پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حسين قاسمي-1-«بُرد بُرد» را مردم زمانی می‌گویند که دزدی صورت بگیرد و مردم داد می‌زنند بُرد بُرد!

ولی بُرد-بُرد در اصطلاح به یک راهبردگفته می‌شود که باعث ایجاد سود مشترک به نفع هر دو طرف خواهد بود. بدیهی است که عملکرد ذکر شده می‌تواند در تجارت، رابطه، مباحثه، مذاکره در کلیه تبادلات بین دو نفر یا دو گروه اتفاق بیفتد. در نظریه بازی‌ها به حالتی از بازی گفته می‌شود که بازنده‌ای ندارد و همواره طرفین برنده هستند.

رییس جمهور وتیم همراه درسیاست خارجی از ابتدا سیاست اعلامی خود را در بحث مذاکرات هسته ای ،«بُرد - بُرد»اعلام نمودند.سیاستی که هرچند انتقادات جدی به ان مطرح بود ولی به عنوان یک گزینه حداقلی در بخشی از جامعه پذیرفته شد. اما براساس نظرات و مطالبی که از سوی غربیها و برخی حامیان دولت مطرح می شود گویا قصه چیز دیگری است.یامابه علت «بی سوادی» منظور اقای رییس جمهور وتیم او را بد متوجه شده ایم یا اینکه برخی چهره های نزدیک به دولت فهمی دیگر از«بُرد - بُرد» دارند. آنچه عده ای درحال پیگیری ان هستند و داد ملت را دراورده است وخطاب به دولتمردان درباره کوتاه آمدن ازحقوق ملت و زیاده خواهی امریکا مطرح می کنند ان است که طرف غربی درسایه مواضع ذلت بار برخی افراد همه چیز را دارد می برد لذا مجبوریم فریاد بزنیم دشمن همه چیز را «بُردبُرد».

2- مدتی پیش داوود هرمیداس باوند از اعضای جبهه بااصطلاح ملی درگفتگوبا ماهنامه ایران فردا راهبرد بُرد - بُرد دولت رااینگونه تفسیر وحمایت میکند:
«وقتی صحبت از برد-برد می شود به معنی نسبت مساوی 50درصد برای طرفین نیست ،بلکه در واقعیت 80درصد به نفع غرب و20درصد به نفع ایران است.این مسئله به معنای به هم زدن بازی نیست،بلکه ناشی از یک ضرورت است.شماباید دقت داشته باشید اگرتوافقات طی چهارماه اینده به نتیجه نرسد ماباشروع وتشدید تحریم ها روبرو می شویم وممکن است تبعات غیرقابل پیش بینی متوجه کشور شود که به هیچ وجه به صلاح نیست.»

نسخه پیچی این عضو جبهه باصطلاح ملی ان هم در نشریه نیروهای باصطلاح ملی مذهبی که کلی سنگ ملیت وملت و ایرانیت را به سینه میزنند و از روز اول تشکیل تاکنون خلاف ان رفته اند مصداق این ضرب المثل ترکی است.

يك ضرب‌المثل شيرين تركي مي‌گويد: «كچل‌ين آدين گوياللار زلفعلي، چُلاق‌ين آدين قدمعلي و قره‌بالانين آدين چراغعلي!»

ترجمه‌اش هم كه اظهُر مِن‌الشمس است. اما كوتاه و مختصر شده‌اش اين است كه نام كچل را زلفعلي و ادم فلج و چلاق را قدمعلی و ادم کور راچراغعلی می گذارند و كنايه از اين است كه نام يك نفر با رفتار و عادات وي كاملاً تضاد و تقابل است.


3- درسال گذشته نیز روزنامه اصلاح طلب «بهار» در یادداشتی با عنوان "«ابتکار یکجانبه» در موضوع هسته‌ای" با اشاره به پرونده هسته ای کشورمان خواستار اعتمادسازی یکجانبه از سوی جمهوری اسلامی ایران با غرب و امتیاز دادن یکسویه به آنها شد.

