيرا «بحث هاي حاشيه اي فساد» و «تازه به دوران رسيده ها» را برای فرار از مطالبه اجتماعی در مقوله معیشت قلمداد کرد. با این سیاست، علاوه بر فرار از مطالبات اجتماعی واقعی، جبهه رقیب را به علت ناکارآمدی، عنصر سنگ انداز مطرح کرده و خود را در پس این موضوع پنهان کنند.

اما جبهه اصولگرایی می تواند از این سیاست در راستای اهداف انقلاب و لوث کردن مسئله حصر بهره برد. به این ترتیب که با قیاس حصر با گران شدن نان و تورم و مشکلات مردم است که می توان در کنار پابست کردن دولت در مطالبات حداکثری جامعه و جلوگیری از حاشیه سازی، مسئله رفع حصر را تا مرز بی تفاوتی کامل اجتماعی پیش برد. 

به این ترتیب برخی روشنفکر مآبان که در فکر التهاب آفرینی حول این موضوع هستند دیگر فضا را برای ادامه بحث مهیا نمی بینند.

موفقیت این سیاست در تکرار آن و دامن زدن به آن است تا جایی که اسم رفع حصر در اخبار موجبات تکدر حال عوام را به ارمغان آورد.