پايگاه خبري تحليلي «پارس»- هوشیار زیباری وزیر دارایی عراق از حواله 500 میلیون دلاری دولت بغداد به حساب منطقه کردستان عراق در چارچوب توافق مالی و نفتی اخیر میان دو طرف خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، وی در کنفرانس مطبوعاتی در مقر وزارت دارایی در بغداد گفت: این مبلغ 583 میلیارد دینار عراقی است که بر اساس توافق اخیر میان عادل عبد المهدی، وزیر نفت عراق و نیچروان بارزانی رییس منطقه کردستان عراق به حساب دولت محلی کردستان عراق حواله شد.   

زیباری افزود: این اولین پرداخت به منطقه کردستان عراق است و در آینده پرداخت های دیگری نیز خواهد بود.

توافق طرفین شامل پرداخت 500 میلیون دلار به دولت محلی کردستان عراق به عنوان اولین گام برای حل مشکلات دو جانبه است و در مقابل 150 هزار بشکه نفت به دولت بغداد ارائه می شود.

زیباری ادامه داد، دولت کردستان عراق از 18 نوامبر اقدام به تحویل نفت به انبارهای شرکت سومو در بندر جیهان ترکیه کرده است.

وزیر دارایی عراق گفت: اجرای این طرح اقدامی مهم به نفع کشور و ملت عراق و دولت وحدت ملی است و طرفین حسن نیتشان برای حل مشکلات دو جانبه را با امضای این توافقنامه نشان دادند. 

بر اساس این توافق دولت اقلیم کردستان روزانه 150 هزار بشکه نفت خود را زیر نظر بغداد صادر خواهد کرد و در مقابل، بغداد هم 500 میلیون دلار به اقلیم کردستان خواهد داد.

دولت بغداد اقدام منطقه کردستان عراق در زمینه صدور نفت را غیر قانونی می داند؛ در حالی که دولت کردستان، دولت بغداد را به برداشت سهم این منطقه از درآمد های نفت متهم می کرده است.  

زیباری با اشاره به سیطره داعش به بسیاری از مناطق مرزی با کردستان عراق، گفت: درگیری برای بیرون راندن داعش از این مناطق که در آن جنایات شنیعی علیه بشریت انجام داده است، ادامه دارد.