"بهار" نوشت: تاکنون موضوع هسته‌ای، عمدتا تمرکز بر معامله (بده – بستان) بوده است، اما سیاست «ابتکار یکجانبه» خروج از این چارچوب را پیشنهاد و یک اقدام اعتمادساز یک‌طرفه را توصیه می‌کند. در واقع در موضوع هسته‌ای، دستگاه دیپلماسی ایران باید دست به یک «ابتکار یکجانبه» اعتمادساز بزند. بدون آن‌که بخواهد ما‌به‌ازا و امتیازی در قبال آن دریافت کند.

unnamed

روزنامه اصلاح طلب برای ابتکار خود مثال هم ذکر و توصیه کرد: این «ابتکار یکجانبه» اعتمادساز می‌تواند در هر یک از حوزه‌های شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای (transparency)، اقدامی در راستای ارتقای نظام راستی‌آزمایی Varification)، یا عدم ‌اعمال حقی از حقوقمان باشد. به‌طور مثال در یک اقدام یکجانبه ایران می‌تواند 50 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده با خلوص 20‌درصد خود را تبدیل به میله سوختی کند.

روزنامه بهار در ادامه نوشته است: «ابتکار یکجانبه» از سوی ایران کارکرد «اعتمادسازی» دارد و نشان‌دهنده حسن‌نیت و همچنین عزم سیاسی کشور برای حل پرونده هسته‌ای است. در وهله دوم، «ابتکار یکجانبه» توپ را به زمین طرف مقابل می‌اندازد... مخالفان سیاست «ابتکار یکجانبه» ممکن است بر احتمال بی‌نتیجه بودن این سیاست تمرکز کنند یا حتی انگ «سازش‌کاری» بزنند، اما باید توجه داشت که نخست، مزایای خارجی و داخلی این سیاست از هزینه‌های آن بیشتر است و بنابراین حتی با وجود احتمال شکست، ارزش ریسک را دارد."

4 - چندی پیش نیزشش کارگردان سینما بابازی در فیلم جناب اقای ظریف با تشکیل کمپینی خواستار توافق به هر قیمتی شدند با این عنوان:"هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست !"
مجید مجیدی از امضا کنندگان این بیانیه درباره کارگردانی این فیلم توسط ظریف می گوید:
«چند روز پیش از سوی آقای ظریف وزیر امور خارجه با ما تماسی گرفته و خواسته شد که عده‌ای از هنرمندان که وجهه بین‌المللی دارند در مسیر مذاکرات هسته‌ای و برای احقاق حقوق حقه مردم ایران، دولت را یاری رسانند و به‌همین منظور پوستری از سوی وزارتخانه آماده شد که ما نیز آن را تایید کردیم»

126240_331

جواد به معنای بخشنده وسخی است وخوب است به اقای ظریف یاداوری شود که درست است اسم شما جواد است ولی بخشندگی هم قواعدی دارد،حساب وکتابی دارد.مگر کسی می تواند عزت وغرور ملی را به دشمن ببخشد؟ مگر کسی می تواند حقوق ملت را مفت به دشمن ببخشد.لطفا دست بخشندگی درمقابل دشمن نداشته باشید ؛البته کاسه گدایی هم مقابل دشمن دراز نفرمایید.سرتان را بلند بگیرید، شما نماینده ملتی بزرگ هستید .به قد ووزن خود نگاه نکنید ،به عظمت ملت در هنگام مقابله با دشمن و تصمیم گیری ها نگاه کنید.

5- بنظر میرسد این روزها عده ای در بحث مذاکرات، آگاهانه و به ندرت ناآگاهانه دارند برای دشمن بازی می کنند. مهمترین اقدام و عملیات روانی دشمن در مذاکره تنزل خواسته های حریف به «کف» می باشد. برخی از نظریه پردازان سیاسی از «مذاکره» با عنوان «بازی میان کف و سقف» یاد می کنند و توضیح می دهند که در جریان مذاکره هر یک از طرفین تلاش می کنند «سقف» مطالبات خود را تا آنجا که ممکن است بالاتر ببرند و در همان حال، خواسته های حریف را به «کف» برسانند به گونه ای که مرحله بعد از «کف»، زمین گیر شدن طرف مقابل را به دنبال داشته باشد. بايد توجه شود كه محفل ویا جریانی در درون کشور که خود را حامی دولت نیز معرفی می کنند در راستای این سیاست دشمن در حال اقدام هستند. یعنی تئوریزه کردن تنزل مطالبات و خواسته های ملت ودر کنار آن  تئوریزه کردن لزوم پذیرش افزایش سقف مطالبات ودرخواست های غرب.