حسن روحانی که رئیس‌جمهور شد؛ حزب کارگزاران سازندگی نیز موقعیت را برای افزایش فعالیت‌های خود فراهم دید.


کرباسچی شورای مرکزی حزب را تغییر داد و افرادی جدید به این حزب وارد کرد. آنها به دیدار حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رفتند و کرباسچی در آنجا گفت کارگزاران هاشمی را پدر معنوی خود می‌داند. البته نیازی به این حرف کرباسچی هم نبود تا مناسبات کارگزاران و هاشمی رفسنجانی آشکار شود. ماجرای تاسیس کارگزاران واقعیت پنهانی ندارد.

کارگزاران فرزندان هاشمی رفسنجانی هستند و در روزهایی که دولت وابسته به آقای هاشمی بر سر کار است قاعدتا عرصه برای فعالیت آنها نیز فراهم است. برخلاف تصوراتی که محور فعالیت کارگزاران را فعالیت‌های اقتصادی می‌داند اما گویا در دوره جدید اتفاقاتی رخ داده که مانیفست عقیدتی کارگزاران را به کلی تغییر داده است. تغییراتی که آنقدر مهم بود که باعث شد محمد هاشمی، برادر حجت‌الاسلام هاشمی و رئیس هیات موسس کارگزاران استعفا داده و این استعفا را نیز به همه اعلام کند. محمد هاشمی روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه شرق، درباره دلایل استعفای خود چیزهایی گفت که نشان می‌دهد او از آینده کارگزاران نگران است. او واقعیاتی از کارگزاران جدید دیده است که در واقع با اعلام استعفای خود تلاش می‌کند از کارگزاران «اعلام برائت» کند. محمد هاشمی درباره استعفای خود گفت: «استعفای خود را اوایل شهریور به حزب ارائه کردم و به ترکیب جدید شورای مرکزی حزب اعتراض دارم چراکه با افزایش این تعداد، انسجام حزب کارگزاران دچار خدشه شده است... اشخاصی در شورای مرکزی کارگزاران الان حضور دارند که در برهه‌هایی منتقد کارگزاران بوده‌اند...شخصی نگاه انتقادی به تشکیلاتی داشته‌، حالا این نگاهش تغییر کرده ‌است و گفته می‌خواهد عضو حزب «کارگزاران» شود، خب این می‌شود «جبهه» و این شروع نمی‌تواند پایان خوشی داشته‌ باشد». محمد هاشمی درباره ضرورت مرزبندی‌ها در فعالیت‌های حزبی هم گفت: «ببینید ما با هم تعارفی نداریم، من برای آقای خاتمی و سایر احزاب احترام قائلم اما نه آنها من را برای عضویت در شورای مرکزی احزابشان دعوت می‌کنند و نه من در صورت دعوتشان می‌روم». محمد هاشمی دلیل علنی کردن استعفای خود را هم اینگونه شرح داد: «بعد از استعفا سه، چهار هفته مرتب پیامک دعوت به جلسات می‌آمد من هم جواب می‌دادم که عضو حزب نیستم؛ دعوتنامه نفرستید. بعد پیامک زدم که احتمالا من باید این موضوع را رسانه‌ای کنم. از نظر قانونی من مسؤولیتم در حزب بالا بود؛ هم رئیس و هم عضو هیأت مؤسس بودم و این در کمیسیون ماده 10 هم ثبت شده بود و باید به وزارت کشور اطلاع می‌دادم. بعد از 6 هفته کتباً آن را به وزارت کشور اعلام کردم و رونوشت نامه را خدمت آقای کرباسچی هم فرستادم». اما مهم‌ترین بخش صحبت‌های محمد هاشمی آنجایی است که او درباره تبعات تغییرات جدید در حزب کارگزاران گفت: «حرف من فراتر از کارگزاران است. می‌گویم باید در آرمان‌های حزب، این مسأله وجود داشته‌ باشد. کاری نکنیم در جامعه تشنج ایجاد شود. مثلا روزنامه کارگزاران را تعطیل کردند، ما نیامدیم جنجال کنیم یا اطلاع‌رسانی کنیم چرا آن را تعطیل کردند یا مثلا خواسته باشیم که همایش برگزار کنیم اما اجازه داده نشده که سروصدا نکردیم.

من نمی‌خواهم در تشکیلاتی کار کنم که به‌عنوان مثال سرنوشت حزب مشارکت را پیدا کند. من سابقه انقلابی داشتم و از 16 سالگی وارد مبارزه شدم. از 117 روزی که امام در پاریس بود من 114 روز با ایشان بودم. با همان هواپیمایی که امام به ایران آمد همراه ایشان شدم. اینجا مسؤولیت‌هایی داشتم. نظام جمهوری اسلامی برای من نظام مقدسی است. حالا من نمی‌خواهم شاهد این باشم حزبی که من عضوش هستم سرنوشت حزبی مانند مشارکت را پیدا کند».

محمد هاشمی همچنین در گفت‌وگو با شبکه آرمان گفت: من با تعریف آقای مرعشی مبنی بر اینکه کارگزاران لیبرال‌ـ‌دموکرات‌های مسلمان هستند مخالفت کردم؛ من همچنین تعریفی از حزب نداشتم زیرا بین لیبرالیسم و اسلام تعارض وجود دارد و هیچ مسلمانی نمی‌تواند بگوید من لیبرال هستم زیرا در لیبرالیسم اخلاق اسلامی وجود ندارد و آزادی در این اندیشه یعنی بی بند و باری. من فکر می‌کنم امروز آن چیزی که می‌خواهد به جنگ اسلام و ایران بیاید همین لیبرالیسم است. آن زمان من گفتم ما به محافظه‌کار بیشتر شبیه هستیم تا لیبرال. هاشمی همچنین گفت: «یک جمله آقای مرعشی در مورد استعفای من گفتند که «از استعفای کسی  هیچ سلمه‌ای به عالم اسلام وارد نشده است»؛ من هم این را قبول دارم و کسی که از حزب خارج می‌شود ضرری به حزب نمی‌زند ولی من بر اساس تجربیات می‌گویم باید مراقب نفوذی‌ها باشیم؛ پاسخم به آقای لیلاز و مرعشی این است که مراقب نفوذی‌ها و ورودی‌ها باشند نه خروجی‌ها». هاشمی همچنین درباره ادبیات حسن روحانی تصریح کرد: «رئیس جمهور باید در مقابل انتقادات سعه صدر داشته باشد و نمی‌شود یکی بیاید انتقاد بکند و مثلا به آن بیسواد بگوییم؛ این نوع سخن گفتن در شأن رئیس‌جمهور که هم روحانی و هم حقوقدان است، نبود و من به این عملکرد رئیس‌جمهور انتقاد دارم».

*منبع: وطن امروز